|
Mikor megvettem az autót, az első szett természetesen bennmaradt a
másikban, viszont az erősítő, a fejegység és a mélyláda maradt nálam. Az a
mélyláda meg viszont nem ilyen alakú csomagtartóhoz lett
méretezve...
... így aztán azonnali hatállyal nekiálltam felmérni, mit is fogok tudni
alkotni csomagtartó vonalon. Miután ennek a típusnak a teteje a kalaptartóra
csukódik rá, a csomagtartó elég érdekes alakú, egy nagy, majdnem az ötajtóséval
megegyező méretű részt követ egy mintegy 30x30x100 centiméteres kisebb üreg.
Hamar eldőlt, hogy ez ideális hely egy nagy mélyládának, két db 25 centis
mélynyomóval. Az erősítő pedig elfér süllyesztve a pótkerék és a hátfal között.
Hogy más is elférjen, ahhoz viszont meg kell emelni a padlószintet néhány
centivel.
(Két nem odavaló Kenwood háromutas természetesen kiugrik a kalaptartóból.
:-))) |
|
|
Tekintettel a csomagtartó igen szabálytalan alakjára, nem akartam abba a
csapdába esni, hogy tök jó lenne, ha már be lenne rakva, csak éppen berakni nem
lehet. Ezért - életemben először - csináltam egy hullámpapír modellt 1:1
méretben. Ajánlott! |
A választás a Raveland AXX-1010-es mélynyomóra esett, ez a hangszórónként
rendelkezésre álló igen szűk 20 literben is képes nem túl kiemeléses
karakterisztikát és alacsony alsó határfrekit produkálni (az alacsony jelen
esetben 40 Hz körüli -3 dB-s pontot jelent). A +-9 mm-es xmax pedig magáért
beszél. :-)
Hangszórórácsnak a Polk Audio cuccát néztem ki, de miután két importőrnek sem
sikerült (egyenként egy-egy havi munkával) rávenni a céget, hogy küldjenek
ilyen rácsot, ez sajnos kimaradt. Konklúzió: ez a gyártó nem érdemli meg az
ügyfelet - ne vegyetek tőle semmit. :-/ |
|
|
|
Amíg a lapszabászat dolgozott a mélyláda elemein, nekiláttam az
erősítőbeépítésnek. Hamar rájöttem, hogy ez bizony nehezebb feladat, mint egy
sima ládaösszerakás...
Aki ilyenre vetemedik, nagyon gondoljon át minden
részletet, rengeteg feltételt kell egyszerre figyelni, hogy a végén minden
elférjen.
Na persze, főleg ha valaki addig cizellálja a dolgot, mint én, és
két ventillátoros aktív hűtést is akar hőmérséklet kijelzéssel. :-) |
Lassan testet ölt a doboz. Az jól látszik, hogy a legbonyolultabb láda,
amit valaha építettem. A hátsó sarkok letörése miatt kézenfekvő volt a
reflexcsöveket kihelyezni oldalra: a két egymáshoz közeli fal között vidáman
elfér. Mivel a csőhossz egyenesen nem fér el a ládában, célszerűnek találtam
"behajtani", és innen logikusan következett, hogy nem sorozatgyártott cső lesz,
hanem saját.
Időnként azért nem árt a dobozt bepróbálgatni a helyére. A gondos munka
meghozza gyümölcsét: ennél jobban csak üvegszálas, "helybenkészült" ládával
lehetne kitölteni a helyet, de arra nem vállalkozok. :-)
Közben a háromutasok sima rácsra cserélődtek. :-) |
|
|
A "centire kitöltjük a helyet" jelen esetben azt jelenti, hogy a láda
jobb felső sarkát alacsonyabbra kellett csinálni, mert itt mennek a hátsó
ülések előredöntését lehetővé tevő bowdenek. |
Miután megérkeztek a mélynyomók, jött a befaragás a ládába. A hangszóró
külső átmérője megegyezik a láda külső magasságával (ilyen illesztéseknél az
ember nem mer úgy nekiállni a munkának, hogy nincs a kezében a hangszóró), a
beépítési átmérő viszont néhány milliméterrel nagyobb a láda belső
magasságánál. Ennek megfelelően ki kellett reszelni az alap- és fedlapból.
Értelemszerűen a hangszórót tartó belső előlap sem készülhetett egy
darabból. |
|
|
Az optikát javítandó, a doboz előlapja lefelé és felfelé 5-5 mm-rel
túlnyúlik. Így a hangszórók nem mennek ki a láda alsó és felső szélére. Mivel
biztos voltam benne, hogy egy óvatlan mozdulattal eltörném az előlapot
összerakáskor, elébe mentem a dolgoknak, és úgy döntöttem, eleve három darabból
rakom össze. A középső darabbal kezdtem, de mielőtt rögzítettem volna, a két
hangszóró átmenetileg a helyére került a pozícionálást segítendő. Ebben az
állapotban aztán gondosan lecsavaroztam és ragasztottam az előlap közepét.
Ezután a két oldalsó darab felrakása már gyerekjáték. |
Hátravan még a feketeleves ;-), a reflexcsövek kulturált befejezése.
Mivel az előlapon ki kell reszelni a reflexcső nyílásának megfelelő lyukat, és
házi eszközökkel ezt szinte reménytelen szépen leperemezni, lustaság fél
egészség alapon félkörléccel raktam körbe a reflexcsöveket. Ez még jól is néz
ki, képzeljük el, milyen lett volna, ha ehelyett a padlószőnyeg (merthogy azzal
lett burkolva a láda) rojtjai veszik körbe a csőszájat... :-/ A kapott keretet
és a cső belsejét ében fapáccal kentem át. A fekete szín ápol és eltakar ;-),
amellett "normális" reflexcső benyomását kelti.
A maradék fapáccal az előlap hangszórókivágásait kentem körbe. Nem árt, ugyanis
a hangszóró pereme nincs 19 mm magas, így körülötte látszik majd a kivágás
belső éle.
Végül az érintett felületek lakkozva lettek. |
|
|
Ezután következik a burkolás. A padlószőnyeg mellett azért döntöttem,
mert így ugyanolyan színű és mintázatú lehet a láda, mint a csomagtér
padlólemeze. Az autó színéhez igazodó szőnyeget persze nem volt egyszerű
találni (ez is jóval világosabb, de legalább az árnyalat stimmel...).
Hát padlószőnyeggel burkolni nem sík felületet, na az még a horror. :-(
Lehetőleg csak akkor adjuk ilyenre a fejünket, ha az illesztések nem lesznek
szem előtt. Ilyenkor lehet oldalanként burkolni. Az előlapot hagyjuk utolsónak,
ráhagyással ragasszuk fel, és miután megszáradt, vágjuk körbe méretre. (Jelen
esetben célszerű a reflexnyílások helyét is kivágni előre.)
Mit mondhatnék még? A kép illusztráció :-) abból az időből, mikor még azt
hittem, menni fog egyben... |
Jöhet az erősítőbeépítés. A nyers doboz aránylag gyorsan elkészült, de a
kárpitozásig meg a többi furfangig csak sokára sikerült eljutni. Mindenesetre
így nézett ki a dolog, mikor az elrendezést próbálgattam. Látszik a két
ventillátor, a hőmérő egység, illetve a jobb alsó sarokban egy kis elkülönített
rész a "kötelező tartozék" :-) digitális multiméternek.
Nem győzöm eleget hangoztatni a próbálgatás pontosságát: minden gondosság
ellenére két ponton is sikerült elszámolni magam azzal, hogy mi fér el. :-(
Szerencsére egyik sem volt végzetes, de azért bosszantó. |
|
|
A kárpitozás ugyanakkor meglepően jól kivitelezhető, a doboz alakjának
szabálytalanságai ellenére. A hangfalkárpit szépen simítható, a kanyarokat jól
"beveszi", és a kisebb hibákat jótékonyan elrejti. Ezzel együtt oda kell
figyelni a pontos illesztésekre. Aki gyorsan akar haladni, dolgozzon
pillanatragasztóval. |
A kész install elég hatásos :-), pedig a képen még nem világítanak a
LED-ek (az erősítő fölött látszik négy, közvetlenül a doboz pereme alatt), és
sehol sincs még az egészet lefedő plexilap. Az erősítő mögül előtűnő vezeték
(szintén felül) a hőérzékelőről jön, ami a hűtőbordára lett szerelve. A doboz
két oldalán jól megfigyelhetők a falátmenetek - nekem annyira nem tetszik, ha
egy kábel simán a kárpitból bukkan elő. És látható még a doboz peremén két fél
sarokpánt... |
|
|
... amiknek az itt látható fedlapon van a párja. Így ez a fedlap
nyitható, az alatta levő helyre meg sok kacat elrejthető. :-) És végül, de nem
utolsósorban, rejtve helyet kapott rajta két zöld neon, ami a mélynyomókra
világít majd - Fast and the Furious rulezz. :-))) |
Az első szett beépítést és a kábelezést a New Duett Kft. végezte, az F
Astra kapcsán szerzett pozitív tapasztalatok után ez nem volt kétséges.
Munkájukról ismét csak maximális elismeréssel tudok beszélni: igényesen,
precízen, helyenként az én munkám hibáit is kijavítva csinálták meg a
beépítést, és minden olyan lett, ahogy szerettem volna.
A mélyközép ezúttal befért a a gyári helyre, mivel a kabrió osztott ablaka
miatt ott már nincsen semmi. |
|
|
|
A teljes befejezéshez már csak a csomagtartó két szélére kell padlólemezt
faragnom, meg a plexi fedél hiányzik még az erősítő fölül. De a legfontosabb,
hogy a cucc már hallgatható, és hozta azt, amire számítottam. A uDimension JR6
szett nyersen, az első 20 másodperc alatt megmutatta, hogy többre képes, mint a
DLS R6A valaha is volt. A dupla reflexláda számomra teljesen kellemesen zenél,
és lenyitott tető esetén is képes megfelelő hangnyomást produkálni az
utastérben. Ilyenkor viszont az erősítő rendesen kapja a terhelést, és egy
másfél órás út végére kellemesen meleg. Persze azt be kell vallanom: ez egy
buliautó, így a mélyek kicsit meg lettek emelve... ;-) Mire kiértem a fotózás
helyszínére, be is kapcsolt a hűtés... :-) |
A beépítés első változata sohasem fejeződött be - rájöttem, hogy
sajnos ez a padlószőnyeg dolog soha nem fog normálisan kinézni. Mintegy két
hónap állásidő után csomagtartó szétszed, szőnyeg mindenhonnan letép, és
hangdobozkárpitra cserél. Mindjárt jobb. :-)
Maradt még a hangszórórács kérdése, amit nem sikerült megoldani, így
végül saját építésű rács mellett döntöttem. A fent emlegetett forma csak nem
hagyott nyugodni, így úgy döntöttem, megcsinálom fából - már amennyire egy
térbeli formát szépen le lehet modellezni lécekből meg deszkákból. A tervet,
külön kiemelve egy küllő szabásmintáját, a mellékelt ábra mutatja. Direkt nem
írtam méreteket, mert mindig az adott mélynyomóhoz kell igazítani.
Néhány szóban az elkészítésről (csak nagyon elvakultak vágjanak bele, igen
munkaigényes!):
- Kezdjük a külső gyűrű kifűrészelésével, ennek először a külső majd a belső
élét vágjuk. A kis gyűrűnél fordítva. Ha dekopírfűrésszel dolgozunk, legfeljebb
közepes fordulatszámra állítsuk, lassan és óvatosan, milliméterről milliméterre
haladjunk.
- Miután kivágtuk a küllőket, helyezzük el a gyűrűket pontosan (!)
koncentrikusan, a külsőt emeljük meg. A legjobb, ha kétoldalas ragasztóval
átmenetileg rögzítjük egy alkalmas deszkához. Ezután egyesével ragasszuk fel a
küllőket.
- Miután a ragasztás megkötött (egy nap), óvatosan fúrjunk elő hátulról (a
majdani hangszóró felőli oldalról) lyukakat, és minden ponton erősítsük meg a
kötést csavarral. |
|
|
- A kész rácsot alaposan felületkezeljük, alapozzuk, majd fessük le. Ne
válasszunk metál árnyalatú festéket, bármennyire is csábító a gondolat, mert
kiemeli a megmunkálási hibákat. Jobban járunk matt felületet adó festékkel.
- A rácsot és a hangszórót együtt csavarozzuk fel. Ehhez minimum 55-60 mm
hosszú csavarok kellenek. A csavarok a rácson a küllők között félúton mennek
át.
Az eredmény látványos... :-) elsőre senki nem akarja elhinni, hogy amit lát, az
(a) nem gyári, (b) nem fém és nem műanyag. :-))) |
A rács miatt kicsit le kellett vágni az erősítő és a mélyláda közötti
lapból (sőt, volt még sok más zűr is ;-)). Így a neonok kicsit merekebb szögben
világítják meg a hangszórókat. Persze napsütésben ebből nem sok látszik, de
sötétben... :-) |
|
Már csak az erősítőt védő plexi hiányzik (már készül). Ennek
megfelelően folytatás következik... :-)
A cikk utoljára frissítve: 2007.02.
F Astra hangrendszer (2006.01.)
A harmadik fokozat az én Opel "F" Astrám. Időközben kellően
túlképeztem :-) magam autóhifi témában, ezért most egy kicsit más konfiguráció
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|