|
 |
Zootopia |
|
Wolkens ajánlója
A Pixar az Agymanók után újabb, ezúttal gyakorlatilag csak felnőttek számára
értelmezhető animációs filmet alkotott. Legalábbis a gyerekek valószínűleg
kevésbé lesznek oda az adócsalás leleplezéséért, a hivatali lajhárokért, a
politikai süketelésért, a munkahelyi motiváció hiányáért, a média torzításának
bemutatásáért... felnőttként azonban egy remek karikatúrát láthatunk napjaink
társadalmi problémáiról, számos kikacsintással, az egészet egy pörgős
akciómoziba öltve.
Kedvenc mangarajzolóm, Mark Crilley mondta múltkor az egyik videójában: "Nem az
a lényeg, hogy az ötlet briliáns legyen. Végy egy egyszerű ötletet és valósítsd
meg briliáns módon." Ő akkor példának a Toy Story-t hozta, mondván, hány olyan
filmet láttunk már, amiben a játékok mozognak, amikor a gazdájuk éppen nem
látja őket, a Toy Story mégis klasszikussá tudott válni ennek az ismert
ötletnek a kidolgozásával. Hasonlóképpen a "zsaru 48 órát kap, hogy egy
szimpatikus bűnözővel karöltve felderítsen egy bűntényt" szituáció sem ma látta
meg a napvilágot, a Zootopia viszont esélyes arra, hogy ezzel a sztorival új
klasszikus legyen.
És én sem most írom le először: kötelező. :-)
Raf ajánlója
Na, hogy is volt a kreativitás hiánya/kockáztatni nem merés a Disney-nél?
Ja, hogy rajzolt filmben lehet?
Akkor valódi filmben miért nem?
Tudom, kérdezgetek itt hülyeségeket egy nemzeti ünnep előestéjén a kis
dolgozószobámból Újpesten...
Amúgy ez a film.. Ez.. Ez 2016 Shrekje/Lego mozija - gyerekek miatt mennek a
szülők, a gyerekek élvezik a cuki lényeket, a vicces jeleneteket, a felnőttek
meg értik a sztorit, a kikacsintásokat, az utalásokat (Breaking Bad. IGEN,
minden idők egyik legjobb sorozatára is volt egy akkora utalás, sőt, homidzs!,
hogy a methlab adta a másikat), sőt, hogy ez egy buddy cop film. És milyen jó
annak!
És akkor térjünk vissza a film címére: értem én, hogy le "kell" fordítani, de
az ég szerelmére, egy ennyire beszédes címet (Zootopia - azok kedvéért, akik
már félálomban olvassák: ZOO és utópia) átferdíteni Zootropolis-nak... Jó,
tudom, az álcélközönségnek nem számít, de akkor is...
Verdikt: mi az, hogy nem láttad még?!?! Most foglalj azonnal!
 |
Wyrmwood |
|
Wolkens ajánlója
Amikor azt hitted, már láttál minden zombifilmet.
Eredetileg csak ezt a fenti félmondatot akartam írni ajánlóként, de aztán úgy
döntöttem, a tömörség ellenére sem annyira ütős, mint ez a film. A Wyrwood
annyira régimódi, a klasszikusok előtt tisztelgő zombifilm, amennyire csak
lehet, és közben úgy hoz be újításokat, remek ötleteket, hogy hosszú idő óta
először végre azt érezzük, van ebben a műfajban még kiaknázatlan potenciál.
És közben szemérmetlen módon ugrál ide-oda a vérfürdő és az abszurd humor
között. A karakterek hol a sztereotip képüket, hol a saját karikatúrájukat
tolják a maximumra. Van itt őrült tudós, a verekedés közben moralizáló gonosz
katona, családjukat vesztett fiatal és idős, a túlélésért küzdő férfiak... és
a női főszerepben Bianca Bradey, aki valószínűleg minden idők legdögösebb,
legkeményebb, legszexibb zombifilmes csaja (oké, Manuela Velasco a REC
szériából azért még versenyben van :-)).
A Szexterápia, az Utolsó órák és a Wyrmwood után ki kell jelentenünk: igen, az
ausztrálok pofátlanul jó filmeket csinálnak mostanság.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Egy őrült pillanat |
|
Wolkens ajánlója
Egy elvált apukát nyaraláskor a tengerparton elcsábítja a legjobb barátja még
éppen kiskorú lánya - ez tuti csak francia film lehet. :-) Az, hogy vígjáték-e,
már kevésbé egyértelmű besorolás. Tény, hogy tele van helyzetkomikummal,
félreértésekkel, karikatúraszerűen megrajzolt karakterekkel, és sokat nevet a
néző, de utólag visszagondolva a film erőssége mégsem igazán ez.
Meglepő módon sokkal inkább a helyzet hiteles bemutatása az összes szemszögből:
a jóképű pasiba hirtelen beleszerelmesedő lány teljesen irracionális
viselkedése, az apjában és a legjobb barátnőjében egyaránt nagyot csalódott
másik lány dühe és bezárkózása, a lebukástól való rettegés és a "most bevallok
mindent" között billegő szívtipró esetlen kísérletei a helyzet kezelésére, a
válási problémáival küzdő "örömapa" rövidlátása, mind fájdalmasan életszerű
arckifejezésekkel, tekintetekkel és gesztusokkal ábrázolva jelennek meg.
Ahogy írtam, ez francia film. Hozzátehetjük, szerencsére. Vannak tippjeim,
hogyan végződne a film amerikai, olasz, arab vagy svéd változatban. Egyik
befejezés sem tetszene. Amit a film forgatókönyvírói választottak, az viszont
igen. :-)
Raf ajánlója
Egy újabb remake (az eredeti vagy 40 éve készült). Csak éppen ezúttal
Franciaországból.
Egy film, melyben az Életrevalók főszereplője (a fehér) újra tud járni, s bár
nem annyira gazdag már, de jó barátja a Világ Egyetlen Heteró Francia
Balettrendezőjének, s közösen, két tinilányukkal (nem, a lányok nem közösek,
1-1 van fejenként) elmennek Korzikára nyaralni, ahol se térerő, se
anyák/feleségek, csak bulikák, tenger, napsütés (természetesen, éjszaka nem),
vaddisznók.
Itt az egyik lány (nem a sajátja, természetesen) belezúg Vincent Casselbe
(szerintem a nézőtér legalább 62%-a szintén), egy teliholdas éjszakán, egy
meztelen fürdőzés után pedig megszexeli a férfit (a nézőtér 0%-a szintén -
lélekben sokkal több; itt már nem merek találgatásokba bocsátkozni).
Persze mindenki szíve összetörik, a Lolitáé, az apjáé, a barátnőé,
Casselé.
Hogy milyen a film?
Jó. Jó színészek (vagy csak úgy csinálnak, mintha), meseszép felvételek
Korzikáról (HA Korzika és nem a Somogyi dombság), egy Lolita hamvas teste
többször hiányos öltözetben, vaddisznók.
Ajánlanám azoknak akik egy gusztustalanság-mentes vígjátékféleséget néznének
és/vagy megcsömörlöttek az amcsi verzióktól.
 |
Júlia szemei |
|
Wolkens ajánlója
Júlia egy olyan betegségben szenved, amitől fokozatosan elveszti a látását.
Stressz hatására a ráadásul a folyamat felgyorsul. Stressz az meg van éppen
elég, mert a húga, Sara, aki ugyanebben a betegségben szenvedett, öngyilkos
lett. De vajon tényleg öngyilkosságról van szó? Júlia meg van róla győződve,
hogy a húgát megölték. Nyomozni kezd, versenyt futva az idővel...
A főszerepet Belén Rueda játssza, aki már az Árvaház című horrorban is nagyot
alakított, és ezúttal is viszi a hátán a filmet. És ahogy az Árvaház esetében,
itt sincsen sok minden újdonság a műfaj szokásos kliséin kívül, és mégis
működik az egész. A befejezés ugyan kicsit érzelgősre sikeredett, de a filmet a
hangulata és a látványvilága mindenképpen megtekintésre érdemessé teszi. El
kell ismerni, a spanyolok értenek a horrorhoz. :-)
Kapcsolódó ajánlók
 |
Spotlight - Egy nyomozás részletei |
|
Wolkens ajánlója
Gondolom, nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a Spotlight volt az idei
Oscaron a legjobbnak ítélt film. Mivel nem láttam minden filmet, így nem tudom
megmondani, tényleg ez-e a legjobb :-), de az vitathatatlan, hogy nagyon jó.
Olyan igazi, régimódi mozi, aminek van forgatókönyve, színészei, és
rendezője.
A valós eseményeket feldolgozó Spotlight egy 2001-es oknyomozó riport
történetét meséli el, amiben egy kis újságíró csapat próbál annak a nyomára
bukkanni, miként segédkezik a katolikus egyház vezetése, a jog és a sajtó, meg
általában mindenki a papok által elkövetett megrontások eltussolásában. Persze
ebből lehetne hatásvadász, gyűlöletkeltő, az újságírókat piedesztálra emelő,
giccses meg sokminden más módon elrontott filmet is forgatni, de a Spotlight
szerencsére nem esik egyik hibába sem. Csak mesél. Objektíven, távolságtartóan.
Ahogy a stáb halad előre a nyomozásban, úgy látjuk meg mi is fokozatosan a
probléma nagyságrendjét, és azt a fertőt, ami az egészet körülveszi. A
feszültség az első másodperctől az utolsóig megvan.
A színészek, nos... le a kalappal. Nem játszanak, hanem eggyé válnak a
szereppel. Michael Keaton egyszerűen döbbenetesen jó, mint a csoport vezetője,
Mark Ruffalo pontosan annyira feszíti túl a levakarhatatlan, buzgómócsing
riporter karakterét, hogy elhiggyük, ez a zsurnaliszta sosem adja fel, Liev
Schreiber viszont pont annyira minimalista, amit a szerep megkíván, Stanley
Tucciról meg eddig is tudtuk, hogy bárkit és bármit el tud játszani. Rachel
McAdams talán a leggyengébb láncszem, de ebben a stáblistában ez nem túl nagy
hiányosság.
Két órányi lebilincselő Mozi, így, nagybetűvel. Ha minden filmkészítő és
minden újságíró ilyen lelkiismeretesen dolgozna, sokkal jobb lenne a világ.
 |
Liza, a rókatündér |
|
Wolkens ajánlója
Nem tudom, láttátok-e a film előzetesét, amiben egy béna japán énekes
kísértete meg egy rosszul öltözött nő táncolnak gagyi japán popzenére retró
díszletek között, miközben a lány körül hullanak a pasik, mint a legyek. Na, én
láttam, vagy ötször, és minden alkalommal azt mondtam, hogy ezt a mozit tuti
nem fogom megnézni. De aztán kezdett gyanús lenni, hogy mindenki, aki látta,
pozitívan nyilatkozik... mély levegő, tegyünk egy próbát.
És valóban, ami egy zavaros katyvasz volt az előzetesben, az teljesen tiszta és
konzisztens a filmben. Egységes, nagyon szépen kidolgozott és hangulatos
látványvilág jól fotózva, szarkasztikus, helyenként fekete humor, a filmhez
illő zene, kicsit lassan bontakozó, de rendesen felépített történet. A
főszerepben Balsai Mónika imádnivaló, a legtökéletesebb Hamupipőke alakítást
nyújtja, amit valaha láttunk, szutykos, fáradt szolgálólányból úgy alakul át,
hol tátott szájjal megbámult bombanővé, hol szolid, elbűvölő mosolyú szépséggé,
hogy csak pislogunk. A mellékszerepekben szolid, de teljesen korrekt színészi
játék, Reviczky Gábor káromkodásai, amik szintén rontották a filmelőzetest, a
teljes képet látva abszolút viccesek. És ahogy írtam az elején, így van ez
nagyjából mindennel, ami nem tetszett a trailerben: mikor végignézed, rájössz,
hogy igen, pontosan ki van ez találva, ott a helye, és úgy van ott a helye.
Kedves, szerethető, életigenlő mozi, bár lenne minden magyar film legalább
ennyire jó!
 |
Náci zombik 2 |
|
Wolkens ajánlója
Szóval azt gondoltam, zombifilmben engem már nem érhet meglepetés. Karletépés?
Á, uncsi. Bélkihúzás? Azt a Machete már kimaxolta. Agyevés? A műfaj alapeleme.
Ámde amikor felcsendült Bonnie Tyler-től minden idők legszebb rockballadája, a
"Total eclipse of the heart", illett a filmbe (!), és a képeket nézve egészen
új értelmet nyert a dalszöveg, na akkor azért eléggé meglepődtem. :-) Aztán
jött még egy vicces utalás a Titanic-ra, hogy fokozza a zárójelenet
abszurditását. Igen, a készítők tudták, hogyan kell a filmet befejezni.
Ez az utolsó néhány perc rengeteget dobott az egyébként a műfaj megújítására
nem törekvő :-) mozin. Ami egyébként látványos (ez ugye van, akinek jó hír,
van, akinek nem...), helyenként kifejezetten vicces, és politikailag teljesen
inkorrekt. A karakterek jól kitaláltak, a pozitív szereplők - különösen a
Zombivadász Osztag önjelölt hősei - abszolút szerethetőek, ellenben a
történetben a fordulatok száma... izé, konkrétan nulla. Zombirajongóknak
ajánlott, de aki eddig nem volt oda ezért a kategóriáért, az biztos nem ettől
fogja megkedvelni.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Deadpool |
|
Wolkens ajánlója
Belegondoltam, hány szuperhősös filmet láttam már. Hát, nagyon sokat. Az
összes X-men részt, Batmant mindenféle verzióban, Pókembert, a Watchmen-t, nem
is folytatom. Voltak közöttük jók, nagyon jók, izgalmasak, látványosak,
ötletesek... de szerethető, na az nem nagyon. Kivéve talán az első Kick Ass-t,
ami egyfajta paródiája volt a műfajnak. Na és pont ugyanezért imádtam a
Deadpool-t.
A történet, fogalmazzunk úgy, nem kifejezetten komplex. Wade, az exkommandós,
jelenleg szabadúszó rosszfiú, éppen az eljegyzése után tudja meg, hogy rákos.
Végső elkeseredésében sötét génmanipulációs kísérletnek veti alá magát, aminek
hatására baromi ronda lesz, cserébe nagyjából halhatatlan, plusz rendkívül
gyorsan gyógyul. Így persze nem térhet vissza álmai (meny)asszonyához, amitől
érthető módon morcos lesz, és arcát eltakarva Deadpool-ként elszántan keresi a
megoldást a problémára. Van sok akció, bunyó, lövöldözés.
Igen, ennyi.
Hogy mitől lesz ez szerethető? Hát, kezdjük azzal, hogy Ryan Reynolds (remek
magyar hangja: Nagy Ervin) lubickol a szerepben, mindenből és mindenkiből gúnyt
űzve, politikailag olyan mértékig inkorrekt, töményen szexista módon, alpári
humorral fűszerezve, hogy megállás nélkül röhögünk. Dőlnek a filmből az
utalások másik filmekre, zenékre, színészekre, testnedvekre... nagyjából
mindenre. Morena Baccarin a női főszerepben elbűvölő, Reynolds-szal ők ketten
a legaranyosabb és legviccesebb párocska a Szexterápiában erőszakról
fantáziáló Maeve, és pasija, Paul óta (aki nem látta, sürgősen pótolja). Az
összes többi karakter, a főgonosztól Deadpool vak és kokainfüggő nyanya
lakótársáig mind ott van a szeren, senki nem lóg ki. A sztori pörög, vicces
idősík-váltások, lassítások, gyorsítások, fizikailag kivitelezhetetlen
kamerafahrtok, fröcsögő vér, röpködő testrészek, hullahegyek, és a
maszturbáció, mint állandóan visszatérő téma - a Deadpool a tökéletes bűnös
élvezet. A korhatár 16 év, szerintem bőven elférne rajta a 18 is. Fölötte
viszont kihagyhatatlan.
Raf ajánlója
Mondhatná az egyszeri mozibajáró, hogy "már megint egy újabb
képregényadaptáció" meg, hogy "ráadásul attól a stúdiótól, amelyik megcsinálta
az X-Ment, majd megölte és közösült a hullájával, de aztán sikerült mégis
életet lehelni bele s most úgy tűnik mégiscsak él"; "ja, hogy ez az a stúdió,
amelyik a Fantasztikus négyest kétszer is megerőszakolta - majd letépte a
fejét a kvartettnek és a torkukba hányt".
Igen.
Ez Fox-film.
Igen.
AZ a Ryan Reynolds játszik benne aki már a Zöldpilácsban is orbitálisat bukott
(meg szinte minden filmjével).
Igen.
Képregényadaptáció.
És mégis.
Ez Deadpool. A képregényvilág legmocskosabb szájú antihőse, aki ronda, gyógyul,
infantilis, véres, mocskos szájú, szájmenéses.
AZ a Deadpool.
És micsoda film lett! Mocskos, véres, belezős-felezős (igen, szó szerint! Nem
is egyszer!), mocskos szájú, kretén, szórakoztató, teli szájjal röhögős,
nézőhöz beszélős.
Érzékeny lelkűeknek NAGYON NEM ajánlott - hiszen melyik másik filmben röhögsz
azon, ahogy egy motor lánca premier plánban, lassítva levágja a motoros
fejét? Vagy ahogy a bunyó közben ránk néz Deadpool és mond valami hülyeséget?
És teszi mindezt nem csak önreflektíven, de teletömi popkulturális utalásokkal,
hülyét csinál magából (a karakterből ÉS a színészből is), beszól halivúdnak, a
filmiparnak, a többi képregényfilmnek (még stúdión belül is!), mindenkinek és
mindennek. Természetesen NEM politikailag korrekten (nem is ő lenne, ha PC
lenne) - de fenemód szórakoztatóan.
Ha a 22 Ugrás utca egy metafilm volt, akkor ez egy metametameta^2 film béllel
és vérrel; kiszólásokkal és beszólásokkal, hülyén megvarrt sztreccshacukával,
beígért folytatással. Kábellel (Scott Summers (aka Küklopsz) és Jean Grey (aka
Csodalány, aka Főnix, aka Famke Janssen) klónjának gyereke). Ja, és van
stáblista utáni extra jelenet.
Verdikt: ha túl érzékeny vagy akkor ez nem a te filmed - hacsak nem szeretnéd
látni többször is RR pucér seggét. Amúgy irány, gyerünk, moziba be! Ne
tántorítson el a magyar szinkron (mert TERMÉSZETESEN nincsen feliratosan, csak
OV pár kései időpontban), mert Nagy Ervin fenomenális (végre nem Stohl
Buci!!!!!!4!!!) - összességében jó a szinkron; de természetesen eredeti nyelven
újranézős mindenképpen.
ui.: Nagaszonikus Tini Torpedó - az utóbbi évek legjobb szupihős neve.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Ha Isten úgy akarja |
|
Wolkens ajánlója
Tommaso egy profi szívsebész, aki naponta emberek életét menti meg. Sajnos
nagyjából ez az egyetlen pozitívum, ami elmondható róla. Civilben egy arrogáns
bunkó zsarnok, aki meg van győződve arról, hogy ő zseni, mindenki más meg hülye
és ennek megfelelően terrorizálja is a környezetét. Így aztán fel sem tűnik
neki, hogy csinos felesége szép lassan zugivó lett, gőze sincs az időközben
felnőtt gyerekei vágyairól és céljairól, nem is sejti, hogy a kollégái utálják
a háta mögött. Aztán egy napon beüt a krach, amikor fia - akinek természetesen
ugyanúgy orvosi pályára kellene mennie, mint az apjának, más szóba sem jöhet –
bejelenti, hogy ő bizony pap lesz.
Tommaso csak pislog ki a fejéből, mint egyszeri plázacica a részecskefizika
szakkörben, és nagyon nem érti, hogyan történhetett mindez. Kezdve azzal, hogy
Isten nem létezik, és természetesen mindenki hülye, aki ezt máshogy gondolja.
Akkor pedig nincs más teendő, mint bebizonyítani, hogy a pap, aki kimosta az ő
fiacskája agyát, egy közönséges csaló. És beindul az akcióterv... ami persze
egészen máshova fut ki, mint azt hősünk eltervezte.
Ez a film egy igazi felhőtlenül kacagós olasz vígjáték. Egymást követik a
poénok, helyzetkomikum és verbális humor egyaránt szerepet kap (jó a
szinkron!). Minden színész telitalálat a karakterére. Marco Giallini a
tökéletes seggfej, egyszerűen imádnivaló, mint elviselhetetlen családfő.
A feleséget alakító Laura Morante elvileg 60 éves, gyakorlatilag azt sem
hiszem el, hogy elmúlt 50 :-), ő szintén hatalmas adag öniróniát csempész a
szerepébe. Alessandro Gassman, a karizmatikus atya megtestesítője igazi
rocker, ha mindenhol ilyen papok hirdetnék az igét, egészen máshogy állna
a katolikus egyház.
A legszebb mégis az, hogy ennek a szórakoztató mozinak sikerül kellően fontos
és komoly üzenetet közvetítenie: tiszteld a másikat, mindenkihez fordulj
pozitívan, és az a lényeg, hogy másokkal jót cselekedj, akkor is, ha a
világnézeted egészen mást mond, mint az övék. Nem az a fontos, hogy mindenki
megváltoztassa a véleményét, mert Te úgy akarod, hanem hogy felismerd a
szükségességét, mikor kell megváltoztatnod a sajátodat.
 |
Mustang |
|
Wolkens ajánlója
Ha valakinek esetleg nem mondana semmit a cím: ez a török dráma lesz a
Saul fia konkurenciája az idei Oscar gálán. Mivel ez utóbbit nem láttam, ezért
az esélyeket nem tudom összehasonlítani... de az biztos, hogy a Mustang
megérdemli a jelölést. Annak ellenére, hogy szinte minden tekintetben
különbözik a két film, egyvalami közös bennük: szélsőséges eszmék okozta
tragédiákat dolgoznak fel. A Mustang esetében ez az elvakult konzervativizmus,
konkrétan a nők jogainak korlátozása – sőt, teljes elnyomása - a családban, a
jövőjük biztosításának álszent zászlaja alatt.
Lale, Nur, Selma, Ece és Sonay öt leánytestvér, akik szüleik halála után
nagybátyjuk és annak anyja felügyelete alá kerülnek egy kis török faluban. Már
az első nap kemény konfliktust hoz: a nevelőapa és nagymama számára a lányok
ártatlan szórakozása maga az erkölcsi fertő. A ház otthon helyett egyre inkább
börtönné válik - a törvényszerűen ismétlődő kitörési kísérleteket követő
napokon egyre szaporodnak a rácsok, a lakatok, a tüskés kerítések... de az
igazi sorscsapás a lányok számára az, amikor elkezdődik a kiházasításuk.
A Mustang, nos... kábé a harmadik percben úgy hasbarúg, hogy utána görnyedten
nézed végig. Időnként fellélegezhetsz, az átmeneti boldog pillanatokat bemutató
idilli képeket nézve... aztán hamar kapsz még pár gyomrost, hogy megint
levegőért kapkodj. Jobban izgulsz a lányokért, hogy megmeneküljenek, mint
akármelyik akcióhősért, akit kábé az elmúlt tíz évben láttál. Mert tudod, hogy
ott a forgatókönyv majd megoldja a problémát, ez itt viszont egy olyan pokol
képe, amihez talán elég bekopogtatni pár házzal arrébb. A Mustang minden
pillanatában hiteles, köszönhetően az öt testvért alakító lányok fesztelen,
lámpaláztól mentes, üdítően természetes játékának. Ehhez jön a gyönyörű
operatőri munka, és a hangulatában minden pillanatban illeszkedő soundtrack.
Igazi remekmű, nem szabad kihagyni.
 |
Gonosz halott (2013) |
|
Wolkens ajánlója
Az eredeti Gonosz halott a nyolcvanas éves VHS-korszakának leghíresebb
(-hírhedtebb?) horrorklasszikusai közé tartozik, mint a Péntek 13, a Halloween
meg a Rémálom az Elm utcában. Az új változat szeretne felnőni a nagy névhez...
de úgy hullik darabjaira, mint egy leprás zombi a zöldhulladék aprítóban.
Hiába a rémisztő hangeffektek, a hatásvadász "mindig mindent csak félig
világítunk meg" megoldások, az összes szorgalmasan újrahasznosított
horrorfilmes klisé, a maszkmesterek egyébként remek munkája és a több
hektoliternyi művér, az egész egyszerűen egy másodpercig sem tud félelmetes
lenni. Stílszerűen mondhatnánk: ezt a halottat nem sikerült feltámasztani.
 |
Late Phases |
|
Wolkens ajánlója
Szerintem a jó forgatókönyv titka az, hogy érdekes embereket helyez érdekes
szituációkba, és egyszerűen csak megnézi, hogyan reagálnak. A Late Phases is
pontosan ezt csinálja: vegyél egy vak és csökönyös háborús veteránt, dugd be
egy nyugdíjasotthonba, ahova időnként egy vérfarkas jár kóstolgatni. Nagyjából
ennyi a történet lényege... és a film minden hibája ellenére ez pontosan elég
ahhoz, hogy elejétől a végéig fenntartsa az érdeklődést. A mogorva ex-katona
szerepében Nick Damici elhiteti velünk, hogy még a látás hiánya sem akadály, ha
harcolni, nyomozni vagy tervezni kell.
Az effektek az alacsony költségvetés ellenére tűrhetőek, az egyetlen, ami
zavaró, hogy rengeteg szál marad elvarratlan - lett volna még potenciál a
filmben. Ezzel együtt a vérfarkasos kategóriában kellemes meglepetés, végre egy
darab, ami képes elrugaszkodni az unalomig ismert megoldásoktól.
 |
Backcountry |
|
Wolkens ajánlója
Alex, a munkában nem túl sikeres fiatalember túrázni viszi jogász barátnőjét,
Jenn-t. Aztán kiderül, hogy a fiú a túrázásban sem túl sikeres, és nagyjából az
első adódó helyen eltéved az erdőben. A párocska kétségbeesetten próbálna
visszatalálni az ösvényre, de az igazi kétségbeesés csak akkor jön, amikor
felbukkan a sátruknál egy hatalmas medve. Azt meg tudjuk a régi székely
közmondásból, hogy a medve nem játék. Ebből a filmből ki is derül, mennyire nem
az.
A helyzet az, hogy a Backcountry simán lehetne 10 pontos, ha lett volna rá még
egy kis pénz. A film érezhetően alacsony, sőt nyomott költségvetésből készült,
és meg sem próbálja elkövetni azt a hibát, hogy az akciójelenetekre helyezze a
hangsúlyt. Azok sajnos kifejezetten bénára és összevisszára sikeredtek. Ettől a
pár perctől eltekintve a darab kitűnő: okosan adagolva a baljós előjeleket,
remekül építi a feszültséget és az elveszettség érzetét anélkül, hogy konkrétan
látnunk kéne a fő veszélyforrást, az első összecsapás után pedig tökéletesen
érzékelteti a helyzet reménytelenségét. A női főszerepben Missy Peregrim
fantasztikusat alakít, aktuális lelki és fizikai állapota mindig hitelesen
látszik az arcán, különösen a történet vége felé érzékelteti kiválóan, milyen
az, mikor már csak az életösztön utolsó pislákoló szikrái visznek előre
valakit.
Ha a medve megjelenítése nem is lett kellően meggyőző, az általa okozott
sérüléseké annál inkább. Erős gyomor és idegrendszer ajánlott a
megtekintéshez, a Barlang és a The ruins rajongói viszont garantáltan
elégedetten fognak csettinteni az maszkmesterek művei láttán (és még az is
lehet, hogy párhuzamokat fedeznek fel ezzel a két filmmel).
Kapcsolódó ajánlók
 |
Aljas nyolcas |
|
Wolkens ajánlója
Az első gondolat, ami Tarantino nyolcadik filmjét nézve megfogalmazódott
bennem: hát én hülyét kapnék, ha ezt magyar szinkronnal kellene
végigszenvednem. És nem azért, mert bármiféle előítéleteim lennének a
szinkronnal szemben, hanem azért, mert az Aljas nyolcas iszonyatosan ráérős
film, és ezt legalább az ízes tájszólással folytatott párbeszédek tompítják.
Komolyan, Tarantino megengedi magának, hogy a film elején három (négy? öt?)
percen keresztül egy darab behavazott feszületet mutasson. A néző pedig
szétüli a hátsóját a 170 perc alatt... de a film lassúsága ellenére nem
unatkozik.
Általában nagy bánatom mostanság a nagy amerikai filmekkel, hogy
hárommásodperces-kétmondatos vágásokból épülnek fel, mintha a jelenkor
sztárjai ennél hosszabb szövegeket nem lennének képesek egyben megtanulni és
elmondani. Tarantino színészei viszont megbirkóznak a feladattal: a címnek
megfelelően nem túl népes gárda képes arra, hogy az író-rendezőre jellemzően
finomra polírozott párbeszédeket és monológokat tökéletesen közvetítse. Samuel
L. Jackson brillíroz, uralja a filmet, pedig a szorító másik hét sarkában :-)
is nehézsúlyú ászok vannak, olyan igazi veteránok, mint Kurt Russel, Tim Roth,
Jennifer Jason Leigh meg Michael Madsen. Pillanatok alatt olyan
csoportdinamikát teremtenek egy lepukkant kunyhóban, hogy az egyszeri
pszichológia-szakos hallgató tátott szájjal mered a vászonra. Mert igazából
erről szól az Aljas nyolcas: a mindenkori erőviszonyok függvényében
folyamatosan felépülő majd összeomló érdekszövetségekről, árulásokról,
hazugságokról, rejtett motivációkról és egy rakás aljas és kegyetlen
gyilkosról. Tarantinot ismerve természetesen sejthető, hogy inkább lesz
vérfürdős a konfliktus kicsúcsosodása, mintsem békességes.
Akik szeretik a kétségtelenül őrült rendező filmjeit, most sem fognak
csalódni. Akik nem, azok meg se próbálják megnézni. :-)
 |
Valami követ |
|
Wolkens ajánlója
A tavalyi év egyik legjobb horrorjának kikiáltott Valami követ, nos...
jó. :-) Szóval nem olyan észveszejtően-hűdenagyon jó, de azért rendben
van.
Jay, a fiatal lány elérkezettnek érzi az időt, hogy lefeküdjön pasijával,
Hugh-val. A dolog nem is sikerül rosszul... csak éppen a fiú átad a lánynak
valamit, és nem, nem betegségről van szó. Hanem arról, hogy innentől valami
- amiről semmit nem tudunk - követi a lányt, és meg akarja ölni.
Az alapötlet nem rossz, és szépen érzékeljük, ahogy Jay-en a kezdeti
hitetlenkedést követően eluralkodik a para. Barátai segítségével próbál úrrá
lenni a helyzeten, de a valami, ami mindig egy másik ember alakjában jelenik
meg, tántoríthatatlan. Úgy tűnik, az egyetlen megoldás továbbadni az átkot...
de ennek is megvannak a maga nehézségei, és kérdés, hogy Jay megszabadulhat-e
valaha. A kissé zavaros és helyenként logikátlan történet ellenére a film
végére a néző is eljut oda, hogy minden, a vászon valamelyik sarkában
felbukkanó járókelőben életveszélyt lát. Az alkotók pedig rendesen rá is
játszanak erre, kihangsúlyozva a film erkölcsi mondanivalóját (már ha létezik
ilyen egy horrorfilm esetében :-)) : jól vigyázz, mit cselekszel, mert lehet,
hogy utána életed végéig a hátad mögé kell pillantgatnod.
 |
Holtpont 3D |
|
Wolkens ajánlója
Ha most kellene szakmát tanulnom, tuti forgatókönyvírónak mennék. Egyre
inkább úgy tűnik, hogy ez hiányszakma Hollywoodban, miközben számítógépes
grafikusokkal Dunát lehet rekeszteni. A Holtpont című mozi ezt a két állítást
teljes mértékben alátámasztja, kezdve azzal, hogy egy sokak által eleve
feleslegesnek ítélt újragondolása a klasszikus Patrick Swayze-s/Keanu
Reeves-es eredetinek. És amiben újragondolták, hááát… szóval mondjuk úgy,
kissé csiszolatlan maradt a gyémánt. ;-)
Ami abszolút meglepő, hogy ennek ellenére nem lett nézhetetlen a film, sőt, két
nagy pozitívuma van. Az egyik, hogy sugárzik belőle a sportok szeretete, olyan
szemkápráztatóan szép képekben mesél szörfözésről, snowboardozásról,
hegymászásról, ejtőernyőzésről, búvárkodásról és még sok minden másról, hogy az
embernek rögtön kedve támad kilépni a komfortzónájából. A másik az ehhez
kapcsolódó gondolat, hogy mindenkinek meg kell találnia a maga útját, azon kell
járnia, és ha nem félünk élni, akkor nem félünk meghalni sem, amikor eljött az
ideje.
Azt, hogy ezek megérik-e egy 3D-s mozijegy árát, mindenki döntse el maga,
elvégre a saját utunkat kell járni. :-)
 |
Star Wars VII: Az ébredő erő |
|
Wolkens ajánlója
Szóval az van, hogy értem azokat, akik odavannak ezért a filmért, mert
alapvetően jó, látványos, vicces, pörgős, laposra veri az új trilógia
bármelyik darabját, és visszahozza a régi, igazi Star Wars érzést.
A helyzet azonban az, hogy én, akinek az eredeti trilógia volt a Minden, a
Mese, a Sci-Fi, így, nagybetűkkel, mégsem vagyok oda érte. Pedig nincs sok
probléma a filmmel, csak annyi, hogy egyrészt görcsösen próbál megfelelni a
régi rajongók elvárásainak, másrészt görcsösen próbál megfelelni a 21. századi
nézők elvárásainak.
Így a történet gyakorlatilag az eredeti Csillagok háborúját klónozza 90%-ban. A
fennmaradó 10%-ban pedig a Birodalom visszavágot. Persze ettől még lehetne ütős
a film, vagy akár egy vicces visszakacsintás, hiszen Vin Diesel sem csinált
mást a legutóbbi Riddick filmben, mint hogy saját magától lopott, és az mégis
jól működött. Az, hogy az Ébredő erőnek ez az alkotók legjobb szándéka ellenére
sem sikerül, annak pedig egy egészen szomorú oka van.
Mindenki kapaszkodik?
A tévés kvázi-tehetségkutató műsorok, és a valóságshow-k.
Igen.
Azok a műsorok, amik az instant celebbé válás kulcsai. Ahol imádat tárgya
lehetsz, hős lehetsz, anélkül, hogy megjártad volna előtte azt a poklot, amit
például a Whiplash című mozi mutatott be az idén tökéletesen. No meg az eredeti
Star Wars trilógia.
Luke Skywalker nem egy instant hős. Keményen edz fizikailag és szellemileg,
tanul, hibázik, veszít, talpraáll, fejlődik. Hosszú utat jár be, amíg álmodozó
ifjúból a lázadók rettegett vezéralakja lesz. Egyszerre tanulja a hatalmat és
a vele járó felelősséget.
Ehelyett most kapunk egy nagyszájú fiatal srácot, aki még a lézerpisztolyt is
reszkető kézzel tartja célra, meg egy csajszit, aki egész életében csak bottal
verekedett és nem vezetett egy robogónál bonyolultabb járművet. Aztán mire
észbe kapunk, a csaj sztárpilóta, aki egyszerre három birodalmi vadászgépből
csinál hülyét egy olyan űrhajóval, amit életében akkor irányít először.
Fénykarddal minden gyakorlás nélkül mindketten méltó ellenfelei egy kiképzett
harcosnak, akitől a fél galaxis retteg. És csaj, aki soha életében nem
használta az Erőt, telekinézisben úgy lenyomja a fényt egyébként a levegőben
megállítani képes ifjú sötét lovagot, hogy csak úgy porzik. Mert ők már csak
ilyen instant sztárok, hiszen a 21. században ez követelmény.
Ahogy a film közepe táján el is hangzik: "Az Erő nem így működik."
Szerintem sem.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Krampusz |
|
Wolkens ajánlója
Szórakoztató és látványos horrorszerűség, amiből kiderül, hogy léteznek még a
rokonoknál is gyűlöletesebb lények :-), és hogy nem feltétlenül az uncsitesók
szemétkedése a legrosszabb, ami Karácsonykor történhet. Ha eljön a Krampusz,
úgy jártál, kész, mész a levesbe.
Persze nem mindenkinek jött le ennyire egyértelműen az üzenet. A moziban két
nagyonszőke tinilányka segítséget kért kis csapatunktól a film befejezésének
értelmezésében. :-)
 |
Káosz Karácsonyra |
|
Wolkens ajánlója
Minden évben megpróbálkozik valaki egy sok szálon futó, többgenerációs
karácsonyi vígjátékkal. Idén a Káosz karácsonyra próbálja kitölteni az űrt,
egyébként nem is rosszul. Jók a karakterek, hihetőek a konfliktusok, a
szereposztásban csupa ismert, kitűnő, de mégsem sztárkategóriás színész.
Kellemes kikapcsolódás, ami a kelleténél több cukormázat kapott, ezért sajnos
a vége felé átfordul erőteljes giccsbe, de ennek ellenére szerethető.
Olivia Wilde rajongóknak különösen ajánlott, de én még mindig Marisa Tomeire
szavazok :-), még ha ebben a filmben a koránál tíz évvel idősebbre sminkelték
is (ellentétben Diane Keatonnel, akit viszont tíz évvel fiatalabbra...).
 |
Spectre |
|
Wolkens ajánlója
A legjobb Daniel Craig-es Bond film. Mondjuk ebben a kategóriában nem volt
nehéz nyerni. :-)
A cikk utoljára frissítve: 2016.04.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|