heatwave.hu

[Filmek] [Otthoni hifi] [Programozás] [Szórakozás] [Autók] [Autóhifi] [Fotók] [Minden]

Oldaltérkép

Hogyan rajzoljunk Lara Croft selfie-t?

Fotók téma
Dark Prince GIMP-ben (2009.12.)
Démoni lány GIMP-ben (2010.07.)
Fiktív játékborító GIMP-ben (2011.11.)
Groot kiskacsa GIMP-ben (2014.09.)
Hoth minibolygó GIMP-ben (2010.03.)
Jasmine hercegnő GIMP-ben (2012.03.)
Jedi GIMP-ben (2009.11.)
Lángoló autó GIMP-ben (2018.04.)
Mangarajzolás GIMP támogatással (2013.07.)
Na'vi arckép GIMP-ben (2010.04.)
Softbox házilag (2010.10.)
Szörnynézés GIMP-ben (2010.04.)

Régen megfogalmazódott már bennem a gondolat, hogy kéne csinálni egy vicces, fiktív, telefonnal készült önarcképet (népszerű nevén selfie-t) kedvenc videojáték hősnőmről, Lara Croft-ról. Nyilván a szokásos öltözetben, meg persze kell a kezébe pisztoly. Első körben ennyi volt az elképzelés.
Még azt sem sikerült eldönteni, mi is legyen a technológia: fekete-fehér ceruzarajz papíron, színes festmény GIMP-ben, vagy esetleg színes festmény vásznon? Ennek megfelelően a koncepció elég sokáig érlelődött.

Szóval az eredeti ötlet összesen ennyi volt. Persze ez még kicsit kevés ahhoz, hogy kép legyen belőle... de gondoltam, majdcsak lesz belőle valami. :-)
Unalmas céges megbeszéléseken az embernek rengeteg ideje van rajzolgatni :-), én céltalan firkálgatás helyett próbáltam tanulmányrajzokat készíteni a kép nehezebb részeiről - jelen esetben a kezekről. A tollal rajzolt vázlatok előnye, hogy kényszerítik az embert az odafigyelésre.
Ennél sokkal-sokkal több vázlatot rajzoltam - megéri!
Mint azt több, festéssel foglalkozó cikkben is olvastam, az alkotók sokszor készítenek bélyegkép méretű (mondjuk 5 cm-es) vázlatokat, hogy kénytelenek legyenek a kompozícióra koncentrálni a részletek helyett. Ezt tettem én is, de mivel a vázlat nem papíron készült, hanem monitoron, egy relatív kis felbontású (900x600 pixel) képen kezdtem hozzá. És rögtön jött az ötlet: legyen a fürdőszoba félig romos, lássunk át a nappaliba, ahol éppen egy frissen legyőzött T-Rex díszíti a padlót, és látsszon a képről, hogy itt bizony élethalálharc folyt! "Minden kép elmesél egy történetet", ugye.
Nem volt rossz ötlet a bélyegkép, rögtön rájöttem, mit kell változtatni: meg kell fordítani a dinoszauruszt, így látható lehet a fürdőszobaajtó is. És persze muszáj hogy látsszon a pult is, illatszerekkel, meg mindenféle odavalóval. Kicsit bővült a háttér is: falsérülések a nappali távoli falán, illetve egy felborult szék illusztrálják a lezajlott harc intenzitását.
Valahol ezen a ponton döntöttem el, hogy meg akarom festeni a képet vásznon is akrillal, így a jelen kép - kidolgozottsága ellenére - lényegében csak egy vázlat. Mivel a LIDL-ben sikerült akciósan szép nagy (50x40 cm-es) vásznat vásárolni, megváltoztattam a képarányokat ennek megfelelően. Ennek a nagy előnye, hogy így sokkal több látható lesz a pultból az előtérben.
A kidolgozáshoz persze nagyobb felbontásra váltottam, 2500x2000 pixelre.
Selfie-ről lévén szó, a kép tipikus egy iránypontos perspektíva. Megrajzoltam az irányvonalakat, és elkezdtem kidolgozni a "nem organikus" :-), geometrikus részleteket. Külön-külön rétegre került a pult, az ajtó, a padló, a fürdőkád, a fal és a nappali.
A dinófejet egy netes minta alapján rajzoltam át, a csökkent életfunkcióknak megfelelően :-) petyhüdten fityegő nyelvvel és lehunyt szemekkel. A nappali falán levő sérülések közben kitört ablakra cserélődtek.
Jött Lara. Az arcot az Underworld-ből vettem át, a copfot és a testet szabad kézzel rajzoltam meg, részben a vázlatok, részben referenciafotók alapján.
Érdemes megfigyelni, mitől lesz hiteles Lara, mik azok a sztereotípiák, amik könnyen felismerhetővé teszik: a türkiz felső, a bőr rövidnadrág a pisztolytáskákkal, a kesztyűk, és persze a copf. Ha ezek megvannak, akkor a néző úgy is Larával azonosítja a karaktert, ha az arc egyébként eltér a megszokottól.
Természetesen meg kell mutatni a rombolás nyomait is: falból kivert téglák, üvegcserepek, fadarabok - mindez egy újabb külön rétegen.
Szintén több festéses cikkben olvastam, hogy a képnek először a tónusait érdemes megfesteni, és csak ha a tonális egyensúly megvan, akkor foglalkozni a színekkel. Ez tipikus digitális festészeti technológia (hűha, most biztos mindenki meglepődött :-)), és elsőre nem kicsit szokatlan így dolgozni, de tetszik. Első lépésben az alap világossági szinteket állítottam be.
Következő lépésben jöttek a fények és az árnyékok. Az árnyékok helyes irányítottságát úgy biztosíthatjuk, ha berajzoljuk egy segédrétegre, hogy honnan jön az elsődleges fény. Jelen esetben egy darab, felül elhelyezett fényforrást választottam - fürdőszobában ez teljesen szokásos. Vegyük észre, hogy emiatt a kép két szélén más irányítottságúak az árnyékok, mégis az egész konzisztens marad.
A valóságban a szórt fények miatt ennyire nem lenne kontrasztos a kép, de ennyi csalás fantasy képnél megengedett ;-), és aki elég sok fantasy képet látott már, az valószínűleg észrevette, hogy az alkotók élnek is ezzel az eszközzel.
Apróság, de közben változott a póló is a mellek között - így élethűbb.
És akkor kapcsoljuk be a színeket. :-) Ez persze nem egy pillanat műve: külön ki kell jelölni a színezendő részeket, majd a Színek -> Színezés menüponttal beállítani, hogy mit is szeretnénk. Érdemes élénk, kontrasztos színeket használni.
Utolsó lépésben adjunk mélységet a képnek: a távolabbi objektumokat mossuk el Szűrők -> Gauss elmosás funkció segítségével. Ahol folyamatos elmosódás van, mint a padló ill. az ajtó, ott duplikáljuk az eredeti réteget, mossuk el a másolatot, majd állítsunk be folyamatos átlátszóság-átmenetet a két réteg között.
Lara Croft selfie GIMP-ben

És akkor nincs más hátra, mint megalkotni az egészet vásznon... :-)

A kép vásznon

És igen, elkészült. :-) Nem mértem az időt, a becslésem az, hogy 25-30 munkaóra lehetett - az 50x40 cm-es vászon azért nem kicsi.
Érdemes összehasonlítani a kettőt, egyrészt elég jól mutatja, mik a hiányosságaim :-), másrészt viszont megfigyelhetők apró részletek, amik a kép hihetőségéhez elengedhetetlenek: leginkább a tükröződések és a radiation, azaz "kisugárzás" nevű jelenség, amikor egy markáns színű tárgy színét átveszi a környezete. Ezt látjuk a kád alján illetve a pulton több helyen. Érdekes, hogy noha alig észrevehető színezésekről van szó, ezek nélkül olyan a kép, mintha az egyes tárgyak csak össze lennének montázsolva.
Összességében sokkal jobban tetszik a vásznas verzió, valahogy jobb ránézni, legalábbis nekem - a család nem lelkesedik a gondolatért, hogy egy döglött dinoszaurusz nézzen rájuk a falról :-), így a kép végső helye egyelőre kétséges...
Lara Croft selfie vásznon

A cikk utoljára frissítve: 2015.02.

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkensKUKACheatwavePONThu Copyright Wolkensdorfer Péter Utolsó frissítés: 2024.04.06.