|
Na akkor csapjunk bele a lecsóba. :-) A következő témákat ígértem:
részletes pályatervezés, felhasznált LEGO szettek, pályaépítés, film vágása és
hangeffektek. Itt is van minden, szépen sorban.
Részletes pályatervezés, pályaépítés
Kicsit magasztosan hangzik a cím :-), de alapvetően egyszerű
dolgokról lesz szó. Első lépésben barátkozzunk meg a gondolattal, hogy amíg
nincs pár ezer (!) LEGO építőkockánk, addig leginkább csak színfalakat fogunk
építeni és kevésbé helyszíneket. Eleinte tehát ne tervezzünk olyan jeleneteket,
ahol a kamera körbejár a helyszínen, hacsak nem akarjuk a díszleteket
menetközben átépíteni.
A dizájnhoz nézegessük sokat a játékokat. :-) Ez elsőre triviálisnak tűnik, de
az ember akkor jön rá, mennyi részlet fölött elsiklott, amikor nem maga
játszik. A youtube-on van rengeteg gameplay videó, azokból is lehet ötleteket
meríteni. Igyekezzünk apró részletekkel feldobni a háttereket: egy homogén fal
tök unalmas. Zászlótartók, fáklyák, cserépedények, egyenetlenségek a falban
mind realisztikusabbá teszik a pályákat. Természetesen ügyelni kell arra, hogy
egyrészt ne vigyük túlzásba a díszítést, másrészt a stílus egységes
maradjon.
Felhasznált LEGO szettek
Szerencsére Prince of Persia szett többféle is létezik. Mivel ez a
sztori alapja, ezért igyekeztem egy nagyot választani (Quest against time), ami
elég sok hasznosítható kelléket tartalmaz. Ezen túl mindenképpen szükséges egy
sokféle építőkockát tartalmazó szett, ezek aránylag költséghatékonyak. A
speciális kockákat érdemes darabra megvenni használt LEGO-t árusító
weboldalakon vagy vaterán. A nagy ellenfelek az Atlantis szériából (Monster
Crab Clash és Deep Sea Striker) illetve a Creator 3:1 szettekből (Ferocious
Creatures) kerültek ki.
Végül, de nem utolsósorban, Tomb Raider szett sajnos nincs. :-( Így feltétlenül
szükség van többféle minifigurára (csontvázak is kellenek nagy tételben, ha nem
is pont Larához :-)), ezügyben is érdemes vaterázni. Teljesen hiteles Larát így
sem lehet összerakni az elérhető figurákból. Ezzel vagy együtt kell élni, vagy
- ha valaki makettező - lehet játszani festéssel. Én nem vállaltam be. :-)
Különösebb számolgatás nélkül is belátható, hogy az egész nem olcsó mulatság.
Az itt felsorolt szettek plusz minifigurák könnyedén 50 ezer forint környékére
rúgnak, mire összeáll a filmhez minden. Tekintve, hogy maga a filmkészítés elég
lassan halad előre (hacsak valaki nem időmilliomos), érdemes a szetteket több
lépcsőben megvenni. Az induláshoz mindenképpen legyen egy 600-700 darabos
építőkocka szett plusz néhány figura, enélkül meg sem lehet
mozdulni.
A film vágása
Számos freeware filmszerkesztő szoftver létezik, ezek egy része
kifejezetten motion capture filmezéshez lett fejlesztve. Ami engem illet,
régóta lelkes Pinnacle Studio felhasználó vagyok, és az első kísérleteknél
ennél is maradtam. A cucc egy megfizethető, több lépcsőben
tuningolható/bővíthető vágóprogram, aminek az üzleti koncepciója régóta az,
hogy az alapszoftver legyen olcsó. Én legalább öt éve használom az 9-es
verziót, és otthoni videók vágására tökéletesen alkalmas már ez is. Így
esélyes, hogy ennek az aktuális, 14-es verziójára váltok. Alternatívaként
bejött a képbe a Corel VideoStudio Pro X3, nagyjából ugyanannyi pénzért. Ez
utóbbi 30 napos próbaverzióban letölthető, és meglepően kellemes meglepetés a
nem túl erősnek számító hardveremen is. Egyébként vicces, hogy ezeknek a
szoftvereknek az ára alig több, mint a fent említett Prince of Persia
szetté...
A film elkészítése teljesen hasonlóan történik, mint más stop motion szoftverek
esetében: bedobáljuk az egyes képeket, aztán megnézzük, hogy néz ki a film. :-)
Természetesen igaz az, hogy több animációs fázis jobb, mint a kevesebb. Mivel
kezdetben az ember nem érzi az egyes mozgások nagyságát, érdemes inkább több
apró mozdulatot csinálni, aztán a vágáskor kihagyni a fölösleges fázisokat,
vagy ellenkezőleg, több képkockányira növelni egyes fázisok hosszát. A neten
általában 15 mozdulat per másodpercet javasolnak a szakértők, ez ugye az NTSC
szabvány 30 kép/sec sebességéhez jól illeszkedik. Nálunk viszont a PAL
rendszerben 25 kép a szokásos másodpercenként, ennek a felét elég hamar szűknek
fogjuk érezni. Ezért lőjünk nyugodtan 25 képre másodpercenként. Az animáció
maga ugyanis meglepő módon általában kevesebb időt igényel, mint az ember
gondolná. A legnagyobb időigénye a helyszín felépítésének van (főleg ha
igényesen akarjuk csinálni), de az utómunkálatok is rendesen zabálják az ember
szabadidejét. :-)
Hangeffektek
Egészen pontosan két dolgot kell megkülönböztetni: a szinkront (ha
akarunk ilyet) illetve az effektusokat és/vagy a zenét.
A szinkront természetesen magunknak kell megoldanunk. Figyeljünk arra, hogy
eleinte nagyon gyors lefolyású animácókat fogunk gyártani - eltart egy darabig,
mire a művek lelassulnak a normál filmek sebességére. A szinkronszöveg
elmondásához viszont időre van szükség - ezt tervezzük be az animációba! Ha
a szinkron felvételét a végére akarjuk hagyni, rakjuk rá felirat formájában a
filmre, ha van időnk normálisan elolvasni, akkor valószínűleg lesz idő
szinkronizálni is.
Hangeffekteket/aláfestő zenét mind a Pinnacle Studio mind a Corel Video
Studio biztosít különféle mennyiségben. Ezen felül lelkes amatőrök által
felvett, szabadon használható effektek garmadáját találhatjuk a freesound.org
oldalon, regisztráció után le is tölthetjük ezeket.
Azt tudni kell, hogy az emberi agy nagyon jól össze tudja kapcsolni a képet a
hanggal. Értsd: az effekteket a legtöbb esetben képkocka pontossággal kell
időzítenünk, különben ordítani fog a csalás. A hitelesség érdekében játsszunk a
sztereo hatással (vagy az 5.1-gyel) és a hangerővel. |
|
A cikk utoljára frissítve: no date
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|