|
|
 |
Predator - Halálbolygó |
|
Wolkens ajánlója
A Genna bolygó a galaxis Ausztráliája: ezen a helyen minden, ami él, legyen az
növény vagy állat, meg akar ölni. Itt landol Dek (a maszk alatt Dimitrius
Schuster-Koloamatangi), a fiatal yautja, azaz a Ragadozó faj egy kevésbé
sikeresnek tűnő példánya, egy családi konfliktust követően. Ja, a yautjáknál a
"családi konfliktus" azt jelenti, hogy az erősebb családtag elvágja a
gyengébbik nyakát. Hogy egy ilyen faj hogyan jut el az űrutazásig, ha azok,
akik kardozni szeretnek, folyton lekardozzák azokat, akik kardozás helyett
inkább űrhajót építenének, azt a kérdést ne tegyük fel, mert ez csak egy lenne
a film kapcsán indokoltan feltehető ezer "éseztígyhogy?" kérdés közül.
Szóval a P:HB lehetne totál élvezhetetlen is, de a sok hiba mellett, amit
elkövet, egy lényegeset viszont nem követ el: nem próbálja meg komolyan venni
magát. És az eredmény - amellett, hogy látványos, akciódús, pörgős -
kifejezetten vicces és szórakoztató.
Szóval ott tartottunk, hogy hősünk, Dek, nem sokkal a kényszerleszállás után
már segítségre szorul, és ez az alsótestétől megszabadított Weyland-Yutani
robotcsaj, Thia (Elle Fanning imádnivaló a szerepben), aki mellesleg a yautja
kultúra szakértője (ugye még emlékszel, mit írtam két mondattal ezelőtt a fel
nem teendő kérdésekről), személyében érkezik. Ha motivációjuk nem is, de céljuk
meglepő módon közös: megtalálni a mitikus kaliszkot, ami a bolygó
csúcsragadozója. A kaliszkkal való találkozást még egyetlen yautja sem élte
túl, és ezért rettegnek tőle. Hogy ha egyikük sem élte túl a találkozást, akkor
honnan tudnak róla egyáltalán, vagy hogy az űrhajóik adatbázisában honnan van
róla filmfelvétel, izé, írtam már arról, hogy nem kell itt mindenféle tudálékos
kérdéseket feltenni? :-)
Szóval Dek és Thia összefognak, és cuki, ám veszélyes kisállatként csatlakozik
hozzájuk Picur. Lévén már a Ragadozó is Disney-márka lett, és mint tudjuk, "ha
szép ruhát viselsz, és van egy állat kísérőd, akkor hercegnő vagy", egy
pillanatra elgondolkozhatunk azon, hogy vajon Dek vagy Thia az új Disney
hercegnő, de ugye ennél a filmnél nem teszünk fel ilyen kérdéseket (sem). Indul
a kaland, erkölcsi tanulsággal, robot- és yautja-személyiségfejlődéssel, plusz
egy csomó verbális és vizális poénnal és persze rengeteg akcióval.
Szóval ez a Ragadozó messze nem a korábbi Predator filmek kegyetlen gyilkosa,
és ez a Predator film abszolút nem illik az eddigi Predator filmek sorába. Hogy
jó-e nekünk egy ilyen scifis legkisebb királyfivá szelidített Ragadozó, az
valószínűleg rengeteg parázs vitának lesz táptalaja. Ami viszont biztos, hogy
mi mindannyian nagyon élveztük.
Raf ajánlója
Dan Trachtenberg 2022-ben, a pandémia közepe táján csinálta meg az "őslakos VS
űrvadász" filmjét, rebootolva. Nem, nem rebootolva - rebreathelve a szebb
napokat látott Predátor-frencsájzt (ha már az eredeti stúdió ezen a néven nem
létezik, Huszadik Századi Róka helyett csak Huszadik Századi Stúdió van; de
legalább a fanfár maradt), hogy aztán a Killer of killers-szel megmutassa mi
történt a párbajokban győztes humánokkal, végül pedig csinált egy filmet amivel
egyrészt mélyíti és átveszi a regények (kép és sima) mitológiáját (nem, soha
nem fogom megbocsátani a "jaucsa" kifejezést, csak nálam a polcon és kindle-ön
legalább 10 regény van amiben egy-az-egyben átvették a "yautja" kifejezést, nem
fonetizáltak - személyes rant vége), másrészt meg végre nem arról szól a
történet, hogy valakit megpróbál levadászni a zöldvérű genya, hanem egy
csoffadt kis zöldvérű genya próbálja bebizonyítani a klánjának, hogy ő nem
csoffadt kis zöldvérű genya, hanem egy bátor, harcra- és tettrekész zöldvérű
genya.
És ahogy a makacs, kisebbségi komplexusokkal szügyig ellátott kis genyáktól
elvárható, nem éri be egy sima kihívással, neki bizony nekifutásból bele kell
fingania a nulláslisztbe, így kiválaszt egy olyan bolygót ahol a levegőn kívül
minden halálos mindenkire, s ahol az elpusztíthatatlan Kalisk-ot igyekszik
levadászni, hogy a trófeát hazavigye apucinak. Persze nem eszik olyan forrón a
kását, nullásliszt sincsen a bolygón - cserébe van egy fél WeYu android
(spoiler alert: a felső fele, hangmodullal) aki segít neki tájékozódni, mi több
idegenvezet is.
Biztos vagyok benne, hogy sokan fújolnak a keménymagvas (lásd még: toxikus)
fanok közül, hogy ezmiez meg egyébként is, meg hajaismijen. Én sem igazán
számítottam ilyen mértékű buddy cop filmre, de kb az elejétől végéig élveztem
(jó, pár bunyó mai jó szokáshoz híven cafatokra volt szabdalva, mintha egy
epilepsziás zöldvérű genya vágta volna, alkarpengével. MEH), nekem a legjobb
rész az volt, amikor az android (képletesen) átvette a néző szerepét és
faggatni kezdte eléggé önreflektíven Dek-et. Annak viszont örülök, hogy nem
csak én néztem utána, hogy ki volt a másik android - ugyanis nem hittem el,
hogy mindkettő Elle Fanning -, pedig tényleg!
Azt nem fogom megérteni (sem elfogadni), hogy mostanában miért kell cenzúrázni
(28 évvel később) vagy máshogy korhatárbesorolni (egyre több és több film)
filmeket, mint eredetiben. Ez IS PG13 - itthon meg 16-os karika. Pedig se vér,
se csöcs, még egy fuck sem igazán. Beats me.
Mindenkinek ajánlom, vérfannak talán csak feltételesen - de ha nem igazán
ismerted az eddigieket is érdemes, ha meg igen, akkor főleg! Az pedig, hogy
végérvényesen és visszavonhatatlanul(?) bekötötték az Ilijon univerzumába,
azért jár a pacsi.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Chad Powers első évad |
|
Raf ajánlója
Russ nem egy jó ember. Russ Holliday egy amerikai tojáslabda irányító (lásd
még: negyedvissza), aki a döntőben maximálisan elbaszigeteli a meccset és
miatta kap ki a csapata - de ez még nem minden! Még egy kerekesszékes, rákos
gyereket is feldönt. Bármelyik horoszkóp szerint IS rossz ötlet akár csak egyet
ezek közül is megtenni, hát még együtt! Persze kivetett pária lesz belőle, nem
kell senkinek. Nagy szerencséjére édesapja maszkmester, s lenyúlva az egyik
ilyen smink cuccát jelentkezik egy egyetemi csapathoz, mint Chad Powers
irányítónak, fullba tolva a Mrs Doubtfire-t.
Természetesen nincsen új a nap alatt, láttunk ilyet nem egyszer - csak itt nem
gyerekek láthatásáról van szó, hanem sportról. Ennek ellenére, hogy minden csak
nem friss és egyedi, kimondottan szórakoztató, jók a karakterek, a
kellemetlenebbnél kellemetlenebb szituációk; s az egészet Glen Powell viszi a
hátán! Ahogy váltogat Russ és Chad hanghordozása/akcentusa között zseniális
(nem véletlenül szól rá bűnben társa, hogy ne váltogassa, mert creepy AF), s az
improvizált háttértörténetes részek is kimondottan viccesek.
Egy "apró" probléma van csak a sorozattal: 6 rész, s olyan hirtelen ér véget,
hogy az ember csak pislog, mint hal a szatyorban - nagyon remélem, hogy lesz
folytatás ÉS ha lesz is, igencsak hamar!
 |
Megoldatlan ügyek osztálya első évad |
|
Wolkens ajánlója
Carl Morck (Matthew Goode) egy öntörvényű nyomozó az edinburghi rendőrségnél.
Nagyjából az egész világot utálja, és ez kölcsönös. A helyzet csak romlik,
amikor egy félresikerült rendőrségi akcióban egy fiatal rendőr meghal, Carl
kollégája lebénul egy golyótól, és ugyanaz a golyó még átmegy rajta is. Hogy
egy kicsit háttérbe tolja (vagy előléptesse?), a rendőrfőnöknő kinevezi Carlt
egy új osztály élére, ahol az a feladata, hogy olyan régóta döglött ügyekkel
foglalkozzon, amilyen régóta ember nem tette be a lábát az alagsorba, ahol Carl
új "irodája" van, és ahonnan már a csótányok is kihaltak. Halmazati
büntetésként (vagy fontossága alátámasztására?) megkapja asszisztensnek a szír
menekült Akramot (Alexej Manvelov), aki első pillantásra inkább néz ki lassú
észjárású szállodaportásnak, mint szakértő bűnügyi felderítőnek.
Ezen a ponton még a kilenc részes sorozat első epizódjának felénél sem járunk.
A páros első ügyét a négy évvel ezelőtt köddé vált ügyésznő, Meritt (Chloe
Pirrie) aktája adja. Hőseink belecsapnak a nyomozásba, és próbálják összerakni
a képet, nem feladva a reményt, hogy a nő még él.
Jó kis nyomozós sorozat a MÜO, szépen felépített karakterekkel, csavaros
történettel, a sötét hangulat ellenére ütős, vicces szövegekkel és
helyzetkomikummal. A teljes időtartam túlhúzottnak érződik, az évad középső
harmada kicsit leül, és az utolsó rész egyértelműen túlnyújtott. Ezzel együtt
krimikedvelőknek erősen ajánlott. Ha a cím, a karakterek vagy az alaphelyzet
ismerős, az nem véletlen: a történetnek létezik egy skandináv eredetije
Nyomtalanul címen 2014-ből, és az abban megismert páros nyomoz a 64-es
betegnapló és a Palackposta című krimikben is - szintén megtekintésre
érdemesek.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Tron Ares IMAX 3D |
|
Wolkens ajánlója
Ha nem is sűrűn, de időnként vannak olyan filmek, amikor a fizikai, logikai és
egyéb hibákat elnézzük, és cserébe élvezzük a szemkápráztató látványt meg az
akciót... utoljára a The Rock barátunk nevével fémjelzett Rampage-ről írtam
ilyesmit, hét éve. És most itt van nekünk a Tron: Ares, a harmadik, félig a
virtuális világban, félig a való világban játszódó Tron film, amiben a harc a
kettő közötti átjárás fölötti kontrollért zajlik. Szóval, az igazat megvallva,
az elsőre nem emlékeztem, a másodiknál meg arra sem emlékeztem, hogy egyáltalán
láttam. Pedig még ajánlót is írtam róla. :-D
Azóta újranéztem az elsőt. Hiába telt el 43 (!!!) év, a T:A sok újat nem tesz
hozzá a történethez. Cserébe olyan lélegzetelállító és szédítő látvánnyal
szórja meg a nézőt, hogy konkrétan bele lehet szédülni - ha valamikor, akkor
ennél teljesen indokolt az IMAX méretű kép meg a 3D. És ezen a ponton álljunk
is meg... mert hiba az annyi van a filmben, hogy hárman háromfélét
reklamáltunk, mikor kijöttünk a teremből. Szóval fizika felejtős, logika
felejtős, eredeti ötletek felejtős, csak legyen nagy a popcorn, a kóla, meg a
mozivászon és minden rendben lesz. :-)
Raf ajánlója
15/43 év után a Tron-széria kapott egy soft-reboot és sequel kombót. I kid you
not. Folytatás is és soft-reboot is. Nem spoiler, mivel a trélerekből kiderült,
hogy az első és második részben az emberek bementek (lásd még:
bedigitalizálódtak) a Rácsba (lásd még: Grid), itt a Rácsbéliek jönnek ki (vö.:
kidigitalizálódnak) a való világba. És még a Daft Punk sem tért vissza
filmzenét csinálni (jól ismert okok miatt - bár rossz nyelvek szerint előbb
volt meg a Tron: Legacy zenéje és ahhoz írták a filmet. Ezt kétlem, de a két
fhansziáról bármit el tudok hinni. Meg akár az ellenkezőjét is), hanem helyette
Trent Reznor és Atticus Ross (Kilenc Hüvelykes Szögek álnéven) vették kezükbe a
zenét - felemás sikerrel: majd megszakadhattak, hogy hasonlítson az előzőre. Ez
sikerült is, elég jól - csak az éneklős-gitáros-szitáros számok lógnak ki
eszméletlenül a filmből is és a soundtrack-ből is.
A film, ha a pár hülyeségen/logikai bukfencen át tudsz lépni (vicces anekdota:
hárman három különböző dolgot említettünk, ami szexualizálta a csőrünk), akkor
egy eszméletlen látványvilágú moziban lesz részed - erre találták ki az
IMAX-et, nem a sokadik macskás-pandórás-avatár-rettenetre! Konzisztens és
lenyűgöző a látvány, sehol nem lóg ki a digitális lóláb (SEM), a valóságban a
fényjárművek és csíkjaik (IS) letaglózóak. Természetesen megidézi az előző két
filmet is, de nagyon.
De azért egy kis kötekedés: én személy szerint abszolúte nem Jared "30
másodperc a Marsig" Leto-t választottam volna Árésznak, a Dallas Buyers Club
óta nem láttam értékelhető alakítást tőle, a végső összecsapást meg mintha
valaki teljesen más rendezte és vágta volna, az a pár perc több vágást
tartalmaz, mint a Taken valamennyi: amikor Neeson egy kerítésen mászott át 10
másodperc alatt 28 snittel. De az, hogy bal lábbal fékeznek motoron majd
jobbról szállnak fel egy másikra - AZOK MEGBOCSÁTHATATLAN BŰNÖK.
Ezt leszámítva egy álleejtős látványfilm (a külcsínhez képest kicsit szerényebb
belbeccsel), amit IMAX-ben látni kell. (nem, még mindig nem az
avatárfoséshamu)
Kapcsolódó ajánlók
 |
Eenie Meanie |
|
Wolkens ajánlója
Edie (Samara Weaving) három hónapos terhes az exétől, akivel nyolc hónapja
szakított. Na, erre a látszólagos ellentmondásra legalább valamilyen szinten
fény derül... de ugyanez a filmben felmerülő egyéb ellentmondások nagy részéről
nem mondható el. Az alkotói megoldás a szokásos: legyen a film kellően pörgős
(autós üldözések) és látványos (autós üldözések, főhősnő fehérneműben), és
akkor a néző hátha nem gondolkodik el a végén.
Pedig az alapötlet nem lenne rossz: Edie, az ügyes, tizenéves kora óta főállású
menekülőautó-sofőr csaj hátrahagyná a bűnözést, de kénytelen bevállalni a
szokásos "csakmégegyutolsó" melót, köszönhetően még a bűnözéshez is
tehetségtelen expasijának. Közben ugye kiderül a nem kívánt terhesség, ami
természetesen mindent megváltoztat, csak éppen semmi nem úgy változik, ahogy
Edie szeretné.
B kategóriás akciómozinak három sör után haverokkal elmegy, de szerintem
Weaving színészi képességei ennél többet érdemelnek.
A cikk utoljára frissítve: 2025.11.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|