heatwave.hu

[Filmek] [Otthoni hifi] [Programozás] [Szórakozás] [Autók] [Autóhifi] [Fotók] [Minden]

Oldaltérkép

G Astra hangrendszer

Autóhifi téma
Felicia ajtópanel (2006.10.)
Futurisztikus középkonzol (2018.06.)
Hifibeépítés G Astra kabrióba (2011.08.)
Internetet az autóba! (2015.09.)
Internet beépítés G Astra kabrióba (2015.09.)
Mélyláda FAQ (2006.01.)
Mélyláda Sport Ignisbe (2007.07.)
Peugeot 306 első szett (2006.01.)
Rockford Fosgate mélyláda (2021.10.)
SAL dupla mélyláda (2018.10.)
Skoda autóhifi (2006.01.)
Személyiségteszt (2006.01.)
Zene F Astrában (2006.01.)
Zene G Astra kabrióba (2011.06.)
Zene kabrióba (2007.02.)
Zene kabrióba II (2007.08.)
Zene kabrióba III (2007.11.)

A Skodát követő második lépcső egy Opel "G" Astra. Persze ebbe már komolyabb hifit szerettünk volna, úgyhogy irány a budakalászi autóhifis srác, Kiss Máté, akinek a segítségével, két lépcsőben el is készült a zajgenerátor.
A cucc négy évig szolgált az autóban, utána került sor a hangszórók cseréjére.

A fejegység egy Alpine rádiómagnó, az első ajtókban DLD Acoustics 16 cm-es alumínium membrános komponens szett dolgozik.
Car Sound Systems
Alpine honlap
Piton Car Audio
A hátsó ajtókban Kicx 13 cm-es komponens szett biztosítja a hátul ülők szórakoztatását.
Kicx honlap
A csomagtartóban figyel az első saját építésű mélyládám. Máté szerint: "hát ereje az nincs, de a hangja szép" :-). Anno még nem értettem, mire is gondol, de miután elkészült az enyém, és közben hallottam egypár másik rendszert szólni, azóta sejtem...
Az első szettet és a mélyládát egy 4x50 W-os Audiobank A41x erősítő hajtja, a szubot természetesen hídbakötve. A hátsó szettet a rádió hajtja.
Audiobank honlap
Az rendszer hangja nagyon kellemes. A rádió már magában sem szólt rosszul, de az erősítőn keresztül még szebb a hangja, valóban rengeteget számít, hogy a mélyközepek nincsenek túlterhelve a legmélyebb hangokkal. Szárnyalnak (nem ciripelnek, nem csilingelnek) a magasak, kellemesen, ha nem is gyomorbavágóan dübörögnek a mélyek... És a legszebb az, hogy a járgány kívülről még mindig egy hétköznapi autónak látszik - viszont ha én kezelem a rádiót, akkor már sejtet valamit az erejéből... ;-)
A hangszóró egy Tonsil gyártmányú szerkezet (nem röhögni! :-)). A Conrad-ban GTC 16/40/1 típusszámon kb. 9500 Ft. Ami (az ára mellett) rögtön megtetszett, hogy csak 30L-es láda kell hozzá, és elvileg így is 40 Hz-ig jó. A reflexcső a Monacor terméke, én a Marion Kft-nél vettem, az átlag csőátmérő 68 mm, a hossza 140 mm, és normális, tölcséres a vége. Ez így nagyjából lineáris átvitelre van méretezve - most már máshogy csinálnám, nem véletlenül van az összes bolti láda 45 Hz-es kiemelésre hangolva...
Tonsil honlap
Conrad honlap
Monacor honlap

Upgrade Axton hangszórókkal

Négy év után a DLD mélyközepek membránfelfüggesztése nagyon csúnyán megadta magát: a tekercs hallhatóan súrlódik mozgás közben. Nincs más hátra, mint csere. A választás a több helyen dicsért Axton CAC2.6 szettre esett. A beépítést ezúttal én csináltam, végül is semmi varázslás nem volt benne. :-)
A magasak -3dB-s állásba kerültek a keresztváltón (feleségem nem szereti a túlzott magasakat), így a szett hangja igazán kellemes.
Viszont az így kapott eredmény már messze überelte a mélyláda képességeit, így készült hozzá egy új mélyláda is, logikusan Axton CAW-259-ből.
A hangszóró nettó 30 literben már teljesen jól érzi magát - legalábbis a szimuláció szerint mindenképpen. A reflexcső mérete miatt viszont célszerűbbnek tűnt keresztben álló reflexcsövet használni, ráadásul a láda anyagából kialakítva.
Talán elnézitek nekem, mivel karácsonyi meglepetésnek csináltam a ládát, a sietős munka miatt ezúttal nem készültek fotók az építésről. Ráadásul ez volt az első olyan láda, ahol sikerült elhibáznom a méretezést. :-((( A rajz utólag készült, reményeim szerint ezen már jók a méretek. Az összerakás is kicsit furfangos. Azért, hogy a reflexnyílás szélét ne kelljen fűrészelni, a reflexcsövet alkotó lap kilóg a doboz széléig, és felülről ül rá a bal oldallap. Viszont a doboz hátoldalán ki kell érni az oldallapnak végig, ezért olyan sajátos a szabásmintája (külön kirajzoltam az érthetőség kedvéért). Javasolt építési sorrend: alaplap + jobb oldal, hátlap, reflexcső, bal oldal, a többi utána már kiadódik. :-)
Axton CAW-259 láda
A kárpitozás az átlagosnál kicsit dizájnosabb lett. A sietség miatt néhány helyen elkövettem azt a hibát, hogy pillanatragasztót használtam és nyomot hagyott. :-( Érdemesebb türelmesebben és lassabban csinálni.
Na és a hangja? Hát először a saját autómban próbáltam ki, és azonnal frusztrált az eredmény: nyersen is jobban muzsikált, mint az én dupla reflexem. :-) Némi járatás után a saját helyén az Axton első szetthez hangolva fantasztikus eredményt produkált. 25-ös létére nagyon mélyre lemegy, erőlködés nélkül zenél, nagyon szépen együttszól az első szettel. Szerintem simán a legjobb láda, amit valaha építettem. Ami érdekes, hogy szinusz sweep-pel meghallgatva a rendszer átvitelét, még fülre sem lineáris. Zavaró kiemelések nincsenek benne (van viszont 45 Hz-en szép nagy lyuk), az összhatás mégis nagyon jó, általában igen finnyás ismerőseim is elismerően nyilatkoztak róla.

Konklúzió: egy remek láda, nem túl sok pénzért.

Chiptuning

Miután a múltkor feltettem feleségemnek a kérdést, hogy "és Te mit szeretnél az autódba?", és az volt a válasz, hogy "több lóerőt!", aránylag gyorsan eldőlt a dolog, hogy az 1.2-es Astra lesz az első áldozat, amin teszteljük a chiptuning áldásos hatását.
Nos, eljött az időpont, a választás a Magic Tuning cégre esett, akik ugyan inkább autókkal szeretnek foglalkozni, mint emberekkel (nem éreztem magam körülrajongott ügyfélnek a 75 lóerős hot roddal ;-)), de legalább szerepelt a választékban ez a motor is - a legtöbb tuningcég nem is foglalkozik 1.6-osnál kisebb autókkal (vajon miért? :-)).
Magic Tuning

A programozás elég hamar megvolt (a programot a szervizcsatlakozón keresztül módosítják, forrasztás egy darab se), elmentem egy próbakörre, no meg azóta még furikáztam a városban. Az eredmény - hasonlóan az én autóm toronymerevítőjének az esetéhez - még engem is meglepett.
- Alacsony fordulatszámon és sebességnél eddig padlógázra befulladással reagált az autó: két másodpercig erőgyűjtés, aztán halványan megindulás. Most épp, hogy nem kaparnak el a kerekek, vidáman ki lehet lőni álló helyzetből.
- Gyorsabban pörög fel, jobban húz a teljes tartományban, bár ez a felső fordulatszámoknál már nem domináns.
- Az autó eddigi "varrógépmotor" :-) hangja eltűnt, helyét kellemesen morcos morgás vette át. Gázadásra felhörög (jó, azért nem egy ralliautó hangján :-)), de egyáltalán nem úgy, mint eddig. Sounds cool. :-)
Összegészében az eddig erőtlennek érzett autóval élvezetessé vált a közlekedés. Miután a srác 98-as benzit ajánlott, de ez nem volt a Shellnél, így a tankba egy kipróbálás erejéig 100-as V-Power került, és hát valószínűleg ez is pozitív irányba viszi a dolgokat.
Nem is rossz ez a chiptuning, na. :-) Nemsokára kap még az autó egy sportlégszűrőt is, ami remélhetőleg tovább javít a menettulajdonságokon.

Sportlégszűrő

Nagyjából egy hónappal később meg is érkezett a sportlégszűrő. Nagy örömünkre fel is teszi az i-re a pontot: a felső tartományban eddig elmaradt erőnövekedés most megjött: nagyjából 3800-as fordulattól - eddigi önmagához képest, természetesen - igen rendesen megindul az autó, és szépen húz végfordulatig. Jóóó! :-)))
Incontrol Kft.

A cikk utoljára frissítve: 2006.01.

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkensKUKACheatwavePONThu Copyright Wolkensdorfer Péter Utolsó frissítés: 2024.04.06.