|
 |
Volt egyszer egy Venice |
|
Raf ajánlója
Bruce Willis-ről már jó ideje lehetett sejteni, hogy a Nicholas Cage által
kitaposott útra tért (lásd még: minden szart elvállalok, miközben a színészi
teljesítményem konvergál a nullához) - Die Hard 4 óta szinte minden filmje
ilyen.
És itt van ez a film.
Hogy én micsoda lelkesedéssel vártam a filmet, mikor megláttam John Goodman-t
a trélerben! Nagy kedvencem az öreg - még Bruce Willis jelenlétét is
megbocsátottam a filmnek.
Aztán hirtelen nagy csönd lett a filmmel kapcsolatban, a film körül.
Tegnap este megnéztem és már tudom, miért.
Egy találó analógia: Céronaldó / Messi / Lewangoalski / stb. ott áll az üres
kapu előtt, labda 10 centivel a gólvonal előtt, kapus a tizenegyes pontnál
elterülve és mattolva, az első védő is messze - és ekkor a csodacsatár egy
fenséges mozdulattal kirúgja a stadionból a labdát.
Ez a film is ilyen: olyan stáb, hogy csak na (az előbb említett John Goodman,
de ott volt még Jason Momoa, Adam Goldberg, Ken Davitian is és még sokan
mások). Aztán erre egy semmilyen sztori, nulla izgalom - mintha egy közepes,
extrahosszú Szomszédok részt néztem volna jobb színészekkel.
Csak akkor nézd meg ha meg akarsz győződni arról, hogy Bruce Willis + haj =
Nicholas Cage.
Máskülönben kerüld el.
 |
Rossz anyák karácsonya |
|
Raf ajánlója
Egy közepes, de mégis pár igen jó pillanattal felvértezett vígjáték volt az
első rész, hamar folytatást kapott. Annyi a különbség, hogy ez legalább nem
vállalhatatlanul rossz lett (rád nézek SA2!).
Egyszerűen csak... Semmilyen. Van benne pár poén (a zacsigyantázás roppant
kellemetlen volt, mégis a két színész annyira feldobta a jelenet, hogy nem
tudtam nem röhögni), katarzis, veszett jó karakterek (és az őket játszó
színésznők - főleg Susan Sarandon és Christine Baranski (ellopják a "lányaik"
elől a sót)) - csak éppen egy IGAZÁN szórakoztató forgatókönyvet nem sikerült
írni nekik.
Ennek ellenére egy behavazott napon érdemes megnézni ha már láttad az
előzőt.
(Mondjuk ha már olyan sok dologra figyelnek filmkészítés közben akkor arra
miért nem tudnak, hogy két kékszemű szülőnek nem lehet barnaszemű gyereke?!)
Kapcsolódó ajánlók
 |
Spanyol affér 2 |
|
Raf ajánlója
Pár éve egy aranyos európai vígjáték (Spanyol affér - micsoda meglepetés)
megjárta az itthoni mozikat. Egy spanyol srác belezúg egy aszték, izé baszk
lányba, elmegy utána, kultúrsokk, heppiend.
Na, valaki Lopezlandban úgy gondolta, hogy tutira van igény egy folytatásra.
Spoiler alert: nem volt. Főleg nem így.
Ugyanis ez a film se nem vicces, se nem szórakoztató. Lényegében egy
mondvacsinált, két rész közti konfiktussal vezetik fel a történetet, amiben egy
nem spanyol számára sok poén nem nagyon van - igazából nem más, mint baszkok és
főleg katalánok kigúnyolása. Ami így kívülállóként nem kimondottan
érdekfeszítő, de legalább hisszú távon fárasztó is (ahogy másfél órán át gyenge
románozó vicceket hallgatni sem jó).
Én örülök neki, hogy netflixen elérhető volt és (ha úgy nézem) nem adtam ki
érte egy buznyákot sem.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Thelma |
|
Wolkens ajánlója
Amikor egy könyvből film készül, akkor aránylag könnyen meg lehet filmesíteni a
történetét, viszont sokkal nehezebben a mondanivalóját, a szellemiségét. Így
előállhat az az eset, hogy készül egy olyan film, aminek a felszínen semmi köze
egy könyvhöz, valahogy mégis azt érezzük, hogy megragadta annak a lényegét.
Így történt annak idején, hogy George Orwell 1984 című remekművéhez a Brazil
sokkal közelebb állt, mint a filmváltozat. És pontosan ez van itt is: a Thelma
jobb, szebb, érzelemgazdagabb és pontosabb ábrázolása a Stephen King régi
remekművének, a Carrie-nek a középpontjában álló lelki konfliktusnak és
meghasonulásnak, mint akármelyik Carrie mozifilm. Lassú, apró lépésekből
hihetően felépített karakterfejlődés, finoman ábrázolt érzelmek, és
feszültségkeltés felesleges vérontás nélkül, ez a Thelma. Az előzetes
horrorfilmnek állítja be, a moziműsor erotikus thrillernek nevezi, ne higgyük
el egyiket sem. Sokkal inkább egy film a felnőtté válásról, önmagunk
megtalálásáról, csakúgy mint a Nyers, csak - elnézést a szóviccért -
emészthetőbb formában tálalva. :-)
Kapcsolódó ajánlók
 |
Én, Tonya |
|
Wolkens ajánlója
Alapból előítéletekkel viseltetek az "igaz történeten alapuló" filmek iránt. Az
én sztereotip képem szerint :-) többségében valami rettenetesen túltolt
pátosszal manipuláló darabok, ahol az emberfeletti hősiességet hangsúlyozó
nagyzenekari kíséret és lassított felvételek hivatottak a néző könnycsatornáit
megnyitni. Az Én, Tonya viszont semmilyen szempontból nem ilyen, és pont ezért
szerethető.
Emberi történeteket mesél el, emberi sorsokat és emberi hibákat, keserédes
humorral fűszerezve a helyenként egyáltalán nem vicces események láncolatát.
Mindeközben zavarba ejtően keveri a különféle műfaji eszközöket:
dokumentumfilmes megoldásoktól a szereplők által narrált eseményeken keresztül
a konkrétan a nézőre kikacsintásig van minden, sokszor egy jeleneten belül is.
És vannak remek színészek: a címszerepben Margot Robbie lenyűgöző, bár az idei
női főszereplő Oscarért vívott versenyben azért fel kell kötnie az alsóneműt,
ellenben a mellékszerepéért jelölt Allison Janney komolyan esélyes ezzel az
alakítással.
Nem szokványos és egyáltalán nem könnyű darab, de ajánlott.
Raf ajánlója
Röviden: Margot Robbie csúnyácskának maszkírozva egy életrajzi ihletésű filmben
korcsolyázik. Megtörtént események alapján. Állítólag.
Hosszabban: Tonya Harding élete és bukása 120 percben - megismerhetjük az
abuzív anyát, az abuzív férjet, a balfék testőrt és machinációit, a műkorcsolya
világát, na és persze a Nancy Kerrigan elleni támadást (és
következményeit).
Minden bizonnyal soha nem fogjuk megtudni, hogy mennyire alapozták a valós
eseményekre a filmet (bár a film végén bevágott eredeti felvételek azt
sugallják, hogy teljesen, de ugye ezt 100%-ban soha nem fogjuk megtudni),
ennek ellenére van annyira magával ragadó a sztori és a színészi alakítás, hogy
simán készpénznek veszi az ember az egészet - amin azért a negyedik fal
ledöntése is sokat segít.
Mint említettem, az alakítások jók, a sminkek, hajak, kinézetek hozzák a kornak
megfelelő mindent - és kivételesen szegény Margó Robit nem a
seggével/csöcseivel adják el, hanem kicsit (?) elcsúnyítva (?) (vagy csak simán
nem sminkelték?!) a szinészi játékával. Mert tud azé' az aussie spiné. Ahogy
Sebastian "Luke fia vagyok" Stan is; a legjobb mégis a mutter és a testőr - a
bodyguard alakítása a stáblista miatt válik igazán hátborzongatóvá.
Összességében egy jó filmélmény, nem csak műkorcsolya ádáz rajongóinak.
 |
Szólíts a neveden! |
|
Zozo ajánlója
Ezzel a filmmel kapcsolatban 3-4 napja millió gondolat kavarog a fejemben,
kezdve azzal, hogy továbbra sem hiszem el, hogy a főszereplő színész, Timothée
Chalamet mindösszesen 20 éves volt a forgatás alatt, annyi, mint én most.
Teljesen jogos az az Oscar jelölés, és nagyon szurkolok neki, hogy meg is
kapja.
Aki esetleg még semmit nem hallott a filmről, vagy a könyvről, ami alapján a
mozi készült, annak elárulom: melegekről szól. Több embert hallottam, akik ezt
hozták fel indoknak, hogy miért nem szeretnék megnézni. Pedig hatalmas kár
lenne érte.
A film gyönyörűen felépített, a színészek 3 nyelv között váltogatnak teljes
természetességgel, minden alakítás hibátlan, letisztult és őszinte. A látvány
lenyűgöző, a zene teljesen magával ragadó, napok óta hallgatom a soundtrack-et
újra és újra.
A történet Észak-Olaszországban játszódik, ide költözik Oliver, a friss művész
diplomás amerikai férfi egy nyár erejére egy művelt francia családhoz dolgozni.
Itt megismerkedik a vendéglátók 17 éves fiúgyermekével, Elioval, és fokozatosan
egyre közelebb kerülnek egymáshoz.
Egy igazán szívhezszóló történet az első, mindent elsöprő nagy szerelemről, ami
olykor kínos és döcögős és hibát-hibára halmozós, és összességében ettől igazán
különleges.
A filmet egy mondatban összefoglalva egy riporter szavaival kell éljek: "It
isn’t necessary a gay thing, it’s not even a straight thing, it’s a love
thing."
Kötelező darab!
 |
Három óriásplakát Ebbing határában |
|
Wolkens ajánlója
Megfutamodhatnék a feladat elől, és írhatnám simán, hogy kötelező darab. De nem
teszem, és belevágok, elsősorban azért, mert hosszas gondolkodás után sincs
gőzöm se, mi is lehetne az ajánló vezérfonala. :-)
A sztori például nem. Egy egyszerű ok miatt nem: ebben a filmben a történet
mellékszereplő. Szerencsére nem úgy, mint a mai akciófilmek többségében, inkább
úgy, mint mondjuk a Nyers esetében. Az alkotók nem azt akarták elmesélni, mi
történt, hanem azt, hogy
kikkel
. Egy gyermekét elvesztett, megkeseredett
anya (Frances McDormand fantasztikus, minden rezdülése hibátlan), egy
rasszista, alkoholista zsaru (Sam Rockwell végre megmutathatja, mennyire jó
színész) és egy, meglepetésekkel szolgáló rendőrfőnök (Woody Harrelson biztosan
hozza a szintet) olyan fajsúllyal vannak jelen a vásznon, hogy a többiek meg
sem próbálnak konkurálni. Pedig a forgatókönyv nem bánik mostohán a
mellékszereplőkkel sem, mindegyik érdekes karakter. A film úgy ábrázol egy
olyan helyzetet, amiben senki nem egyértelműen pozitív hős, és amiből senki nem
jöhet ki nyertesként, hogy közben végig azt sugallja: a gyűlölet csak újabb
gyűlöletet, az erőszak csak újabb erőszakot szül, és az egyetlen út a
megbékéléshez a megbocsátás.
Sugallja. Nem a szánkba rágja. Nem axiómaként kijelenti. Nem jelszóként
harsogja. Sugallja. És megengedi, hogy Te máshogy gondold. Sőt, kikacsint, és
azt is megengedi, hogy azt gondold, igazából talán ő is máshogy gondolja.
:-)
A négy Golden Globe díj, a hét Oscar jelölés, és a 8.3-mas IMDB pontszám
teljesen indokolt. Ha ez nem elég, hogy megnézd, akkor mi? :-)
Raf ajánlója
Szerintem többször is említettem már, hogy mennyire szeretem azokat a
trélereket, melyek megvezetik, esetleg még át is cseszik az előzetesek
megnézőinek fejét.
Ez a film sem kivétel - szerencsére.
Ez a film a trélerekkel ellentétben nem egy fekete vígjáték, sokkal inkább egy
dráma.
És egy nagyon jó film.
Miről is van szó?
Egy szép napon egy néni, kinek leányát megerőszakolták és megölték, besétál a
helyi hirdetésszervező irodába (felkészül Sl.L.) és a háza közelében lévő három
hirdetőtáblát kibérli, melyeken felhánytorgatja a seriffnek, hogy miért is nem
történt semmi előrelépés az elmúlt hét hónapban?
Természetesen nem mindenki örül ennek / nézi jó szemmel a kis csendes
városkában, s ennek köszönhetően régi (és új) sérelmek is előtörnek.
Aki látta Matin McDonagh előző alkotásait (vagy legalább párat) az már
valamilyen szinten tudhatja, hogy mire számítson - nagyon jó karakterekre,
fekete humorra, tökéletes dialógusokra. És kellemetes kis (nagy?) csavarra is
akár.
Ez a film sem kivétel - péntek este óta sem tudom eldönteni, hogy melyik volt
jobb: Frances McDormand maga, ahogy előadta a dialógusokat, vagy a dialógusai.
Mert mindkettő nagyon jó (szerintem Frances néni (aki, FYI az egyik Coen-fivér
neje) eléggé esélyes, hogy megkapja a második oszkárbácsit).
Igazából még tudnék ömlengeni a filmről, de minek?!
Azért vannak hibái is a filmnek (lásd még: Sam Rockwell karaktere jó darabig
sehol nincsen "Az anyukához" képest - de abszolút értelemben mégis jó; csak
ugye ott van Mildred!), de eltörpül minden ilyesmi az összképhez képest.
Gyerünk, mozira fel! Hajrá oszkárbácsi!
Kapcsolódó ajánlók
 |
Rögtönzött szerelem |
|
Raf ajánlója
Egy pakisztáni szárrmazású (btw.: azt tudtad, hogy "Pakisztán" az lényegében
egy mozaikszó? Keress rá, tényleg az. Köszi Homeland negyedik évad!) stand-upos
beleszeret egy kaukázusi nőbe - csak éppen ott a család, akik egyrészt
pakisztáni feleséget szeretnének neki, másrészt nem csak szeretnének, szerezni
is próbálnak neki.
Aztán a leányzó megbetegszik, s a srác a mesterséges mélyaltatásban lévő (lásd
még: kóma) leány mellett marad. Aztán... Aztán majd megnézed a filmet és
megtudod.
Namármost.
Ha még nem láttad, szégyelld magad. Végre egy film ami (kategóriáján belül -
vö.: romkom) bájos, kedves, magával ragadó ÉS NEM HÁNYNAK-SZARNAK benne.
Komolyan! Nincsen benne semmi gusztustalanság, nem esik senkire sem egy hűtő,
senki nem kap hasmenést az első randin, nem hányják telibe a menyasszonyi ruhát
(benne a menyasszonnyal), semmi ilyesmi.
Micsoda felüdülés!
Amúgy ezen KÍVÜL is nagyon jó film. Első randira éppúgy ajánlott, mint
sokadikra - vagy csak úgy.
 |
Atomszőke |
|
Raf ajánlója
Sárlíz Teron, mint kém.
Dzsémsz Mekévoj, mint kém.
Eddi Márszán, mint kiugrásra készülő NDK tiszt.
Dzsón Gúdmen, mint titkoszszolgálati vezető.
Szófia Butélia, mint kezdő francia titkosügynöknő.
Bill "másodállásban vérbohóc" Szkárszkárd, mint titkosügynök.
Til Svájger, mint órakészítő.
Kelet-Berlin a fal lebontása előtt nem sokkal.
Nyolcvanas évek legnagyobb slágerei orrvérzésig.
Kémjátszma.
Egy Porsche 964.
Képregényadaptáció.
Ladák, Wartburgok, Trabantok, Skodák igény szerint.
Fogd ezeket az összetevőket, és mixeld össze.
Akárhonnan nézi az ember, ilyen alapanyagokból nem nagyon lehet rossz termék,
ugye?
Nem nagyon, bizony - ilyen összetevőkből még George Lucas sem tudott volna
szart csinálni (vagy legalábbis nem vagyok benne 100%-ig biztos, hogy tudott
volna. Bár jobban belegondolva, de, simán. :-( ).
McAvoy lubickol a szerepében, Theron is jó, Goodman dettó - de az egész film
hangulata, a zenék még az egészet megkoronázzák.
És akkor még nem beszéltem a 10 perces lépcsőházi verekedéses jelenetről -
amit, ne higyj a szemednek, NEM egy snittben vettek fel. Nem. 40 jelenetből
vágták össze! Nem, én még mindig nem hiszem el, hogy nem snittmentes.
Atomszőkére fel!
 |
Kicsinyítés |
|
Wolkens ajánlója
Egy tudós kidolgoz egy eljárást, amivel picire lehet csökkenteni az embereket -
ezt a témát is láttuk már filmen, kapásból tudok mondani hármat. Ami a
Kicsinyítést mégis érdekessé teszi, az az, hogy sokkal inkább fókuszál a
változás lelki megélésére, mint hogy olcsó vígjáték vagy vicces akciómozi
próbáljon lenni. Furcsamód ez lesz a fő gyengéje is. A film első fele erősen
töredezett, egymás mögé dobált epizódokból áll, amik a történet keretének
megrajzolásán túl próbálják érzékeltetni a tökéletesen átlagos antihős, Paul
(Matt Damon remek alakítása) személyiségváltozásának fázisait, de nem állnak
össze egy koherens egésszé.
Aztán felbukkan a színen egy excentrikus szomszéd (Christoph Waltz
annyira zseniálisan Laza és Vicces, hogy azt már nagybetűvel kell írni :-)),
egy műlábon sántikáló vietnami takarítónő (Hong Chau egyszerűen imádnivaló, és
a szinkron is tökéletes), és az események felpörögnek. Paul, aki sokáig csak
sodródik az eseményekkel, lassan eléri azt, hogy végre főszereplő legyen a
saját életében.
Nagyon érdekes kettős érzéssel jön ki az ember a filmről. Egyrészt iszonyatos
potenciál van benne - amivel nem tud élni. Rengeteg téma és szál marad
lezáratlan. Vannak jelenetek, amik igazából semmi jelentőséggel nem bírnak. A
történet bakugrásokkal halad előre, hogy két ugrás között nullára lassítson.
Ugyanakkor a második órában elkezdenek működni a poénok, felébred a néző(tér),
megszeretjük a szereplőket, és a sok mondanivaló-morzsa között lassan
kikristályosodik az, amiről a film leginkább szólni akar: nem attól leszel
boldog, amit a környezeted ad neked, hanem attól, amit te teszel a
környezetedért, legyen az bármilyen szinten, és ez sokkal több, mint hinnéd.
 |
Hét nővér |
|
Wolkens ajánlója
Eredetileg úgy gondoltam, hogy elég egy rövid ajánló, és kész. Ez a film
egy koromsötét hangulatú, nyomasztó, brutálisan jó disztópia, pont. Ha láttad
az Equilibriumot, a V mint vérbosszút, a Különvéleményt, akkor nagyjából tudod,
mire számíts. Diktatórikus jövő, és egyvalaki, aki lázad ellene.
A Hét nővér annyiban különbözik, hogy nem csak egyvalaki lázad. Egy
kőkeményen népességszabályozott jövőben élünk, ahol családonként csak egy
gyerek megengedett. Terence Settman nagyapja lesz hét lányikernek, de a lányát,
a gyermekek anyját elveszíti a szüléskor. Úgy dönt, titokban felneveli a
babákat. A hét lány a külvilág felé egyetlen személyiségként jelenik meg, amit
a hét minden napján másikuk játszik el. 30 évig sikerül a dolgot titokban
tartaniuk, aztán egy napon az éppen kimenős nem jön haza...
A történetről elég ennyit tudni, a többi legyen meglepetés. A sztori ugyanis
gyorsan beszippant, és két órán keresztül fogva is tart, részben kiszámítható,
részben kevésbé kiszámítható csavarjaival. Szóval emiatt nagyon nem is kéne a
témát ragozni, de van néhány érdekes részlet, amire érdemes kitérni.
Az első, hogy mind a hét testvért Noomi Rapace játssza, akit a Tetovált lány
óta imádok. Simán képes arra, hogy nem túlhúzott mimikával, nem túljátszva a
szerepet, abszolút különböző egyéniséget adjon az összes nővérnek. Mindezt
olyan jelenetekben is, amikor az összes lány egyszerre van jelen a vásznon.
Oké, értem én, hogy oda lehet montírozni őket egy képre, de basszus,
tizedmásodpercre időzítve élnek a jelenetek. Reagálnak egymásra, szinkronban
mozognak az eseményekkel, hibátlan. Nem tudom, szegény Noomiban mekkora
skizofriéniát okozott a forgatás :-), de minden tiszteletem az övé, megint
megmutatta, milyen jó színésznő.
A másik az, ami
hiányzik
a filmből. Nagyon keveset tudunk meg erről a
jövőről (még a felsorolt filmekhez képest is), és van egy halom, elsősorban
technikai apróság, hiányosság, logikátlanság, amibe bele lehetne kötni.
Általában köpködök az ilyenekre, különösen akkor, amikor egy jelentős csavar
lett teljesen logikátlanul megvalósítva. Na itt ilyen nincs. Igen, lehetne
morogni, hogy "de hát honnan volt ilyen mikrochipje" meg
"ujjlenyomat-azonosító az van a fegyverükön, de nincs egy rohadt hőkamerájuk"
és hasonlók. Igen, ezek hibák. De nem zavaróak, nem érzed úgy, hogy a
forgatókönyvírók hülyének néztek, elfogadod, mert nem törik meg a történet
lendületét.
A harmadik a környezet, és ez valamennyire kapcsolódik az előző gondolathoz.
Az első tíz-húsz percben úgy tűnik, hogy egy alacsony költségvetésű darabot
látsz, ahol arra sem vették a fáradságot, hogy rendes környezetet építsenek.
Aztán amikor megjelennek a különleges effektusok, akkor rájössz, hogy nem,
hangsúlyozott rendezői döntésről van szó, aminek az a tudatos célja, hogy a 20.
századi nyomor és a csilivili eszközökkel operáló 21. századi technológiai
diktatúra kontrasztja még élesebb legyen. És ahogy megy előre a film, és
egyik látványos effekt a másikat éri, egyre kevésbé érzed úgy, hogy bárhol is
spórolniuk kellett volna a megvalósításkor. Közben meg egyre erősödik az
érzeted, hogy ez a világ bizony a karnyújtásnyira levő lehetséges jövők
egyike.
Hát, nem túl jó érzés.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Jöjj el napfény! |
|
Wolkens ajánlója
Eddig még nem volt arra példa, hogy egy film annyira nézhetetlen legyen,
hogy a felénél kijöjjek a moziból. A Juliette Binoche nevével fémjelzett Jöjj
el napfény! céltalan jelenetei, rettenetes szinkronnal prezentált, teljesen
értelmetlen párbeszédei viszont 40 perc alatt meggyőztek arról, hogy nem
akarom tovább az időmet pazarolni erre a borzadályra.
 |
Coco |
|
Wolkens ajánlója
Könnyfakasztóan megható, gyönyörű mese. Kötelező.
 |
Jumanji - Vár a dzsungel |
|
Wolkens ajánlója
A Baywatch után Dwayne Johnson újabb pozitív meglepetéssel szolgál nekünk
így az év végére: a Jumanji is simán túllép az átlag "csináljunk még egy újabb
ötlettelen filmfelújítást" kategórián, ahova az ember elsőre besorolná:
vicces, látványos, szórakoztató, sőt kifejezetten aranyos.
Hozzá nem értőknek ad egy humoros gyorstalpalót a szerepjátékok meg
úgy általában a videojátékok a belső felépítéséről, logikájáról (meg
logikátlanságáról) és menetéről, én ezen videojáték-rajongóként teli szájjal
nevettem. Emellett a színészi játék is meglepően jó: az embernek végig az az
érzése, hogy ezek tuti könnyesre röhögték magukat a forgatáson, ahogy
folyamatosan hülyét csináltak magukból, és ebben a versenyben a négy főszereplő
egyike sem marad le. A játékosok és az általuk irányított/megszemélyesített
karakterek külseje és személyisége közötti éles ellentét kiapadhatatlan
humorforrás a film végéig. A Szikla hegynyi izmaitól megtáltosodó, de legbelül
még mindig nagyon félős lúzer srác mellett Jack Black, mint túlsúlyos
férfitestbe költözött szőke szépség, a gyönyörű Karen Gillan, mint a
nőiességével bármit kezdeni képtelen lúzer csaj és Kevin Hart, mint a macsó
szerepből hirtelen kiesett futballsztár egyaránt megdolgoztatja a
rekeszizmokat. Tökéletes évzáró mozi! :-)
Raf ajánlója
Én nagyon szerettem az eredeti Jumanji-t, főleg Robin Williams miatt (na meg az
eszement alapötlet is sokat nyomott a latban), ezért is fogtam a fejem, hogy
csinálnak egy kvázi folytatást - az sem segített, hogy a főszereplő a
Johnson&Johnson erősebbik fele. Viszont a mérleg serpenyőjében meg Jack Black
volt.
Eljött a premier, jöttek az első kritikák amik legnagyobb meglepetésemre inkább
pozitívak lettek.
Aztán eljött a kölcsönözhetőség is, így sikerült is a filmet megnézni.
Bizony, a kritikák nem hazudtak, minden előzetes idegenkedésem ellenére nagyon
jót szórakoztam a filmen (na jó, a Playstation-be tett cartridge kicsit erős
indítás volt), tényleg jót csavartak az eredeti ötleten, s mégis hűek maradtak
az eredetihez (vagy elsőhöz?).
Sajnos a színészi alakítások már nem ennyire jók - nem, nem rosszak még
mielőtt! De igazából Jack Black viszi a prímet, mögötte lemaradva az "éppen
most nem kék csaj a Guardians-ből" (jaj, ne rázd a fejed, tutira veszem, hogy
meg se fordult a fejedben, hogy Ruby Roundhouse-t alakító colos spiné alakítja
Nebula-t!), aztán a sor végén kullog a Kő és az a mindenben idegesítő pici
feka. Jack Black volt az egyetlen aki végig az eredeti karaktert alakította
(ami nem egyszerű: egy kövér negyvenes férfiként egy szelfiorientált tini csajt
eljátszani - az munka, no).
Ha szeretted az eredetit, ezt ne hagyd ki, érdemes - ha me nem ismerted a
Jumanji-t, akkor meg azért.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Star Wars: az utolsó jedik |
|
Wolkens ajánlója
Mivel ez a nyolcadik rész a szériában, gondoltam, nyolc rövid ajánlót
írok.
1. Ha jót akarsz, ne nézd meg.
2. Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban... még tudtak forgatókönyvet
írni.
3. "A logika aaaannyira lejárt lemez", gondolta Rian Johnson, majd nekilátott
az Utolsó jedik szkriptjének.
4. Miben különbözik egy kettes matekdolgozat és az Utolsó jedik? A kettes
matekdogában kevesebb a hiba.
5. Miben különbözik az okos feleség és Rian Johnson? Az okos feleség nem
rendez felesleges jelenetet.
6. "A csillagromboló kilépett a hipertérből, néhány ezer kilométerrel a
bolygófelszín fölött. A keletkező vákuumrobbanás hangja fénysebességgel terjedt
tova az űrben. A tompa dübörgésre a napsütötte mezőn álló hősünk felkapta a
fejét, és rémült arccal tekintett fel az égre." Ha szerinted a leírt jelenettel
semmi probléma, akkor aggodalomra nincs okod, tetszeni fog a film.
7. Mekkora esélye van egy olyan lázadó csapatnak, aminek a nagyokos pilótái
sportot űznek abból, hogy bármit szétlőnek, utána teljes gázzal átrepülnek a
felrobbanó törmelékhalmazon? (1) Hátha nem esik kár a hajóban. (2) Hátha nem
jön szembe semmi a túloldalon...
8. Sikoltozó tengerimalac-pingvin hibridek. Ez most komoly?!
 |
Wonder Wheel – az óriáskerék |
|
Wolkens ajánlója
Mikor felálltunk a moziban a film végén, mögöttünk megjegyezte valaki:
"Hát ez nem volt valami nagy durranás."
Én meg belegondoltam, hogy Woody Allen 82 éves, és hogy mit megadnék, ha
valaki most megígérné, hogy annyi idősen még ilyet tudok majd alkotni.
Mert a Wonder Wheel jó. Lehet, hogy túlírt, túljátszott, túlszínezett, de
tudatosan az. Akárki akármit mond, a nagy öreg még mindig érti a dolgát.
 |
Trónok harca hetedik évad |
|
Wolkens ajánlója
Miután már elég sok ódát zengtem az első hat évadról, nem szeretném ismételni
magam. De szerencsére nem is kell, mert ez az évad – noha csak hét részes,
szemben a korábbi, tíz részes évadokkal – minden korábbinál ütősebbre sikerült!
Pedig nem hittem, hogy lehet még fokozni. Lehet, hogy nem állok neki már a jövő
héten a teljes széria újbóli megtekintésének :-), de ezt az évadot tuti
megnézem még egyszer.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Boldog halálnapot! |
|
Wolkens ajánlója
Tree nem egy szimpatikus személyiség. Önző, undok, mindenkit semmibe vesz, és
eltaszítja magától azokat, akik szeretni próbálják. Sokan utálják is, ki
jobban, ki kevésbé... és van, aki annyira, hogy úgy dönt, megöli. A merénylet a
születésnapja estéjén sikerül is… csakhogy a lány nem hal meg, hanem felébred
ugyanaznap reggel. És kezdődik minden elölről.
Tree részéről nyilván erős a motiváció, hogy megváltoztassa a végkifejletet.
:-) De vajon ki a rejtélyes gyilkos a béna maszk mögött? Na, ezt egy
kísérletből nem sikerül megállapítani, így Tree újra és újra átéli a végzetes
napot, hol kétségbeesettebben, hol lazábban keresgélve a lehetséges megoldást.
De nem csak az események változnak minden alkalommal, hanem a lány személyisége
is. Szinte észrevétlenül válik napról napra (elnézést...) egyre jobb emberré,
míg a teljes önzéstől el nem jut a teljes önzetlenségig.
A műfaj hivatalosan horrorvígjáték, de sokkal kevésbé horror, mint amennyire
vígjáték. Komédiához képest viszont kifejezetten okosan felépített, jól
működnek a drámai részek, Tree személyiségfejlődése a film röpke másfél órás
idejéhez képest teljesen hiteles. A főszerepben Jessica Rothe imádnivaló,
ugyanolyan hibátlanul hozza a gyűlöletes egoista dögöt, mint az abszolút
szerethető és szeretni képes szomszéd csajt.
Ne hagyd, hogy elriasszon a furcsa cím, ne ijesszen meg, hogy van benne egy
minimális adag horror. Nézd meg, mert jól fogsz szórakozni. Nézd meg, mert
sokkal több van benne, mint gondolnád. És nézd meg, mert abszolút pozitív az
üzenete.
 |
Trónok harca ötödik és hatodik évad |
|
Wolkens ajánlója
Kezdhetném megint azzal, hogy a sorozat továbbra is pont ugyanolyan, mint az
első négy évadban volt, és ez egyszerre lenne igaz és nem igaz. Igaz, mert még
mindig legalább annyira fordulatos, mint amennyire véres, és nem igaz, mert
kicsit megint eltolódnak a hangsúlyok. Ezúttal a rasszizmus és a vallási
fanatizmus válik a történetszálak fő mozgatórugójává, a Trónok harca univerzum
pedig sem rasszistában, sem vallásban, sem fanatikusban nem szenved hiányt. A
Sokarcú Isten, a Vízbefúlt Isten, a Fény Istene, a Hetek, a Régi és Új Istenek
mind-mind rengeteg követővel bírnak, akik nem haboznak uruk nevében bármit
elkövetni, akár meggyőződésből, akár puszta érdekből.
A karakterek még tovább árnyalódnak, a szüntelen öldöklés és a szenvedések
megint csak hol keményítik, hol torzítják a jellemeket.
Míg az egyes személyiségek egyre összetettebbek, a korábbi sokpólusú világ
egyszerűsödni látszik: komplett családok és hadosztályok tűnnek el a csatákban,
a megmaradók között pedig új szövetségek formálódnak. Az egyre kevesebb sereg
összecsapásai egyre monumentálisabbak, van, hogy konkrétan hegyekben maradnak a
halottak a csatatéren. És van úgy, hogy nem hajlandóak ott maradni...
Bizony, egyre hangsúlyosabb szerepet kap a természetfeletti vonal, a jövőbeli
csaták már messze túl fognak mutatni azon, hogy egy csapat véres katona
kardozik egy másik csapat véres katonával. A vihar megérkezett, és jöttében
még tovább erősödött. Még ha nem is maguk az istenek fognak egymással
harcolni, akkor is emberfelettiek lesznek az elkövetkező ütközetek.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Trónok harca harmadik és negyedik évad |
|
Wolkens ajánlója
A sorozat a folytatásban is hű marad magához: a Vastrónért vívott harc
kegyetlenebb, mint valaha. Véres gyilkosságok rendezik át újra és újra az
erőviszonyokat, jó és rossz egyaránt áldozatul esik, van, aki egy gondosan
kitervelt összeesküvésnek és van, aki egy hirtelen dühkitörésnek. Van, aki a
kezét veszíti el, van, aki a fejét, és van, aki... hát igen. Azt. A tempó
hullámzik, néhol azt érzed, kezd sok lenni a(z egyébként változatlanul remekül
megírt) filozofikus vitákból... na, ha ilyen van, akkor két percen belül
garantáltan kapsz a nyakadba egy félórányi folyamatos öldöklést.
Persze egy idő után mindez unalmas lenne, ha nem éreznénk a szereplők
személyiségfejlődését. Ebben a két évadban talán ez a Trónok harca legnagyobb
erőssége: pontosan érzékeljük, mik azok az események, amik acélossá kovácsolják
vagy éppen görcsössé torzítják a jellemet. Egy végtag elvesztésének
folyományaként valaki nemesebb lesz, mint valaha volt, valaki más meg egy
emberi roncs. Látjuk, hogy milyen érzés fiatalon belekóstolni az ölésbe, és
megszédülni a vérontás ízétől. Látjuk, mennyire könnyű uralkodóvá lenni, de
mennyire nehéz uralkodni. Mit jelent esküt tenni esküt és esküt megszegni, akár
jó, akár gonosz cél érdekében.
És közben a tél folyamatosan közeledik... lassan, de elkerülhetetlenül,
magával hozva valami ősi, démoni gonoszt. De ahogy korábban, a mérleg most is
egyensúlyban marad - gigászi méretű vihar gyűjti az erejét, nincs már messze,
hogy minden eddiginél hatalmasabb és pusztítóbb hadseregek csapjanak össze a
Hét Királyságban.
Kapcsolódó ajánlók
A cikk utoljára frissítve: 2018.05.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|