|
Az itt leírt montázs nem egy tervezett dolog volt, a fotózásnál csak
kísérleteztünk a ruhákkal és a testhelyzetekkel. Aztán az elkészült képeket
visszanézve jött hirtelen az ihlet. Az eredmény tehát a fotózás "pozitív
mellékhatása", a póz és a könnyű, a testet egyszerre izgalmasan eltakaró és
megmutató sál együtt adta az ötletet: éppen olyan, mint Jasmine hercegnő az
Aladdin rajzfilmváltozatából, csak éppen szexis verzióban. :-) Neki meg ugye az
egyik lényeges tulajdonsága, hogy egy tigrist tart háziállatként. Már láttam is
magam előtt a kompozíciót: arab palota kertje, a hercegnő fekszik a fűben,
a saját, különbejáratú tigris pedig átlép rajta, mintha éppen készülne
megvédeni.
Persze odáig még hosszú az út. Nézzük lépésenként. A műveleteknél helyenként
ide-oda ugrálok, ez azért van, mert muszáj a képet mindig összhatásában nézni,
akkor is, ha esetleg logikailag másik művelet következne.
Nem kell mondanom, hogy a képszerkesztés időigénye első körben nagyjából 20 óra
volt... Aki belevág, fegyverkezzen fel egy nagy adag türelemmel.
Ez itt a kiinduló kép. Aránylag szerencsés, diffúz megvilágítás, két
kis softbox és plafonra villantott vaku segítségével. |
|
|
A kulcskérdés a megfelelő tigrises kép. Elég hosszas keresgélés után
találtam ezt a képet, brutál felbontás (vagy 8 MP körül), nincsenek éles
árnyékok, így azokkal is lehet játszani, és végül, de nem utolsósorban éppen a
bal első lábával lépett.
A színek kicsit zöldesek, de nem veszélyes. |
Alkalmas pázsitot meglepő módon nehezebb volt vadászni, mint tigrist :-),
nyilván itt is lényeges volt a felbontás, a megvilágítás, és különösen fontos
volt az, hogy a kép mindenhol éles, egyik terület sincs fókuszon kívül, így
van lehetőség utólagos játékra az éles/homályos arányokkal. |
|
|
Szerencsés napom volt :-), találtam megfelelő palotát is. Arról, hogy még
ennek is diffúz lesz a megvilágítása, álmodni sem mertem. |
Persze kellenek ékszerek: egy kellően nagyértékű karkötő, például.
|
|
|
Természetesen fülbevaló is kell. Igazi "Jasmine" stílusút nem találtam,
de ez sem rossz. Lényeges, hogy van egy olyan nézet, ami pontosan szemből
mutatja. |
És végül, de nem utolsósorban, egy vastag, tömör arany nyaklánc.
|
|
|
Rakjuk össze a főbb komponenseket, egyelőre ékszerek nélkül. Ehhez - a
pázsitot kivéve - mindegyik rétegnek csináljuk rétegmaszkot, és annak
segítségével tüntessük el a nem látható részeket. A képek színvilágát
igyekezzünk egymáshoz illeszteni a Görbék menüponttal - a tigris bundája
például erőteljes pirosításon esett át, a palota képét sötétíteni kellett, és
hasonlóképpen a hölgy fotóját is.
Ne spóroljunk a Megapixelekkel, én egy 4500x4500 pixeles munkaterületen
dolgoztam. |
A diffúz megvilágítású képek lehetővé teszik, hogy az árnyékokat ízlés
szerint állítsuk be. Én baloldalt fentről jövő megvilágítás mellett döntöttem,
és első lépésben ezt rajzoltam rá a palotára. |
|
|
A tigris szemeit - némiképp hatásvadász módon - zöldebbre vettem. Ez az
egyszerűbb feladvány, ami sokkal nehezebb, az a háttérbe illesztés, hogy ne
legyen ollóval körbevágott hatású az egész. Ehhez el kell mosni a kép határait,
de ne magát a képet mossuk el (maszatoló eszköz használatával), hanem a
rétegmaszkot, a szőrszálak irányának megfelelő mozdulatokkal, a hatás sokkal
természetesebb. |
Jasmine ruhája türkiz színű, nem világosbarna, így szükséges volt ezt a
részt kivágni a képből. Ehhez megdupláztam a lányt tartalmazó réteget, és
az eddigiekhez hasonlóan rétegmaszkkal tüntettem el a ruhán kívüli részeket.
Utolsó lépésben a színezés menüponttal állítottam be a kívánt
árnyalatot. |
|
|
Következő kihívást jelentő feladatunk a szereplők elhelyezése a fűben. A
megoldás a mindenre jó varázseszköz, a rétegmaszk. Mivel a rétegrendben a lány
(és a tigris) a fűnél előrébb van, ha a rétegmaszkjukba belerajzoljuk a
fűszálakat, láthatóvá válik a pázsit mögötte levő része, azt a hatást keltve,
mintha kitakarna. Persze közelről nézve a képet, látszik a csalás, hiszen a
berajzolt fűszálak textúrája nem stimmel, de a hatás szempontjából simán
elfogadható kompromisszum, főleg, ha nem tervezzük életnagyságban kinyomtatni
a képet.
Ahhoz, hogy a fűben fekvés hitelesnek nézzen ki, két dologra van még
szükség:
- a fűre vetülő árnyékok megrajzolására,
- a fűről visszavert fény kissé zöldebbé teszi a bőrt, ezt is érzékeltetni
kell, ehhez fessünk nagyon átlátszó (néhány százalék átlátszatlanság) fűzöldet
puha ecsettel a kar alsó részére. |
Lassan elkezdhetjük az árnyékok rajzolgatását is, értelemszerűen külön
rétegen. |
|
|
A homályos háttér elkészítése egyszerű Gauss-elmosással történik. Előtte
még átszíneztem az eget, mert nem tetszett az eredeti, szinte fehérig kiégett
szín. |
A fű esetében nagyobb a kihívás, hiszen ott az éles-homályos átmenet
folyamatos. A megoldás meglepően egyszerű: duplázzuk meg a füvet tartalmazó
réteget, mossuk el a másolatot (ugyanakkora mértékben, mint előbb a palotát),
majd állítsuk az átlátszóságot folyamatos átmenetre 100% és 0% között (100%
átlátszóság a lány vonalában, és 0% a palotánál). |
|
|
Gondosan méretezzük át, forgassuk és helyezzük el a karkötőt.
Rakjuk fel a fülbevalókat. A bal fülben levőt torzítsuk a megfelelő formára
(Szűrők - Torzítás - I-görbítés menüpont).
Rajzoljuk meg az árnyékokat, mind az ékszereken, mind az arcon, illetve a
karon. |
Fessük ki a körmöket ízlés szerint. Én a vad piros mellett döntöttem.
:-) |
|
|
Az eredeti nyaklánc helyett egy vastag aranyláncot illesztettem a
képbe. Megfigyelhetők az ékszerek, a ruha és a test árnyékai. Az árnyékokat
mind külön rétegre rajzoljuk. A legjobb, ha megduplázzuk az árnyékolandó
réteget, így annak a rétegmaszkja automatikusan biztosítja, hogy nem festünk
árnyékoláskor az objektum határain kívül. |
Utolsó simításként, miután egy réteggé lapítottuk a képet, óvatosan még
mossuk el a tigris körüli átmeneteket. |
|
|
Ugyanezt tegyük meg a haj körül is.
|
És íme, a kész mű. Nagy örömömre szolgált, hogy a modellnek tetszett az
eredmény (nem tudott a kép készüléséről), és hasonlóan nagy öröm volt, hogy
hozzájárult a képek közzétételéhez. Köszönöm, hölgyem. :-) |
|
|
A kép közel sem tökéletes, és ezt a tesztközönség kisebb-nagyobb
vehemenciával szóvá is tette. :-) Köszönöm mindenkinek a konstruktív
kritikákat, a teljesség igénye nélkül néhány fontos észrevétel:
Mikey:
- a palota távolsága indokolttá tenné a háttér fakítását,
- az előtérben levő fűnek szintén homályosnak kéne lennie a kis mélységélesség
miatt.
Fagyi:
- a tigris két mellső lába nincs elég távol egymástól. A hölgy nem fér közéjük.
A tigris jobb első lábát árnyékolni kellett volna, mintha hátrébb lenne,
- a tigrisnek a hölgyre vetett árnyéka nem jó (a bal mancs árnyéka nem lehet
ilyen távol).
Többen is jelezték, hogy
- túl nagy a tigris a modellhez képest,
- az arcon túl sok az árnyék.
Úgy döntöttem, hogy újra nekiesek komplett elölről a szerkesztésnek (az élet
örök küzdés :-)).
Második nekifutás
Noha teljesen elölről kezdtem a rajzolást, nem írom le komplett
még egyszer :-), csak a lényegesebb változtatásokra fókuszálok.
|
Kezdeném azzal, hogy a tigris méretét mindössze 10%-kal csökkentettem, és
megdöbbentő mértékben változott a hatás (ezt itt már a kép végállapota). |
A mélységérzet javításához a hátteret kicsit fakítottam. Ahogy a
homályosítás, ez is a modell vonalából indul, és a palota vonalában lesz
maximális. A mérték kevesebb, mint 10%-nyi, ennél nagyobb beavatkozás már
durvának hat. |
|
|
Az arc körüli részen rengeteget változtattam:
- teljesen mások az árnyékok, sokkal lágyabbak és kevésbé sötétek (ez nyilván a
kép egészére igaz),
- a szem színét erős zöldre állítottam,
- megváltoztattam a karkötő színét, és rajzoltam rá némi zöld elszíneződést a
fűről visszavert fénynek megfelelően,
- a nyakláncot ezúttal kicsinyítés nélkül illesztettem a képbe, hogy
masszívabbnak hasson. Rajzoltam rá némi csillogást, illetve a ruha színének
megfelelő fényeket.
A fő kihívás természetesen az arc minél természetesebbnek ható
árnyékolása. |
A tigris szemeihez kicsit más zöldet választottam, és tettem rájuk egy
kis csúcsfényt is. |
|
|
Ahogy a képen látszik, a tigris lába virtuálisan közelebb került a
lányhoz. Az előző változattal ellentétben rajzoltam pici csillogást a körmökre
is, és ami szintén nem volt: egy kis plusz fényt a kézre. |
És itt a vége. Ki-ki eldöntheti, melyik tetszik neki jobban. :-) Én
mindegyikben látok jól és kevésbé jól sikerült részeket. Tervben van egy jobb
agyféltekés rajztanfolyam, remélhetőleg azután össze tudom majd sűríteni a jól
sikerült részeket egy képre. :-) |
|
A cikk utoljára frissítve: 2012.03.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|