|
A kabrióban ugyan elég jól szólt a zene, de sajnos az "elég" az nem
mindig elég. :-) Gyönyörűek a magasak, cserébe a mélyközepek nem tudják hozni
azt, amire képesek, a mélyláda ütős, de nem megy elég mélyre (erre mondjuk
számítottam, amikor beterveztem a kalaptartó alá), ráadásul a pótkerék csak a
csomagtartó szétszedésével hozzáférhető. Meg hát haladni kell a korral: vettem
egy uDimension erősítőt. |
|
Lássuk hát, mik voltak az eredeti elképzelések az átépítésről:
- első szett mélyközepeinek ajtópanel,
- mélyláda baloldalt, erősítő jobboldalt,
- a dupla mélyládából egyik hangszóró marad csak, viszont jóval nagyobb
térfogatban,
- a hátsó ülés "megnyitása", vagyis egy alkalmas ablak vágása a bal hátsó
ülésen, amin keresztül nyitott tetőnél is be tud zenélni a mélyláda az
utastérbe. (Tudom, ez már fanatizmus.)
A tervezett elrendezést a betartandó határvonalakkal a kép mutatja. |
 |
 |
A múltkori pozitív tapasztalatok alapján megint nekiálltam a papír
alapú 1:1-es modellnek. Első körben az erősítő helyét próbáltam kitalálni,
az ember ilyenkor döbben rá, milyen döbbenetesen kis hely van a csomagtartóban,
pedig a uDimension JR sorozat nem gigantikus külső méretekkel megáldott
erősítőkből áll.
A szigetelőszalagból kiragasztott sárga négyzet az erősítő helye, a kis
téglalap epdig a kondenzátoré (merthogy vettem egyet :-)). |
A múltkor olvastam egy cikket a német Autohifi újságban (2007
január-februári szám) arról, hogy kabrió esetében a bandpass ládának van
létjogosultsága, különösen olyan formában, hogy a csöve benyúlik az utastérbe.
Ez elég jól összecseng a tervezett kárpitkivágással, ráadásul elkerülhető a
csomagtartó zajcsillapítása, a láda nem akarja majd mindenáron szétnyomni a
karosszériát, satöbbi. Szóval minden süti.
Kis elmélkedés a bandpass ládákról
A kérdés már csak az, milyen hangszóróból lesz nekem bandpass
ládám. Az okosok szerint bandpass ládába az a hangszóró jó, aminek magas az
Efficiency Bandwidth Product (EBP) értéke. Ez ugye az fs/Qes hányadost jelenti,
tehát nem túl alacsony rezonanciafrekvencia, viszont alacsony Qes (és ebből
adódóan alacsony Qts), tehát tipikusan basszreflex dobozba való hangszóró. Elég
sokat kísérleteztem WinISD-vel (és más tervezőprogrammal is), és arra jutottam,
hogy nem. :-) Szerintem (hangsúlyozom, szerintem) bandpass ládát olyan
hangszóróból lehet jót építeni, ami zártban is jól muzsikálna.
Mindenesetre elgondolkodtató, amit az Autohifi újság a hat mélynyomó
tesztelésével összehozott. Ők is leírták, hogy az EBP legyen 60 és 100 Hz
között, és lehetőleg minél magasabb. Ehhez képest a három legjobbnak ítélt
hangszóró közül kettő esetében az EBP kevesebb, mint 60 Hz, és a teszten
legkevesebb pontot elért hangszórónál a legnagyobb.... No comment.
:-)
A Raveland AXX-1010 tehát kiesik a szórásból, kéne egy zártba való szub.
Az Autohifi tesztgyőztese a MacAudio Maximus 3000 lett. Nyálcsorgatóan szép,
19 Hz-es rezonanciafrekvencia, nyamm, csak hát... 57 ezer forint. :-((( Ez
sajna nem fér bele a tervezett költségvetésbe.
Szerencsére annak idején nem sikerült vevőt találni a Magnat Xecutorra, így
most csak le kellett kapnom a polcról. WinISD előugrik, rövid úton kiderül,
hogy 60 liter nettó az a minimum, amiben érdemes egyáltalán gondolkodni. A
kérdés csak az, hogy hogyan jön ez össze azzal a feltétellel, hogy a pótkerék
hozzáférhető maradjon.
Elsőre sehogy. A kocsi bal oldala és a pótkerék vonala között a távolság
kisebb, mint a hangszóró külső átmérője. Szeretjük az ilyen feladatokat.
:-) |
 |
 |
Node semmi sem reménytelen, csak nem szabad derékszögekben gondolkozni.
A hangszórót ferdén is el lehet helyezni a ládában (megjegyzem, így sem
triviális a mágnes mérete miatt), és a láda falainak sem kell párhuzamosaknak
lenniük. Viszont nem árt, ha a láda kivehető a csomagtartóból. Másfél-két óra
papírvagdosás és ragasztgatás után: igen.
Aki hasonlóan az autóhoz passzoló ládát akar építeni, annak erősen ajánlom
a papírmakett építést.
Unalmas, fárasztó, nem sikerélményes, de
egészen az utolsó pillanatig érhetik az embert meglepetések.
Megéri. |
A láda méretéből és szabálytalan alakjából adódóan nem kevés anyagot
sikerült levágatni... A háttérben az asztalnak támasztott és azok fekvő lapok
is a készlethez tartoznak... |
 |
 |
A legfontosabb feladat az alaplap pontos méretre vágása. Ugyan elvileg
automatikusan mennie kellene a papírmakett alapján, de nem, itt-ott még adódhat
eltérés. Ezzel a munkafázissal nem érdemes kapkodni, én olyan jó 2.5 órát (!!!)
elszöszöltem vele, mire mindenhol olyan lett, amilyet szerettem volna. |
Mivel a láda ferde fedlapjának illene párhuzamosnak lenni a
kalaptartóval, pontosan meg kell állapítani az autó hossztengelyének irányát.
Ehhez elég, ha egy egyenes vonalat találunk keresztben, amihez lehet
viszonyítani. A vonalat gondosan bejelöltem a láda alaplapján, mindjárt
kiderül, mire is kell használni. |
 |
 |
A következő lépésben véglegesítettem a hangszóró pozícióját. A
felülnézeti befoglaló trapézt felrajzoltam az egyik fadarabra (a vonalakat a
képen külön átszíneztem a láthatóság kedvéért), és addig forgattam, amíg a
hangszórótartó lap (a képen baloldalt) a megfelelő helyre nem került.
Természetesen az egyik betartandó feltétel, hogy a hangszóró ne lógjon ki a
dobozból. :-) |
Aki gyenge volt térgeometriából, az itt hagyja abba az olvasást. :-)
A mellékelt képre rárajzoltam a láda kritikus részeit. A nehézség abból adódik,
hogy - mivel sehol nincsenek derékszögek - a hossztengellyel (az ábrán nyíllal
jelölve) nem párhuzamos vagy arra nem merőleges oldal- és belső elválasztó
lapok esetében a ferde fedlappal való metszési felület egy általános trapéz.
Ezért ahhoz, hogy kitaláljuk, mekkora darabot kell lereszelni a kérdéses
alkatrészekből és hol, figyelembe kell vennünk a hossztengelyt, illetve az arra
merőleges "szintvonalakat". Miután ezeket felrajzoltuk, az érintett lapokon
meg tudjuk szerkeszteni a metszés síkját. Az eredményt majd a kettővel odábbi
kép mutatja, de maradjunk még ennél. :-)
A másik érdekes kérdés, hogy hogyan lesz a hangszóró hozzáférhető beépítés
után. Az ember általában irtózik az örökre megépített dolgoktól. Meg kell nézni
tehát, hogyan tehető a láda szétszedhetővé, és hogy mely részek akadályoznak
majd a hozzáférésben.
A szintvonalak közül a zöldhöz nettó 41 cm, a piroshoz nettó 32 cm, a kékhez
nettó 25 cm-es magasság tartozik. A hangszórót hátulról fogom szerelni (vagyis
nem a láda elkészült része felől), ami azt jelenti, hogy a piros vonal szintje
fölötti csavarokat csak úgy érem el, ha a ferde fedlap is levehető. Ezen kívül
levehetőnek kell lenni az autó bal fele felőli lapnak is, hogy a hangszóró
kivehető legyen. |
 |
 |
Közben egy gyors próba a behelyezhetőség érdekében...
Rendes bandpass ládához illően :-) lehet majd látni a hangszórót elölről, ezt
a célt szolgálja majd a láda jobb oldalán nyitott ablak. |
A képen megfigyelhetjük a síkba reszelt három lapot. A láda bal oldala
(a képen a jobb hátsó lap) még nincsen fixen rögzítve, az majd az utolsó lépés
lesz. Ugyanígy nincs még fixálva a hangszórótartó lap sem - a hangszórónak
való kivágást az utolsó lépésben érdemes megcsinálni, mert a szűk méretek miatt
nagyon vékony és így gyenge lesz az anyag. És mivel jelen esetben a látvány
a doboz belsejében van, a zárt rész belső kárpitozását (festését, tükör és neon
beépítését, stb.) célszerű addig megcsinálni, amíg könnyen hozzá lehet
férni.
Ami még látható, hogy az ablak belsejébe elkezdtem csinálni azt a léckeretet,
ami majd a plexit tartja. Ez persze felsőmaróval kimarni az oldallap anyagából
elegánsabb lenne, így viszont gyorsabb. :-) |
 |
 |
Mint az előbb írtam, a hangszórótartó lap beépítése előtt érdemes
megcsinálni a majdani zárt rész kárpitozását. Helyükre kerültek a neonok (mint
látható, a zöld helyett most a piros lesz az uralkodó szín: jobban illik az
erősítő és a kondenzátor arculatához). A vezérlőegység látótéren kívül lesz
majd, a reflexcsöves kamrában. A következő lépésben rögzítem majd a kábeleket
is. |
A zárt rész elkészülte után épülhet tovább a doboz. Hogy a kész kárpit
védve legyen a fűrészportól, a plexik kivágásait meg a hangszóró helyét
leragasztottam.
A belső oldalfal végigépítése után jöhet a reflexcső, amit szintén MDF-ből
alakítottam ki. Persze utólag rájöttem, hogy ide elég lett volna 10-es anyagot
használni... Mindenesetre az kiderült, hogy ezekkel a méretekkel a cső nem
fér el, csak ferdén. |
 |
 |
Egy gyors ellenőrzés: még befér. Ez az a pont, ahol nagyjából meg lehet
nyugodni: már kialakultak a befoglaló méretek, ha még befér, akkor a kész
ládával sem lesz gond. (Azért annyira nagyon egyszerűen nem lehet berakni...
:-)) |
Lássuk, hogy néz ki az egész az utastér felől... A cső ferde elhelyezése
miatt a felső sarkot kicsit le kellett reszelni, hogy ne nyomja az
ülést. |
 |
 |
Kulcskérdés lesz persze a láda tömítése.
Menet közben kiderült, hogy annyira mégsem szűk a hely, és a ferde fedlap fixen
rögzíthető, a láda bal oldalának levételével elég jól hozzá lehet férni a
hangszóróhoz. Így csak ezt az egy lapot kell tömíteni. Erre azt találtam ki,
hogy a helyére oldalról becsúszó lapra dekorgumit ragasztok, ezzel szembe a
ládába csinálok egy vékony léckeretet, amire az ablakok szigetelésére használt
öntapadós gumicsíkot ragasztok majd, közvetlenül a lezárás előtt. Így két
gumifelület fog összenyomódni - remélhetőleg jól zár majd. |
A fedél ráépítése előtt néhány dolgot célszerű megcsinálni: lyukak a
kábelek kivezetésének, illetve némi csillapítóanyag a lezárás után nem
hozzáférhető helyekre. Rögzítettem a neon vezérlőegységét és a hangszórókábelt
is.
Még némi reszelgetés, és a famunka késznek tekinthető. Huh. :-) |
 |
 |
A lezárás előtti utolsó lépésként bekerült a hangszóró, meg még köré némi
csillapítóanyag (van egy olyan érzetem, hogy a reflex kamra elbír egy kis
virtuális térfogatnövelést...). A képen megfigyelhető a korábban említett keret
ablakszigetelő gumiból.
Az összerakás után jön a kárpitozás. Ebben egyetlen izgalmas dolog van: nem
szabad leragasztani azokat a csavarokat, amik a levehető oldallapot tartják.
Amint elkészültem, jelentkezek megint. |
Első kísérletek
A láda leburkolása nem két napig tartott, sejthetitek. :-) Utána már
csak pár hetet kellett várni a plexire (enélkül ugye nem igazi a bandpass), de
végül elkészült a cucc. Mivel a kabrióban még sehogy sem állt az erősítő
beépítés, kísérletképpen beraktam a ládát feleségem autójába. Mivel a Magnat
már látott egy's mást, bejáratással nem kellett bajlódni, némi szintállítás,
aztán hadd szóljon.
Aztán fehér ember lenni nagy meglepetés...
Szóval ez a Magnat nem egy érzékeny hangszóró, de ha megkapja a magáét
Wattokban, akkor azért képes légnyomást csinálni. Így az első meglepetés az
volt, mikor a leszedhető hátlap visszafogott két milliméteres amplitúdóval
rezegve verte a láda oldalát. Ezt még sikerült kompenzálni nagyszámú plusz
csavar behajtásával, de ez nem segített azon, hogy a légmentesen tömítettnek
szánt illesztések mellett fújt ki a szél. Szóval meg kellett állapítanom, hogy
levehető lapot csak úgy szabad csinálni, hogy a csavarok átmenjenek a
tömítésen, és azzal legyen összeszorítva.
Mivel iszonyú sok munkaóra volt a ládában, nem akartam kihajítani az egészet,
így végül "béke poraira" felkiáltással betemettem a Magnatot a láda belsejébe,
azaz beragasztóztam minden illesztést, és végleg lezártam a dobozt.
Miután megszáradt, jött a második kör. Ez már jóval biztatóbb volt: már csak a
plexi széleinél fúj ki, meg a plexi rezonál (8 mm-es plexi 4 cm-enként
lecsavarozva... na ezt se gondoltam volna). De ez még javítható (gumi a plexi
pereme alá, puha alátétek). Nekiestem az erősítő installnak.
Az erősítő install elkészült, majd a ládával együtt a "nem megfelelt" címkét
kapta. Teljesen új csomagtartó install indult...
A cikk utoljára frissítve: 2007.08.
Opel Astra kabrió hifi átépítés (2007.11.)

A második csomagtartó installal alapvetően esztétikai problémáim
voltak: sokkal hülyébben nézett ki, mint számítottam rá, és ehhez képest nem
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
Hifi Opel Astra kabrióba (2007.02.)

Mikor megvettem az autót, az első szett természetesen bennmaradt a
másikban, viszont az erősítő, a fejegység és a mélyláda maradt nálam. Az a
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|