heatwave.hu

[Filmek] [Otthoni hifi] [Programozás] [Szórakozás] [Autók] [Autóhifi] [Fotók] [Minden]

Oldaltérkép

Hifi Opel Astra kabrióba

Autóhifi téma
Felicia ajtópanel (2006.10.)
Futurisztikus középkonzol (2018.06.)
Hifibeépítés G Astra kabrióba (2011.08.)
Internetet az autóba! (2015.09.)
Internet beépítés G Astra kabrióba (2015.09.)
Mélyláda FAQ (2006.01.)
Mélyláda Sport Ignisbe (2007.07.)
Peugeot 306 első szett (2006.01.)
Rockford Fosgate mélyláda (2021.10.)
SAL dupla mélyláda (2018.10.)
Skoda autóhifi (2006.01.)
Személyiségteszt (2006.01.)
Zene F Astrában (2006.01.)
Zene G Astra kabrióba (2011.06.)
Zene G Astrában (2006.01.)
Zene kabrióba II (2007.08.)
Zene kabrióba III (2007.11.)

Mikor megvettem az autót, az első szett természetesen bennmaradt a másikban, viszont az erősítő, a fejegység és a mélyláda maradt nálam. Az a mélyláda meg viszont nem ilyen alakú csomagtartóhoz lett méretezve...

... így aztán azonnali hatállyal nekiálltam felmérni, mit is fogok tudni alkotni csomagtartó vonalon. Miután ennek a típusnak a teteje a kalaptartóra csukódik rá, a csomagtartó elég érdekes alakú, egy nagy, majdnem az ötajtóséval megegyező méretű részt követ egy mintegy 30x30x100 centiméteres kisebb üreg. Hamar eldőlt, hogy ez ideális hely egy nagy mélyládának, két db 25 centis mélynyomóval. Az erősítő pedig elfér süllyesztve a pótkerék és a hátfal között. Hogy más is elférjen, ahhoz viszont meg kell emelni a padlószintet néhány centivel.
(Két nem odavaló Kenwood háromutas természetesen kiugrik a kalaptartóból. :-)))
Tekintettel a csomagtartó igen szabálytalan alakjára, nem akartam abba a csapdába esni, hogy tök jó lenne, ha már be lenne rakva, csak éppen berakni nem lehet. Ezért - életemben először - csináltam egy hullámpapír modellt 1:1 méretben. Ajánlott!
A választás a Raveland AXX-1010-es mélynyomóra esett, ez a hangszórónként rendelkezésre álló igen szűk 20 literben is képes nem túl kiemeléses karakterisztikát és alacsony alsó határfrekit produkálni (az alacsony jelen esetben 40 Hz körüli -3 dB-s pontot jelent). A +-9 mm-es xmax pedig magáért beszél. :-)
Hangszórórácsnak a Polk Audio cuccát néztem ki, de miután két importőrnek sem sikerült (egyenként egy-egy havi munkával) rávenni a céget, hogy küldjenek ilyen rácsot, ez sajnos kimaradt. Konklúzió: ez a gyártó nem érdemli meg az ügyfelet - ne vegyetek tőle semmit. :-/
Mivoc honlap
Amíg a lapszabászat dolgozott a mélyláda elemein, nekiláttam az erősítőbeépítésnek. Hamar rájöttem, hogy ez bizony nehezebb feladat, mint egy sima ládaösszerakás... Aki ilyenre vetemedik, nagyon gondoljon át minden részletet, rengeteg feltételt kell egyszerre figyelni, hogy a végén minden elférjen. Na persze, főleg ha valaki addig cizellálja a dolgot, mint én, és két ventillátoros aktív hűtést is akar hőmérséklet kijelzéssel. :-)
Lassan testet ölt a doboz. Az jól látszik, hogy a legbonyolultabb láda, amit valaha építettem. A hátsó sarkok letörése miatt kézenfekvő volt a reflexcsöveket kihelyezni oldalra: a két egymáshoz közeli fal között vidáman elfér. Mivel a csőhossz egyenesen nem fér el a ládában, célszerűnek találtam "behajtani", és innen logikusan következett, hogy nem sorozatgyártott cső lesz, hanem saját.
Időnként azért nem árt a dobozt bepróbálgatni a helyére. A gondos munka meghozza gyümölcsét: ennél jobban csak üvegszálas, "helybenkészült" ládával lehetne kitölteni a helyet, de arra nem vállalkozok. :-)
Közben a háromutasok sima rácsra cserélődtek. :-)
A "centire kitöltjük a helyet" jelen esetben azt jelenti, hogy a láda jobb felső sarkát alacsonyabbra kellett csinálni, mert itt mennek a hátsó ülések előredöntését lehetővé tevő bowdenek.
Miután megérkeztek a mélynyomók, jött a befaragás a ládába. A hangszóró külső átmérője megegyezik a láda külső magasságával (ilyen illesztéseknél az ember nem mer úgy nekiállni a munkának, hogy nincs a kezében a hangszóró), a beépítési átmérő viszont néhány milliméterrel nagyobb a láda belső magasságánál. Ennek megfelelően ki kellett reszelni az alap- és fedlapból. Értelemszerűen a hangszórót tartó belső előlap sem készülhetett egy darabból.
Az optikát javítandó, a doboz előlapja lefelé és felfelé 5-5 mm-rel túlnyúlik. Így a hangszórók nem mennek ki a láda alsó és felső szélére. Mivel biztos voltam benne, hogy egy óvatlan mozdulattal eltörném az előlapot összerakáskor, elébe mentem a dolgoknak, és úgy döntöttem, eleve három darabból rakom össze. A középső darabbal kezdtem, de mielőtt rögzítettem volna, a két hangszóró átmenetileg a helyére került a pozícionálást segítendő. Ebben az állapotban aztán gondosan lecsavaroztam és ragasztottam az előlap közepét. Ezután a két oldalsó darab felrakása már gyerekjáték.
Hátravan még a feketeleves ;-), a reflexcsövek kulturált befejezése. Mivel az előlapon ki kell reszelni a reflexcső nyílásának megfelelő lyukat, és házi eszközökkel ezt szinte reménytelen szépen leperemezni, lustaság fél egészség alapon félkörléccel raktam körbe a reflexcsöveket. Ez még jól is néz ki, képzeljük el, milyen lett volna, ha ehelyett a padlószőnyeg (merthogy azzal lett burkolva a láda) rojtjai veszik körbe a csőszájat... :-/ A kapott keretet és a cső belsejét ében fapáccal kentem át. A fekete szín ápol és eltakar ;-), amellett "normális" reflexcső benyomását kelti.
A maradék fapáccal az előlap hangszórókivágásait kentem körbe. Nem árt, ugyanis a hangszóró pereme nincs 19 mm magas, így körülötte látszik majd a kivágás belső éle.
Végül az érintett felületek lakkozva lettek.
Ezután következik a burkolás. A padlószőnyeg mellett azért döntöttem, mert így ugyanolyan színű és mintázatú lehet a láda, mint a csomagtér padlólemeze. Az autó színéhez igazodó szőnyeget persze nem volt egyszerű találni (ez is jóval világosabb, de legalább az árnyalat stimmel...).
Hát padlószőnyeggel burkolni nem sík felületet, na az még a horror. :-( Lehetőleg csak akkor adjuk ilyenre a fejünket, ha az illesztések nem lesznek szem előtt. Ilyenkor lehet oldalanként burkolni. Az előlapot hagyjuk utolsónak, ráhagyással ragasszuk fel, és miután megszáradt, vágjuk körbe méretre. (Jelen esetben célszerű a reflexnyílások helyét is kivágni előre.)
Mit mondhatnék még? A kép illusztráció :-) abból az időből, mikor még azt hittem, menni fog egyben...
Jöhet az erősítőbeépítés. A nyers doboz aránylag gyorsan elkészült, de a kárpitozásig meg a többi furfangig csak sokára sikerült eljutni. Mindenesetre így nézett ki a dolog, mikor az elrendezést próbálgattam. Látszik a két ventillátor, a hőmérő egység, illetve a jobb alsó sarokban egy kis elkülönített rész a "kötelező tartozék" :-) digitális multiméternek.
Nem győzöm eleget hangoztatni a próbálgatás pontosságát: minden gondosság ellenére két ponton is sikerült elszámolni magam azzal, hogy mi fér el. :-( Szerencsére egyik sem volt végzetes, de azért bosszantó.
A kárpitozás ugyanakkor meglepően jól kivitelezhető, a doboz alakjának szabálytalanságai ellenére. A hangfalkárpit szépen simítható, a kanyarokat jól "beveszi", és a kisebb hibákat jótékonyan elrejti. Ezzel együtt oda kell figyelni a pontos illesztésekre. Aki gyorsan akar haladni, dolgozzon pillanatragasztóval.
A kész install elég hatásos :-), pedig a képen még nem világítanak a LED-ek (az erősítő fölött látszik négy, közvetlenül a doboz pereme alatt), és sehol sincs még az egészet lefedő plexilap. Az erősítő mögül előtűnő vezeték (szintén felül) a hőérzékelőről jön, ami a hűtőbordára lett szerelve. A doboz két oldalán jól megfigyelhetők a falátmenetek - nekem annyira nem tetszik, ha egy kábel simán a kárpitból bukkan elő. És látható még a doboz peremén két fél sarokpánt...
... amiknek az itt látható fedlapon van a párja. Így ez a fedlap nyitható, az alatta levő helyre meg sok kacat elrejthető. :-) És végül, de nem utolsósorban, rejtve helyet kapott rajta két zöld neon, ami a mélynyomókra világít majd - Fast and the Furious rulezz. :-)))
Az első szett beépítést és a kábelezést a New Duett Kft. végezte, az F Astra kapcsán szerzett pozitív tapasztalatok után ez nem volt kétséges. Munkájukról ismét csak maximális elismeréssel tudok beszélni: igényesen, precízen, helyenként az én munkám hibáit is kijavítva csinálták meg a beépítést, és minden olyan lett, ahogy szerettem volna.
A mélyközép ezúttal befért a a gyári helyre, mivel a kabrió osztott ablaka miatt ott már nincsen semmi.
Duett Kft.
A teljes befejezéshez már csak a csomagtartó két szélére kell padlólemezt faragnom, meg a plexi fedél hiányzik még az erősítő fölül. De a legfontosabb, hogy a cucc már hallgatható, és hozta azt, amire számítottam. A uDimension JR6 szett nyersen, az első 20 másodperc alatt megmutatta, hogy többre képes, mint a DLS R6A valaha is volt. A dupla reflexláda számomra teljesen kellemesen zenél, és lenyitott tető esetén is képes megfelelő hangnyomást produkálni az utastérben. Ilyenkor viszont az erősítő rendesen kapja a terhelést, és egy másfél órás út végére kellemesen meleg. Persze azt be kell vallanom: ez egy buliautó, így a mélyek kicsit meg lettek emelve... ;-) Mire kiértem a fotózás helyszínére, be is kapcsolt a hűtés... :-)

A beépítés első változata sohasem fejeződött be - rájöttem, hogy sajnos ez a padlószőnyeg dolog soha nem fog normálisan kinézni. Mintegy két hónap állásidő után csomagtartó szétszed, szőnyeg mindenhonnan letép, és hangdobozkárpitra cserél. Mindjárt jobb. :-)

Maradt még a hangszórórács kérdése, amit nem sikerült megoldani, így végül saját építésű rács mellett döntöttem. A fent emlegetett forma csak nem hagyott nyugodni, így úgy döntöttem, megcsinálom fából - már amennyire egy térbeli formát szépen le lehet modellezni lécekből meg deszkákból. A tervet, külön kiemelve egy küllő szabásmintáját, a mellékelt ábra mutatja. Direkt nem írtam méreteket, mert mindig az adott mélynyomóhoz kell igazítani.
Néhány szóban az elkészítésről (csak nagyon elvakultak vágjanak bele, igen munkaigényes!):
- Kezdjük a külső gyűrű kifűrészelésével, ennek először a külső majd a belső élét vágjuk. A kis gyűrűnél fordítva. Ha dekopírfűrésszel dolgozunk, legfeljebb közepes fordulatszámra állítsuk, lassan és óvatosan, milliméterről milliméterre haladjunk.
- Miután kivágtuk a küllőket, helyezzük el a gyűrűket pontosan (!) koncentrikusan, a külsőt emeljük meg. A legjobb, ha kétoldalas ragasztóval átmenetileg rögzítjük egy alkalmas deszkához. Ezután egyesével ragasszuk fel a küllőket.
- Miután a ragasztás megkötött (egy nap), óvatosan fúrjunk elő hátulról (a majdani hangszóró felőli oldalról) lyukakat, és minden ponton erősítsük meg a kötést csavarral.
- A kész rácsot alaposan felületkezeljük, alapozzuk, majd fessük le. Ne válasszunk metál árnyalatú festéket, bármennyire is csábító a gondolat, mert kiemeli a megmunkálási hibákat. Jobban járunk matt felületet adó festékkel.
- A rácsot és a hangszórót együtt csavarozzuk fel. Ehhez minimum 55-60 mm hosszú csavarok kellenek. A csavarok a rácson a küllők között félúton mennek át.

Az eredmény látványos... :-) elsőre senki nem akarja elhinni, hogy amit lát, az (a) nem gyári, (b) nem fém és nem műanyag. :-)))
A rács miatt kicsit le kellett vágni az erősítő és a mélyláda közötti lapból (sőt, volt még sok más zűr is ;-)). Így a neonok kicsit merekebb szögben világítják meg a hangszórókat. Persze napsütésben ebből nem sok látszik, de sötétben... :-)

Már csak az erősítőt védő plexi hiányzik (már készül). Ennek megfelelően folytatás következik... :-)

A cikk utoljára frissítve: 2007.02.

F Astra hangrendszer (2006.01.)

A harmadik fokozat az én Opel "F" Astrám. Időközben kellően túlképeztem :-) magam autóhifi témában, ezért most egy kicsit más konfiguráció ...

Tovább a cikkhez

 

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkensKUKACheatwavePONThu Copyright Wolkensdorfer Péter Utolsó frissítés: 2024.04.06.