|
 |
Invincible |
|
Raf ajánlója
Mark egy végzős tini egy középiskolában. Geek, mert ugye Pókember is geek.
Kicsit esetlen szociálisan, kicsit boxzsák, de a szíve a helyén van, ha kell,
kiáll másokért. Marknak egy baja van csak: az apja Omni-Man, egy viltrúviai,
egy szuperember egy másik bolygóról - neki pedig a felnőttkor küszöbén még nem
jött meg a szupereje; erre vár az apja is és ő is.
Természetesen Marknak azért jelentkezik a szuperképessége(i), ő
pedig úgy dönt, szuperhősködni fog, mint az apja, ő lesz Legyőzhetetlen. Kap
csini sztreccshacukát és beveti magát az éjszakába, hogy bűnüldözzön, járja a
Hősök Sikerekkel Kikövezett Útját. Spoiler alert: nem egészen úgy alakul az
egész, ahogy ő tervezi, több pofont kap, mint ad, cserébe megjárja a Marsot és
a Holdat is, láthatja hogyan lesz új Glóbusz Őrzői (nesze nektek
laposföldesek!), s próbál a magánélet+párkapcsolat VS szuperhősködés ingoványos
választóvonalán egyensúlyozni, több-kevesebb (inkább kevesebb) sikerrel.
Mindezt rajzolva, ugyanis a Legyőzhetetlen egy rajzfilm, 8*40 perc (a hírek
szerint az amazon berendelt még két évadot). És ráadásul képregény adaptáció.
Ugyanúgy Robert Kirkman írta, mint a TWD-t (ráadásul előbb is!), csak itt
(egyelőre) nem sikerült elbaszigetelni a showrunnereknek (oké, nem olvastam MÉG
az alapanyagot, de a Kóricáló Halottaknál az is láthatja, hogy valami elég
régen félrement, aki egy példányt sem olvasott el a képregényből). És még
mielőtt egy vállrándítással elintéznéd, hogy "jajj, már megint egy szuperhősös
képregényadaptáció" vagy "jajj de uncsi, ugyanazt láthatjuk, csak most nem
Marvel/DC hanem Image Comics" esetleg "nemunnyákmégmerénigen", ne tedd - ahogy
sikerült a The Boys-szal (dettó primevideo) egy aránylag ismeretlen cuccot
adaptálni, megmutatni, hogy van más is, lehet máshogy is. Ráadásul hiába
rajzolt, ennyi vért és bélt nem láttam még ~320 perc alatt - nem szemérmesek az
alkotók, több felezést láthatunk, mint Jason összes kalandjai során; a metrós
jelenet meg, hát az önmagában, a kontextusból kiragadva is erős, a történetben
még inkább.
Kemény egy sorozat, jól megvalósítva - és erre még rátesznek pár lapáttal az
eredeti szinkronhangok is: JK Simmons, Steven Yeun, Zazie Beetz, Walton
Goggins, Zachary Quinto és még sokan mások (érdemes megnézni az IMDB
adatlapját). Összességében nagyon tudom ajánlani, egy kis friss fuvallat a
szuperhősös csörömben - de arra számíts, hogy van rendesen benne 18+-os
jelenet.
 |
Attack of the Hollywood Cliches! |
|
Raf ajánlója
Egy rövid, egy órás Netflixes filmecske, ami gyorsan, pattogósan, röviden
bemutatja görbe tükörrel a sok-sok halivúdi klisét, amiket a filmekben
láthatunk oly gyakran, többször kitérve a keletkezésükre is.
Viccesen megírt etűd az egész, Rob Lowe nagyon jó választás volt a
műsorvezetőnek, nemcsak a kliséket, hanem saját magát is nagyon jól
kifigurázza, közben pedig kritikusok és pár színész kommentálja az egészet a
filmes bevágások szüneteiben.
Sajnos csak megkaparja a felszínt (igaz teszi ezt humorosan), minisorozat
kellett volna belőle (Toys/Movies that made us, rátok nézek), de egy kellemes
kis órácskát el lehet és érdemes is eltölteni vele - ha meg komolyan érdekel a
téma, akkor meg arra ott a CinemaSins (és TV Sins és MusicSins és még ki tudja
milyen Sins) tecső csatorna.
 |
Squid game |
|
Raf ajánlója
Röviden: The Parasites meets Battle Royale.
Hosszabban: a Paraziták és a Netflix algoritmusainak sikerét
meglovagoló sorozat, melyben a társadalom számkivetettjei, a peremen élők
meghívást kapnak egy valóságsóba, ahol egy hatalmas malacperselynyi (kb 10-20k
dollár) KRW-t lehet nyerni ha megnyered. Amit nem mondanak el a versenyzőknek
az az, hogy a játék bizony vérre megy, nem csak nyerni kell, hanem túlélni is.
Mindenféle koreai gyerekjátékok, s a végén csak egy maradhat, egy mindenek
felett, egy aki lelép a pénzzel, egy ki győzedelmeskedhet.
Összességében nem rossz sorozat, helyenként véres (de nem "jól" véres,
nyugodtan példát vehettek volna a Blood Red Sky-tól), feszeget társadalmi
kérdéseket is, de összességében inkább csak jó (helyenként meg csak
középszerű), mint kiemelkedő. Számomra ez legfőképpen annak köszönhető, hogy a
kezdeti meglepetések után pont annyira válik szánalmasan kiszámíthatóvá, mint a
Csebisev-interpoláció, a kezdeti meglepetések eltűnnek. Másik nagy hibája, hogy
helyenként fájdalmasan lassú; nem feszültségkeltően lassú, nem építkezősen
lassú, hanem egyszerűen nem történik semmi, csak kifejezéstelen arcokat látunk
és beszélgetnek/szenvednek. Simán ki lehetett volna hozni szerintem 8 részből
is 9 helyett úgy, hogy ne csorbuljon se a történet, se a cselekmény.
Ha szeretted a Parazitákat és az Oldboy-t, vagy csak egyszerűen szereted a
Battle Royale-modokat, vagy nyitott vagy a "nem-amerikai" sorozat készítésre,
adj egy esélyt a szériának, van benne potenciál rendesen, igaz, annak egy része
útközben elveszik, de ennek ellenére ajánlani tudom.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Sex education harmadik évad |
|
Wolkens ajánlója
A második évad eseményeinek a hatása továbbgyűrűzik: a Moordale gimi új
igazgatónőt kap Hope (Jemima Kirke tökéletes választás) személyében. A fiatal
vezető látszólag laza bemutatkozását követően azonban ultrakonzervatív
lépésekkel keseríti meg a diákok életét, a szexoktatás is kezd
ellehetetlenülni, a konfliktusok pedig egyre jobban kiéleződnek.
A forgatókönyv talán egy hangyányit gyengébb az első két évadnál, de
a sorozat még mindig abbahagyhatatlan. Az alakítások nagyon jók, minden egyes
szereplőnél úgy érezzük, hogy a karakter és az őt alkotó színész tökéletes
párost alkot. :-) Az ábrázolt kapcsolatok, ahogy eddig is, feszegetik a
határokat, továbbra is igaz az, hogy a széria az arra érzékenyeknél garantáltan
kiveri a biztosítékot. Aki viszont szerette az előző évadokat, erre is rá fog
kattanni. Nagyon reméljük, hogy jön a folytatás.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Kate |
|
Wolkens ajánlója
Valaki megmérgezett, és tudod, hogy egy napon belül meg fogsz halni. Mit
teszel? Mire elég 24 óra?
A bérgyilkos Kate (Mary Elizabeth Winstead tökéletes választás a szerepre)
válasza a kérdésre: kinyírom azt, aki kinyírt.
A két esemény közötti út pedig rendesen (mondom: RENDESEN!) véres,
és noha az első perctől kezdve tudjuk, hogy a nő nem fogja túlélni - ami eleve
egy sötét alaphangulatot ad a filmnek -, mégis szurkolunk neki, hogy a
bosszúhadjárat sikeres legyen. Az utat logikátlanságok meg klisék szegélyezik
és ritmuszavarok törik meg, de a színésznő játéka nem engedi el a nézőt. És nem
csak a játéka: az akciójelenetek nagy részét is ő maga csinálta végig. Azokból
pedig nincs hiány, ahogy egyébként az egy ilyen filmtől el is várható.
Ha tetszett a Peppermint vagy nemrég a Gunpowder Milkshake, akkor ez is bejövős
lesz.
És ha lesz Alien újrafeldolgozás, akkor szeretném MEW-et látni Ellen Ripley
szerepében. Azt hiszem, ennél pozitívabb kritikát nem is nagyon tudok mondani
egy színésznőre. :-)
Kapcsolódó ajánlók
 |
He's all that |
|
Wolkens ajánlója
A He's all that (A srác nem jár egyedül) nehezen kitalálhatóan az 1999-es
She's all that (A csaj nem jár egyedül) "folytatása", bár ez kimerül abban,
hogy (a) ugyanaz a sztori, csak felcserélődött a fiú és a lány szerepe, (b)
mindkettőben szerepel Rachael Leigh Cook és Matthew Lillard, és (c) felhangzik
az eredeti film betétdala is. És azt kifejezetten kihagyott ziccernek érezzük,
hogy nem lett több kapcsolat a két film között, pedig a történet simán adta
volna.
Innentől minden együtt áll, hogy ez egy gyengére sikerült utánérzés
legyen, ehhez képest a film meglepően nézhető. Világmegváltásra persze nem kell
(szabad) számítani, de alapvetően működik a napjainkra adaptált sztori. A
színészi játék sem rossz, sajnos a leggyengébb láncszem éppen a főszereplő
mindenki kedvence lányt alakító Addison Rae. Cserébe viszont az "izgága kishúg"
:-) karakterében Isabella Crovettié az egyik legjobb alakítás, amit ilyen
szerepben romantikus vígjátékban láttam. A többiek kínosan ügyelnek arra, hogy
ne teljesítsék túl az elvárt szintet. ;-) Összességében, aki nem ismeri az
eredeti filmet, annak kellemes kikapcsolódás lehet, aki viszont látta, annak
lesz némi hiányérzete.
 |
Galavant első és második évad |
|
Raf ajánlója
Galavant egy jóvágású lovag, aki éli a tizenharmadik századi magas
életet: megbecsült, jósvádájú hős, van egy szerelme, akivel gyakran és
intenzíven kopulálnak - és él. Semmi sem állhat a happy finish, bocsánat,
ending útjába - csakhogy az arra járó gonosz Richard király elrabolja Galavant
nőjét, Madalena-t! Galavant természetesen nem abból a fából készült és elrohan
Szíve Választottjához, hogy még a házasságkötés előtt visszaszerezze Élete
Szerelmét. Természetesen nem minden alakul a tervek szerint, s így lesz egy két
évadot (8 és 10 részt) és két kaszát megélt sorozat. Aminek kb a felét
áténeklik.
Igen, tökre sokat énekelnek benne. Ehhez képest egy "klasszikus"
dizni-mozi párbeszédek sokasága, kornyikálás-mentesen.
Igen, ez egy musical-jellegű sitcom-féleség, s én mégis azt tanácsolom, hogy ha
van ~400 perced, akkor ne hagyd ki, mert egyrészt a főcím nagyon fülbemászó,
másrészt a sorozat maga nagyon vicces, látszik, hogy az alkotók sokszor
megnézhették a Pythonok életművét és merítettek ie belőle rendesen. Aztán ott
van minden részben "A" meglepetés epizódszereplő, aki így vagy úgy híresség. Ne
felejtsük ki a sok-sok kikacsintást és azt sem, hogy egy pillanatra sem veszi
magát komolyan a sorozat, semmilyen téren, sőt, sokszor saját magát is
kigúnyolja, ahogy kell!
Én nagyon-nagyon ajánlani tudom, bár tisztában vagyok vele, hogy nem mindenkit
vonz be elsőre (sem) a stílus. Én mégis azt mondom, ha tudod, nézd meg. Nagyon
szórakoztató.
 |
Outer Banks első évad |
|
Wolkens ajánlója
Egy Netflix saját gyártású sorozat, amiben huszonévesek játszanak egy 150
éve elsüllyedt hajó kincsére vadászó középiskolásokat, ez alapból nagyon
gázosnak hangzik. Aztán mikor elkezdődött egy enumerációval, hogy ez itt az
egyik haverom, ez a másik, ez meg a harmadik... hát, megvoltak a magam
kételyei. Amik nagyjából a második órában teljesen eloszlottak, aztán úgy be is
szippantott a 10 részes évad, ahogy kell.
Leginkább azért, mert azon kívül, hogy a szereplőkről ordít, hogy
nem a saját korosztályukat játsszák (és nemá, hogy profi terepmotorosok mind),
még maximum néhány logikai hibába lehet belekötni. Azokat viszont megbocsátja
az ember, mert a tempó ugyan lassan pörög fel, de utána nem lassít egy percre
sem, az 50 perces epizódok másfél órásnak érződnek, annyi minden történik. A
cselekmény több szálon fut, szépen bonyolódik a történet, épül a feszültség -
aminek természetesen az lett a vége, hogy az utolsó négy részt muszáj volt
egyben lenyomni. :-) A túlkoros színészek szerepeltetése meghálálja magát: a
játékuk feszes és hiteles, a jó és a rossz oldalon egyaránt. A konfliktusok
hihetően ökölre és vérre menőek, a korosztályban kötelező szülő-gyerek viták,
önállósodási kísérletek ábrázolása rendesen emeli a drámafaktort. Az évadzáró
persze nem sok mindent zár le, de nem haragszunk, mivel már elérhető a második
széria is. :-)
Kapcsolódó ajánlók
 |
Lőpor turmix |
|
Wolkens ajánlója
Illetve egészen pontosan "Lőpor
tej
turmix", azaz eredetiben "Gunpowder
milkshake". Nem túl gyakori, hogy egy filmnél már az előzetes megvegyen kilóra,
az meg, hogy már maga a cím, az kifejezetten ritka, de most ez történt. :-)
Azért persze volt némi része a szereplőgárdának is a dologban: Karen Gillan
(imádom), Lena "Cersei" Headey, Carla Gugino, Angela Basset, Michelle Yeoh
(egyikük se ma kezdte a szakmát), és Paul Giamatti (volt már olyan, hogy ő nem
alakított jól bármilyen szerepben? Nem emlékszem), valamint a Kémecskémben
feltűnt Chloe Coleman. És a helyzet az, hogy az eredmény jó. Nem hibátlan, sőt,
de jó. Kivételesen pontozzunk.
Tegyük fel, hogy ez egy átlagos film |
5,5 pont (1-10-es skálán) |
Sokat nyúl a John Wick-ből, csak nem azt,
amit kellene, és nem is következetesen |
-2 pont |
A főszerepben Karen Gillan <3 <3 |
+2 pont |
A többi női főszereplő mindegyike is jó |
+1 pont |
Idegesítően tolja a "női erő" témát, az
összes férfi karakter randa és gonosz ágyútöltelék |
-3 pont |
Paul Giamatti a kivétel, ő nem
ágyútöltelék |
+1 pont |
A ritmus kiszámíthatatlan, és nem a jó
értelemben |
-2 pont |
A motivációk és a szereplők reakciói,
viselkedése elnagyoltak |
-1 pont |
Üdítően vérgőzös, 18+ kategóriás látványvilág:
betört fogak, kitört nyakak, tetszőleges, éppen kéznél levő tárggyal
szétzúzott ízületek és lassított lövöldözések |
+3 pont |
Nincsenek szétvágva 12 képkocka hosszúságú,
értelmezhetetlen és átláthatatlan snittekre a verekedések |
+1 pont |
... , viszont remekül megválasztott aláfestő
zenéket kaptak |
+1 pont |
A főhősnő egy jó 30 éves piros Porschéval jár,
és nem egy vadiúj gyöngyházfehér Toyota Prius a harci jármű |
+1 pont |
Eredmény
|
7,5 pont
|
Hmm, ez nagyjából stimmel így. :-) A film ajánlott és szórakoztató, de azért
messze nem mindenkinek.
Raf ajánlója
2 év után nagy nehezen mozikba került a Gunpowder Milkshake - azon kívül, hogy
a múltbeli visszatekintésben Ciri 5 évvel tűnik fiatalabbnak, mint a Vajákban,
ez nem nagyon látszik a filmen.
A történet röviden: bérgyilkos anyuka magára hagyja tinédzser leányát, aki így
akarva-akaratlanul szintén ezt a szakmát választja magának, majd felnőve pár
döntést a lelkiismeretére hallgatva hoz meg (az esze helyett) s így igen nagy
bajba kerül, de jön a girl power, és látványosnál látványosabb jelenetekben
megküzdenek az ellennel.
Amikor először szembejött a tréler, nem azt mondom, hogy kilóra megvett, de
igencsak kíváncsivá tett, hiszen kit nem érdekelne egy film, melyben Angela
Bassett, Carla Gugino, Lena Headey, Karen (sic!) Gillan, Paul Giamatti és
Michelle Yeoh?! Ugye!
A végeredmény kicsit felemás lett sajnos: az író-rendező stílusjegyeiben
próbálta ötvözni Quentin Tarantino-t és Zack "lassítás" Snyder-t, ami egy
bizonyos mértékben még jól is működik (szerencsére ő nem lábfétises, mint Tent
In Quarantino), kár, hogy a film ritmusa nem működik - bocsánat, nem is nagyon
létezik (na meg kocogást nem kéne lassítani, az se nem menő, se nem semmi).
Pedig a téma jó, a képi világ is (teljességgel meghatározhatatlan, hol
játszódik és a mikor is kétséges), a színészek dettó (mondjuk ilyen stáb esetén
ez igazából magától értetődő, de ugye láttunk már karón varjút); a fényképezés
is jó, a vágás sem vészes, kicsit kevesebb több lett volna, szerencsére nem
esik a Mortális Kombatálás hibájába (lásd még: 20+ vágás per 22 másodperc), a
bunyók is látványosak, sőt, kreatívak is (főleg a legvégső harc) s a
lövöldözések is jók.
Összességében inkább tudom ajánlani, mint nem; ne túl nagy elvárásokkal (lásd
még: trélerek okozta hype) ülj be rá, és akkor még jól fogsz szórakozni. A
18-as karikát nem értem teljesen, hiszen ANNYIRA nem véres (most egy levágott
fej miatt csak felnőttek nézhetnék? Miközben a teremben két 12 év körüli kölyök
is volt?! Ruhátlan meg senki sem volt a filmben :-( ), de a minősítések már
csak ilyenek.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Free Guy |
|
Wolkens ajánlója
Tudod, mi az az NPC?
Ha nem, nézd meg a filmet, mert tetszeni fog.
Ha igen, nézd meg a filmet, mert imádni fogod.
Oké, értem, ezt most kicsit ki kellene fejteni. És ennek részeként – spoiler!
– elárulom a megfejtést. :-)
Az NPC a számítógépes játékokban szereplő Non-Player Character
rövidítése, azaz mindazok a szereplők, aki benépesítik az adott játék világát,
előre programozott módon cselekedve, folytatva párbeszédeket, reagálva arra,
amit a játékos csinál. Az NPC-k nagy többsége kész program alapján cselekszik,
a sorsuk előre meg van írva.
Guy (Ryan Reynolds a LEGKIRÁLYABB ARC! :-)) egy ilyen NPC. Free City virtuális
világának banki alkalmazottjaként éli az életét (ahogy az meg lett írva),
minden ügyfélnek a jónál is jobb napot kívánva (ahogy az meg lett írva),
biztiőr haverjával söröz munka után a tengerparton (ahogy az meg lett írva), és
álmodozik arról, hogy megtalálja álmai nőjét (ahogy az meg lett írva). Sorsa
akkor vesz váratlan fordulatot, amikor a nő tényleg besétál Guy világába, a
pasi pedig csapot-papot otthagyva a nyomába ered (egyáltalán nem úgy, ahogy az
meg lett írva). Guy rejtélyes viselkedésére persze van magyarázat, és hamarosan
kiderül, hogy annak komoly köze van a játékon kívüli világban zajló
eseményekhez, aminek középpontjában a tehetséges szoftverfejlesztő-páros,
Millie (Jodie Comer imádnivaló) és Keys (Joe "Stranger Things" Keery) valamint
a pénzéhes játékkiadó, Antwan (Taika Waititi őrülten jó) közötti konfliktus
áll. Én innentől – izé, bocs, nem innentől, hanem a nulladik másodperctől –
indul az akció és a poénok özöne, párhuzamosan a virtuális és a való világban,
amit élvezni fog videojátékos és nem videojátékos egyaránt. Az előbbiek
fuldokolva röhögve detektálják majd a sokszor a kép háttérében meghúzódó apró
utalásokat a videojátékok klasszikus hibáira, míg az utóbbiak még a Jumanjinál
is látványosabb és alaposabb bevezetőt kapnak az online játékok és játékosok
univerzumába. Mindezt szemkápráztatóan megvalósítva – nagyon ritkán látni, hogy
a számítógépes és az élőszereplős képek ennyire tökéletesen simulnak egymásba,
a látvány szájtátós ÉS hibátlan. És ha ez még mind nem lenne elég, akkor habnak
a tortára ott van még Channing Tatum, Chris Evans, egy kis fénykardozás, a
játékos szubkultúrába különösen mélyre merülteknek Ninja és Pokimane (ha gőzöd
sincs, nem baj :-)), és még sorolhatnám.
Két óra önfeledt szórakozás, ami kiszakít a való világból, és durván feltolja
a boldogsághormon szintedet. Ne. Hagyd. Ki.
Raf ajánlója
Van egy
érdekes
fickó Halivúdban: Ryan Reynolds. Érdekes, mert amilyen
képet fest magáról a közösségi médiában, nyilvános szerepléseken egy vicces
fickónak hat. Aztán ott vannak a filmjei (főleg a vígjátékok), ahol igazából
semmilyen az ürge, de legalább ha nagyobb beleszólást kap a forgatásba (rád
nézek, Deadpool 2) akkor ott eluralkodik az altesti poén. Aztán ott van az
eddigi legjobb alakítása a Hangok (Voices - ha még nem láttad, mindenképpen
bepótolandó!). Mint mondtam vala, érdekes, sőt ambivalens egy figura több
szempontból.
Bevallom, kicsit félve ültem be az Elérhető Ürgére, de egye fene, az újabb
valószínűsíthető korlátozások előtt ki kell(ene) használni a lehetőségeket.
És mekkorát csalódtam! De mekkorát! Ráadásul pozitívan! Mert ez a film
kategóriájában (fogjuk rá, hogy játékadaptáció) egy kiemelkedő darab: vicces,
van szíve és fenemód szórakoztató!
Díjmentes Manusz egy NPC egy open world MMORPG-ben, ahol igazából a Fickó-féle
nem játszható játékbeli karakterek elleni agresszióval lehet fejlődni (farmolás
átértelmezve) - ha a GTA-szériára gondolsz egyből, nem jársz messze a
valóságtól. Itt ébred öntudatra Pasas (szerencsére megmagyarázzák végül, hogy
miért is), s próbál segíteni egy játékosnak aki az ellopott alkotásának
forráskódját keresi. Így keverednek közösen mindenféle kalandba és kalamajkába,
hogy a végén, nem is tudom, happy end legyen? Mondjuk a hírek szerint a dizni
berendelte a második részt (most mondom: nem kéne)...
A színészek (és a kameók, főleg a kameók! na meg a háttérben történések, amik
sokszor viccesebbek, mint a film) nagyon jók, Ryan Reynolds hiába hozza
karrierje egyik legjobb alakítását, Taika Waititi ripacskodása egyszerűen
lemossa őt (annak ellenére, hogy egy másodpercet nem töltenek együtt a vásznon)
- tökéletes volt vámpírnak, papnak és olyan sok mindennek; hát, ripacs, kattant
pénzéhes játékfejlesztőnek is nagyon jó! Érdekes, hogy Jodie Comer amilyen jó
volt a játékon belül parókában, a "való világban" annyira halovány - nem tudom,
mennyire szegény Különös Dolgokos Steve Harrington, bocsánat, Joe Keery miatt,
de érdekes ez a kettősség.
A látványra sem lehet panasz, főleg mert a film java része egy játékon belül
játszódik, az alkotók itt bedobták a gyeplőt a lovak közé, van itt minden:
Scorpion tankok a Halo-ból, Apache helikopter (a harcieszköz, nem a 41-ik nem)
üldöz autót, jetpack, stb. Jól néz ki minden és passzol is a kinézet.
Én mindenképpen ajánlom megnézésre, nagyon szórakoztató, egy másodpercre sem
veszi magát komolyan, ne riasszon el a téma, ha nem vagy otthon a híres
streamerek között sem fogsz unatkozni egy percet sem! Ha lehet azért eredetiben
nézd meg, mert amikor megtalálja a gombot Csóka, azt (szerintem) nem tudja
visszaadni a szinkron.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Dzsungeltúra |
|
Wolkens ajánlója
A Disney új, szépszínes, vicces(nek szánt), pörgős családi akcióvígjátéka
akár jó is lehetne. Pontosabban, minden megvan benne, ami ahhoz kellene, hogy
magával ragadjon, de valamiért mégsem teszi. Mint mindig, az ördög ezúttal is a
részletekben rejtőzik, és ha ezeket elkezdjük alaposabban megnézni, ki is
derül, hogy mi a gond a filmmel.
A sztori kellően misztikus és csavaros, csak nagyjából minden
eleméről és fordulatáról meg tudjuk mondani, hogy hol láttuk már. A karakterek
is jók, csak nagyjából mindegyikről meg tudjuk mondani, hogy láttuk már. Az
1999-es Múmia lenyomata olyan erős, hogy az már fáj. Szegény Emily Blunt,
amikor éppen nem a Rachel Weisz alakította könyvtáros kincsvadász csajszit
klónozza, akkor egy fegyvertelen Lara Croft szőkében (ha létezik ilyen :-)).
Dwayne Johnson csak a karakter eredettörténetében és a csillió elsütött
szóviccben (ezek amúgy ütősek!) tér el a Brendan Fraser-féle kincsvadásztól.
Jack Whitehall, mint Emily Blunt bátyja meg csak a szexuális orientációjában
(ő a kötelező meleg karakter), teljesen feleslegesen, ha a forgatókönyvírók
ennél jobbat nem tudtak kitalálni, az szánalmas. Jesse Plemons szintén
végtelenül sztereotip rosszfiú. És a legszörnyűbb az, hogy ezek a jobb sorsra
érdemes színészek egyáltalán nem játszanak rosszul! Kihozzák a karaktereikből
azt, amit a szkript kárhoztatja őket.
A történet egyébként remek téma lett volna egy Tomb Raider vagy Uncharted
játékhoz, de itt egyszerűen nem működik. A CGI sem: a jaguár még elmegy (bár a
Shadow of the Tomb Raiderben messze jobb), a kígyók animációja viszont nagyon
béna (nyilván nem voltak olyan tökösek az alkotók, hogy igazi állatokkal
forgassanak, lásd Kígyók a fedélzeten). A zöld vásznas jelenetek esetében is
ordít a csalás, arról meg már ne is beszéljünk, hogy pontosan meg lehet
mondani, hol dolgoztak a kaszkadőrök, mert Emily Blunt ugyan remek színésznő,
de akcióhősnek nem jó, már a futásán is látszik, hogy egyszerűen nem olyan a
mozgáskultúrája.
Szóval, ha egy szóban kellene összefoglalnom, milyen a Dzsungeltúra, akkor ez a
szó a "műanyag". És nem a környezetbarát fajtából.
Kapcsolódó ajánlók
 |
The suicide squad |
|
Raf ajánlója
Szinte napra pontosan öt évvel ezelőtt került a mozikba a Suicide Squad David
Ayer "rendezésében" (a fickó azóta is szabályos időközökben nyilatkozik, hogy
a gonosz stúdió máshogy vágta a filmet, utóforgatott, satöbbi - bezzeg az ő
verziója! Jah, hát igen, az tény, hogy eléggé megfojtja a kreativitást az
MCU/Disney, de a "másik oldalt" sem kell sem félteni, bár ott a legnagyobb kárt
a "visionary" "director" csinálta), ami egy hihetetlen jól megcsinált trélerrel
(azóta is előszeretettel vágják zenére a trailereket - igaz, lassan
kijelenthető, hogy ami film előzetesét így vágják, az pont ugyanolyan, hm, nem
jó), de a film maga, huhh.
Először azt hittem, hogy én vagyok a túlérzékeny hipster, hogy azt
az értelmetlen katyvaszt nem értékeltem - aztán meghallottam az előttem ülők
kommentárját a filmről, kevésbé cizelláltan ezt mondták: "ez mi a merev férfi
elsődleges nemi jelleg volt?!".
Eltelt öt év, és újra Öngyilkos osztag van a mozikban - csak éppen ez kicsit
más. De legalább sokkal jobb. A Warner fivérek (és a Warner hugi Dot)
megszerezték a dizninél temporálisan kegyvesztett James Gunn-t (Tarka Vajtiti
mellett az egyetlen tényleg kreatív és egyedi MCU-rendezőt), hozzávágtak 185
millió dollárt (reálértéken nézve kb 8 millióval kevesebbet, mint az első/előző
"filmre") és szabad kezet kapott, írhatott, rendezhetett szabadon. Első
lépésként, gondolom, szólt a tesójának, Michael Rookernek és Nathan Fillionnak,
hogy szerepelni kéne, aztán leült és megírta a filmet, majd jól le is
forgatta.
Nem fogom tagadni soha, hogy nagy tisztelője vagy James Gunn műveinek (elég
csak azt mondanom talán, hogy "PG Porn" - ja meg a Holtak Serege után úgy néz
ki, kijelenthető, hogy a Holtak Hajnala remake sem Snyder miatt volt jó, hanem
annak ellenére, hogy ő rendezte), így reménykedve ültem be a filmre, hátha nem
csak a relatíve ismeretlen Galaxis őrzőivel (beszélő fa?! fegyveres
MOSÓMEDVE????) tud jó filmet csinálni, hanem a még náluk is ismeretlenebb
gonosztevőkkel is. Szerintem sikerült neki. Egyik oldalról igen vicces (igen,
kretén humor is van benne, de nem testnedvekkel kapcsolatos, hanem rendes
kretén humor, visítva röhögős), aztán a történések is tartalmaznak meglepő
húzásokat, jól felvezetve, a színészek (kiemelve Viola Davies-t és Idris Elbát
(eddig is irtózatosan jó színésznek tartottam, de amit itt mutatott, az még az
eddigieket is megfejelte) - Margot Robbie pedig már eggyé vált a szereppel,
John Cena még mindig nem tud színészkedni, de jól állt neki a szerep. A
látványra sem lehet panasz - a zene pedig, az megint üt, minden téren:
dalszöveg és jelenetbe téve.
Csak ajánlani tudom - ha nem vagy képregényrajongó is simán nézhető és
élvezhető, nincsenek benne "igazi" szuperek (na jó, King Shark és Weasel, mint
valamiféle mutáns), csak gyarló, önző emberek színes hacukákban. Meg bél és
vér. Na meg jól elhelyezett poénok.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Tattoo redo első évad |
|
Wolkens ajánlója
Szigorúan véve a Tattoo redo nem film, hanem inkább a valóságshow műfajához áll
közel, így kakukktojásként került az ajánlottak közé. Az alapötlet az, hogy
valaki részegen, fiatalon, meggondolatlanul stb. csináltatott egy tetkót, ami
már az elkészültekor is nagyon ciki volt, nem beszélve arról, hogy milyen x év
elteltével. A lelkes stáb pedig kap az alkalmon, hogy remek új varrással
takarja el a csúnyaságot, azzal a plusz csavarral a történetben, hogy nem a
szenvedő alany választja ki, mi legyen a csereminta, hanem akivel érkezett
(házastárs, élettárs, gyermek, kolléga, legjobb barátnő stb.), így az
érintettek szó szerint a bőrüket viszik a vásárra.
A műsor tehát nem sokban különbözik a lakás- vagy autófelújítós
társaitól, de viszonylagos egyszerűsége ellenére meglepően szórakoztató. A
műsorvezető kicsit túlmozgásos, de a tetkósok jó arcok, a vendégek... nos, hát
ők pont olyanok, akikről simán elképzelhető, hogy bekerülnek egy ilyen műsorba.
;-) Becsületükre legyen mondva, a takarások helyenként brutális méretűek,
egyik-másiknál tíz óra is lehetett, mire elkészült, és vannak közte különösen
fájdalmasak, például térd és környéke.
Hat félórás epizód, egyenként három pácienssel, még pont nem fullad
érdektelenségbe. Tetoválás rajongóknak mindenképpen érdemes belenézni,
kívülállók meg érdekes betekintést kaphatnak a színes tinták és soktűs
varrógépek világába.
Raf ajánlója
A Netflix algoritmusa nagyon kedves volt, a How to sell drugs online (fast)
szünetében ajánlotta fel ezt a scripted reality-t(?). Nem vagyok nagy
valóságsó-függő, de ez az első rész alatt megfogott: van egy kretén, eltúlzott
reakciókkal operáló műsorvezető (az amcsi kaszatibi csekk), egymástól teljesen
különböző stílusú (emberi és alkotói) tetoválómester (csekk) és minden részben
3 (esetenként) bődületesen elszabott tetoválás (csekk) amit javít/elfed az
ötfős csapat 1-1 tagja. A csavar: nem a tetoválás viselője mondja meg, hogy mi
legyen, amivel elfedik a rettenet (nem túlzok, tényleg olyan "rajzokkal"
állítanak be, hogy az hihetetlen), hanem akivel az illető besétált
hozzájuk.
Abszolúte szórakoztató, tökéletes agyrágógumi - nagyon szépen és igényesen
kivitelezett tetoválásokkal (természetesen az újakról beszélek). Ami viszont
meglepett, hogy hiába választ el minket egy óceán (és vagy 40 év), semmiben sem
különbözik se a technikájuk, se a felszerelésük, se a módszerük az itthoni
megoldásoktól, módszerektől. Van, ami mindenhol ugyanaz.
Ha szereted a tetoválásokat, esetleg neked is volt (pláne ha elszabott), akkor
érdemes megnézni - 6 rész, kb félórás mindegyik. Ha meg már ott vagy, akkor
nézz körül a tetoválók instáin is.
 |
Resident alien első évad |
|
Wolkens ajánlója
Anno a Csapatleépítés viccesen bemutatta, hogy a sorozatgyilkosok élete sem
fenékig tejfel. Most ugyanezt láthatjuk az emberiség elpusztítására érkezett
földönkívüliekre vonatkozóan. Pontosabban, egyszem űrlényről van szó, aki
balszerencséjére nemcsak űrhajótörést szenved, hanem még a tömegpusztító
fegyverét is elveszíti az isten háta mögötti coloradói kisváros, Patience
határában. Egyéb opció híján embernek álcázza magát, és próbál beolvadni,
amíg sikerül helyrehoznia a bakit, és teljesítenie a küldetését.
Tíz, nagyjából háromnegyedórás epizódon keresztül követhetjük nyomon
a vidéki orvos, Harry Vanderspeigle testébe költözött idegen kalandját, aki,
mint azt a cím is sejteti, orvosként kénytelen helytállni a városban. A
helyzetkomikum adott, és Alan Tudyk a címszerepben minden másodpercben
brillíroz. Gesztusai, karikatúraszerű mimikája, belső monológjai tökéletesek,
egyszerre halálvicces és übergáz, ahogy megszemélyesíti a nagy zöldeslila
emberkét. Persze ez még kevés lenne egy teljes évadhoz, de szerencsére a többi
karakter is érdekes, szerethető, pedig a sorozat stílusának megfelelően szintén
eltúlzott sztereotípiák.
Abszolút kellemes meglepetés a sorozat, reméljük, lesz folytatás.
Raf ajánlója
Harry Vanderspeigle egyedül, magányosan él a kis kunyhójában egy tó mellett,
Türelem Kolorádó határában. Harry orvos. Harry kicsit fura. Harry egy
földönkívüli, aki elvesztette a Föld elpusztítására szánt kis szerkezetét munka
közben, és most ott lakik, s próbálja visszaszerezni azt az eszközt, hogy
elvégezze a feladatát és végre hazamehessen. Harryt viszont, mint "orvost",
megkéri a helyi Polgár Jenő, hogy mivel elhunyt az előző háziorvos, nézze már
meg mitől, s ha már ott van, praktizáljon is amíg nem jön az új állandó doki.
A szerkezet pedig a hegyekben van, arra várva, hogy Harry megtalálja.
Főszerepben Alan Tudyk, aki már oly sok szerepben bizonyított, legutóbb Tuktuk
szerepében a Raya és az utolsó sárkányban, itt is mindent megtesz, hogy sokszor
egyszerre röhögjünk/élvezzük a karakterét ÉS közben érezzük rosszul magunkat a
szekunder szégyen miatt. Tudyk annyira jó a szerepben, hogy a többiek
(egyébként is kevés erőfeszítéssel megírt karakterei) haloványak. A történet
abszolúte nem rossz (bár a helyenként sok flashback helyenként kicsit
idegesítő/zavaró), a poénok is ülnek, szórakoztató mind a 10 rész. Berendelték
a következő évadot, reménykedjünk, hogy sikerül a színvonalat tartani.
Én nézném a helyedben, szerencsére nem hosszú.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Fear Street harmadik rész: 1666 |
|
Wolkens ajánlója
A minisorozat harmadik része három évszázaddal repít vissza a múltba, hogy
végre megismerhessük a boszorkány legendájának eredetét, majd visszaugrik
1994-be, hogy pontot tegyen a történet végére. És még ha a második felében
kissé zavaros is néhány részlet, az első bizony remekül működik, és így ez a
kétórás rész a legjobb a három közül. Ami egy záró epizódnál nem egy hátrány.
:-)
Szóval aki átküzdötte magát az első két részen, itt most elégedetten
dőlhet hátra. Ugyan a 18+ kategóriás tartalmak bemutatása továbbra is túl
szemérmes, de ezt elég jól feledteti velünk a végig pörgős tempó, a feszült
hangulat, meg a sztori, ami időnként a Boszorkány című remekművet idézi
(próbálja idézni...), máshol meg konkrétan olyan, mintha lopakodós "a magas
fűben nem vesz észre, főleg ha egy kővel zajt csapok és elterelem a figyelmét"
videojátékot néznénk. Még mindig nem világmegváltó, de a "hiánypótló"
besorolásról ezúton hivatalosan felminősítem a trilógiát "feltételesen
ajánlott"-ra. :-)
Raf ajánlója
Véget ért a Netflix (ezen) sorozata, a Félelem utcája, három részes
horror-trilógiája (muszáj kiemelni Douglas Adams óta, hogy hány részes a
trilógia). Összességében vegyes lett az élmény - szerencsére az 1666 kicsit
kiköszörüli az 1978 okozta csorbát: fény derül Sarah Fier ármánykodására.
Személy szerint éreztem, hogy túlságosan beszélő a neve, nem úgy lesz az ahogy
lesz, de a megoldásra nem jöttem rá, sok volt a vörös hering.
Lényegében mindenki visszatér (így vagy úgy), kapunk egy lehetséges (de inkább
nem kéne) folytatásnak kikacsintást, a kukásautó pedig kukásautó. És fehér.
Ha láttad az előző kettőt, ezt mindenképpen kötelező, félig hozza az első rész
stílusát, jó volt. Csak az a semmilyen második rész, azt kellett volna jobban
megcsinálni.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Generazione 56k első évad |
|
Wolkens ajánlója
Habkönnyű olasz romantikus sorozat 8x30 percben. Kellemes nyáresti
kikapcsolódás, semmi extra, ami átlagon felülivé teszi, az az, hogy két
párhuzamos idősíkon követhetjük nyomon hőseink életét: 12 és 32 évesen, és
pluszpont jár azért, mert mind a gyerekszínészek, mind a felnőttek remek
választások a szerepükre. Ajánlott. :-)
Raf ajánlója
Egy olasz romantikus vígjátéksorozat (lásd még: romkom vagy
"számítógépes-szexelős") 8*30 percben. Aranyos, kedves, európai, könnyen
felejthető.
Nyári limonádé pizzával szép környezetben.
Viszont a cím, az átverés. Teljesen.
 |
Blood red sky |
|
Wolkens ajánlója
Próbáltam visszaemlékezni, mikor láttam utoljára igazán jó vámpíros filmet, ami
nyomot is hagyott. A Twilight széria tinilányosította a műfajt, és azóta nem
nagyon teremnek kiemelkedő darabok és főleg nem igazi, rendes, régimódi,
patakvér darabok.
Vagy csak én maradtam le? Megnéztem néhány toplistát, és bizony
tényleg harmatos a kínálat az elmúlt 15 (!) évben: a Daybreakers - a vámpírok
kora, az Engedj be! (eredetiben Let the right one in), meg a Ragyogás
folytatása: az Álom doktor, és nagyjából itt a lista vége, amit ajánlani tudok
- ezeket viszont nagyon.
Úgyhogy vámpírvérre szomjazva (bocs... :-)) vártam a Vérvörös égboltot, ami
ugye Netflix eredetiként elég kétesélyesnek tűnt, és az előzetes sem volt
teljesen meggyőző. A film viszont igen, szóval örömmel jelentem, néhány apró
döccenőt leszámítva a BRS megadja a nézőnek, amit ígér: erős képi világ, pörgős
tempó, remek karakterek, egyszerűnek induló, de több érdekes csavart felmutató
sztori, kitűnő színészek (különösen a főszereplő Peri Baumeister mozgása,
mimikája, gesztusai lenyűgözőek), osztályon felüli maszkmesteri munka, és
végül, de egyáltalán nem utolsósorban egy befejezés, ami rendesen pofán vágja a
nézőt. A trükkök döntő többsége NEM számítógéppel generált, és ez meg is
látszik az eredményen, brutálisan jó a látvány. Jóllehet egyes események csak a
fantáziánkban játszódnak le (elhitetik velünk, hogy látjuk, pedig nem), és a
jelenetek jelentős része hiányosan megvilágított terekben játszódik, mégsem
érezzük egy másodpercig sem, hogy a közönség kárára spóroltak vagy végeztek
volna félmunkát az alkotók. A 15 millió dollár, amiből készült, egy ilyen
kaliberű film esetében aprópénznek számít, de pontosan tudták, mit kezdjenek
vele. Kérünk még pár ilyet!
Raf ajánlója
Nagyja a gyermekével az Egyesült Államokba készül egy transzatlanti járattal
orvosi kezelésre. Legnagyobb pechjére egy maroknyi tenorista is ezt a gépet
szórta ki, hogy eltérítse - csak éppen a gépeltérítők még nagyobb pechjére
Nadja nem egy rákellenes kezelésre tart, hanem bizony valami teljesen más
betegségben szenved: Nadia vámpír és félti annyira a gyermekét, hogy legyenek
problémák. Lesznek is.
Nagyjából 13 alátétből készült a film (15 millió dollár elvileg), ez igazán a
"repülő" külső jeleneteinél érezhető csak - a maszkok cserébe nagyon jók (simán
pariban van fül mozgásban a Sweet Tooth-tal), amit nem számítógéppel kellett
megoldani, az ott van a szeren. A nagyrészt repülőn játszódó részek miatt
kellően (nekem pont nem eléggé) klausztrofób a hangulat, amire az operatőri
munka is rásegít. Vér is van dögivel, nem teljesen kiszámítható, mi kell
még?
Nem rövid a közel két órás játékidő, mégsem tudnék mondani 4-5 percnél többet,
amit (ha egyáltalán) kivágnék - lassan épül fel (nem túl lassan!), mindenre
fény derül (akár flashbackek formájában) és a vége sem hagyott számomra
kívánnivalót.
Kellemes meglepetés, tudom horror-rajongóknak ajánlani, a közepes CGI-ért
kárpótolnak a praktikus effektek. Ha szereted a vámpíros-vérezőst, ne hagyd ki!
Kapcsolódó ajánlók
 |
Menekülés New Yorkból |
|
Wolkens ajánlója
Ezt még gimiben láttam először, és emlékszem, mennyire menőnek találtam,
úgyhogy gondoltam, teszek egy próbát, és megnézem, mennyire öregedett szépen ez
az idén 40 éves film.
A szomorú hír az, hogy nem. A képminőség mai szemmel nézve
nézhetetlen, amit csak tovább ront, hogy folyton sötét van. A látványvilág
olyan semmilyen, a karakterek egyike sem egyéniség eléggé ahhoz, hogy felkeltse
az érdeklődésünket. Külön zavart, hogy a főszereplőt az összes többi szereplő
ismeri hírből, de hogy honnan, arra semmilyen értelmes magyarázat nincs a
filmben. A bunyóknál az ütések hangeffektjei Bud Spencer munkásságát idézik,
kb. annyira is lehet komolyan venni őket. Szóval a magam részéről nem ajánlom
sem újranézésre, sem első megtekintésre, ha valakinek kimaradt anno.
Egy technikai érdekességet a megvalósítással kapcsolatban viszont leírnék, ami
mai szemmel nézve egészen döbbenetes. Amikor a film készült, a számítógépes
effektusok még annyira megfizethetetlenek voltak, hogy a büdzsé nem bírta el,
hogy Manhattan három dimenziós képét (az épületek körvonalait, nem ám
fotorealisztikusan!) megrajzolják, ezért a kellékesek megépítették a város
makettjét, a kontúrokat körberagasztották világító szalaggal, és efölött ment
el a kamera. A hatás tökéletes lett, a kreativitásért pedig tisztelet az
alkotóknak.
 |
Virgin River harmadik évad |
|
Wolkens ajánlója
A harmadik évadnál sokszor úgy érzi az ember, az egészet már csak a
lendület viszi előre. A tíz részből kilenc nagyjából két problémakörbe
taszigálja elváltva az összes, a filmben látható párkapcsolatot: (1) jaj,
rosszat mondtam, megbántottam a másikat, most mi lesz, (2) jaj, nem látom a
kapcsolatunk jövőjét, most mi lesz.
A tizedik rész (ami sorrendben nem a tizedik :-)) viszont meglepően
hiteles érzelmekkel könnyezteti meg a nézőt. A sokszor lassú tempót külön
frusztrálóvá teszi, hogy minden egyes epizód a levegőben lógva hagyja a nézőt,
ami egy teljes évad esetében kifejezetten idegesítő és nem tisztességes eljárás
a nézővel szemben. Aztán a záró epizódról már ne is beszéljünk.
Oké, úgy tűnhet, hogy totál nézhetetlen lett az egész, de azért ez nem így van.
A karakterek továbbra is szerethetőek, a színészi játék korrekt, és helyenként
még sikerült érdekes fordulatokat is csempészni a történetbe. Úgyhogy adunk egy
esélyt a negyedik évadnak is - ha lesz valamikor.
Kapcsolódó ajánlók
A cikk utoljára frissítve: 2021.11.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|