|
Ez a projekt valahogy nagyon sokáig húzódott, de mivel komoly nyomás
volt a feleségem részéről, hogy már nagyon szeretné hallgatni mind a két
hangfalat :-), összeszedtem magam és nekiálltam, hogy az egyébként már meglevő
modulokból összerakjam az erősítőt. Ez csak első hallásra tűnik rém
egyszerűnek, valójában több, mint egy hónap ráment (jó, nem dolgoztam rajta
minden este), mire minden a helyére került. Az aktív keresztváltó áramkörre már
nem maradt energiám, azt Nagy László tervezte meg és készítette el az Elliott
Sound Products oldalon található kapcsolási rajz alapján. Nekem már csak a
dobozolás maradt. :-) |
|
Nem áll szándékomban minden apró részletet leírni, csak röviden
összefoglalom a lényegesebb paramétereket. Kezdjük az erősítővel.
A tápellátást egy 300VA-s toroid trafó biztosítja, fémházban, műgyantával
kiöntve. A tépegység "majdnem" quad-mono: két szekunder tekercs van a trafón,
külön a 4 és külön a 8 ohmos csatornákhoz. Az előbbieken 2x9400 uF, az
utóbbiakon 2x4700 uF pufferkondenzátor figyel csatornánként. Minden táp külön
egyenirányított.
A NYÁK jobb hátsó sarkában látható a ki-bekapcsoló mikrokontrolleres
elektronika trafója. |
|
|
Nos, az áramkörök kitöltik a rendelkezésre álló teret :-). A hátlapra
szerelve találhatók az erősítőmodulok, a tápegység NYÁK fölött a hibadetektor
(DC a kimeneten, AC hiba) áramkörök (kis NYÁK), illetve a ki-be kapcsolást,
hővédelmet és lágyindítást (ezt végülis nem használom) biztosító elektronika.
Az erősítőmodulokat Sass Péter építette, a táp és a többi áramkör NYÁK-ja Nagy
László műhelyéből került ki. |
|
A funkcionalitásnak megfelelően komplex a hátlap felépítése is. Négy
bemenet, négy kimenet, remote bemenet és hibajel kimenet (nem vicc :-)) a
tuchel csatlakozón, főkapcsoló és hálózati vezeték csatlakozó.
Érdeklődők letölthetik a vezérlőprogram forráskódját, természetesen "as is", no
warranty. (Nekem működik. :-)) A használt kontroller PIC16F628. |
|
|
|
Az erősítő természetesen nagyon cool :-), ezt muszáj volt az előlapra is
ráírni :-). Felhívnám a figyelmet az igényesen megvilágított bekapcsológombra.
Az előlap terve - Sass Péter barátom külön kérésére - letölthető nagy
felbontásban. Ha valaki nem találta volna ki, a jobb alsó sarokban az
"SPPA4.50" az "Sass Péter Power Amplifier 4 channels at 50 Watts"-ot jelent.
:-) |
|
Persze ne feledkezzünk el Radványi Levente barátomról sem, aki ezt a
gyönyörű előlapot készítette. Ilyen minőségben ezt házilag lehetetlen
megcsinálni. Erről nem szabad megfeledkezni a tervezésnél! Roppant frusztráló,
mikor éppen csak a külcsín nincs összhangban a befektetett munkával. Ha tehát
arra adjuk a fejünket, hogy időt, pénzt és energiát nem kímélve építünk
valamit, akkor már ne akarjunk a dobozon se spórolni.
Megjegyzés: igen, lesz rajta fedél. ;-) |
|
|
A keresztváltó szép nagy dobozt kapott, hogy harmonizáljon az erősítővel.
:-) A felépítés egyelőre csak az alapfunkcionalitásra korlátozódik: digitális
hangerőszabályozás, mikrokontrolleres vezérlés még a jövő zenéje.
Mint a képen is látható, a tápegység nincs alulméretezve. Audiofileknek is
megfelelő módon ;-) 75W-os trafó, oldalanként 2200 uF puffer a stabilizátor
előtt és után is... nem is nagyon sikerült zajt mérnem rajta. :-)
Kezelőszerv a letisztult design jegyében: egy darab hangerőszabályozó potméter.
:-) Viccet félretéve, itt látszik az, mit jelent hatásban a szépen megépített
előlap hiánya. |
A mellékelt kép a magát a keresztváltó áramkört mutatja. Egyelőre
mezítlábas TL072-k dolgoznak benne, de idővel majd sor kerül ezek cseréjére is.
A kondenzátorok érték szerint lettek összeválogatva, aminek meg is van az
eredménye: a két oldal karakterisztikája gyakorlatilag fedésben van a mérések
szerint. |
|
Tanulságok
És most következzenek a tanulságok, mert hogy van belőlük elég...
Első meghallgatás: tejóisten, a magasak leborotválják a hajamat. No persze,
eltérő impedanciájú a mély illetve a magas plusz közép, nincs már hátra, mint
beállítani az erősítéseket. Hát... sajnos nem, mert ha a mélyet és a közepet
szintbe hozom (nem egyszerű, mert a közép 300 Hz-nél "kicsit" gyengébb, mint
1 kHz-nél), akkor a tweeter üvölt. Nem, nem hangosan szól, hanem üvölt. Mérés:
tényleg nagyon sok a magas 8 kHz-től felfele végig. A doboz hangja nyomába sem
ér a "Felújítás" címszó alatt leírt kétutasénak. :-((( Meg se mondom, hányszor
annyi pénzért. :-(((
A keresztváltó komplexitását megnézve úgy döntöttem, hogy esély sincs, hogy a
problémát analitikusan oldjam meg. Marad a legegyszerűbb megoldás, felejtsük el
a "minden mindenre hat" elvet, tekerjünk egy darab kis légmagos tekercset és
vágjuk meg a magasat úgy 8-10 kHz-nél. Gyorsan turkálás, pici csévetest, hát
éppen feleannyi menet fér rá, mint kéne, de sebaj. Próbáljuk ki. Valami hatása
biztos lesz. ;-)
A mérés szerint még mindig nem jó, de ahogy hallgatom a szinusz sweep-et, már
nem cseng a fülem... Rakjunk be egy zenei CD-t! Hopp, ez hirtelen hallgatható
lett. :-)
Konklúziók:
- A minihifin, amiről eddig hallgattuk a dobozt, nem volt gond a magassal. Most
volt. Tanulság: a minihifi erősítője nem szól 10 kHz fölött...
- Hiába méretezünk ultrakomplex keresztváltót, ha nem ismerjük az egyes
hangszórók tényleges átviteli görbéjét.
- Ne szégyelljünk kipróbálni matematikailag nem tökéletesnek látszó
megoldásokat. Lehet, hogy jó lesz.
- A fülünknek higgyünk és ne a műszereknek (EAR, igazad volt... :-)).
Számomra a legfontosabb tanulság: nagy valószínűséggel semmi sem überel egy
mezei elsőrendű keresztváltót...
Bővítés
|
A bővítés onnan indult, hogy feleségem bejelentette az igényét reggeli
közbeni rádióhallgatásra. Ennek örömére sikerült beszerezni egy használt
Pioneer tunert. Eddig szép és jó, de a keresztváltón nem volt kiépítve a
bemenetek átkapcsolása, így egy hétvégét rá kellett szánni. NYÁK tervezésre nem
volt sem idő, sem energia, így maradt a próbapanel + drótozás című változat.
Legnagyobb örömömre az újonnan beépített részek nem emelték a zajszintet.
Mindenesetre érdemes egy kis összehasonlítást végezni a doboz előző
változatával. :-) |
A "torony" kiegészült a tunerrel. A hangminőség meglepően kellemes, a
jónak gondolt Alpine autórádiómat simán leiskolázza.
A keresztváltó elején megfigyelhetők a bemenetválasztó gombok és az aktív
bemenetet jelző LED-ek. |
|
|
És mivel a végén már nagyon ráértem, csináltam koax kábelből méretre
szabott interconnect kábeleket.
Nem, nem volt A-B vakteszt. ;-) |
Digitális hangerőszabályozó
Kezdjük azzal, hogy mit is takar ez a jól hangzó kifejezés.
A "digitális" jelen esetben is azt jelenti, hogy "kvantált", azaz véges sok
értékre bontott. A hangerőt (és egyéb paramétereket) nem potenciométerrel
állítgatjuk, hanem lépcsőzetesen. Ez a mai készülékekben már aránylag
hétköznapinak számító megoldás. A dolog több szempontból is előnyös:
- nincsen mozgó csúszka a potenciométeren, így nincs, ami elkoptassa (az én
esetemben konkrétan a potenciométer meghibásodása volt, ami felébresztette
bennem egy komoly hangerőszabályozó gondolatát),
- a távvezérlés elektronikusan megoldható,
- lineárisabb (vagy éppen logaritmikusabb) skálát lehet megvalósítani, mint
akármilyen jó mechanikus potenciométerekkel.
Több megvalósítás is létezik a feladatra, a lényege mindegyiknek, hogy
ellenállásokat kapcsolgat alkalmas módon. A témáról a Linkek rovatban
találhatttok egy részletes elvi leírást, és egy konkrét megvalósítást is. A
kapcsolási rajzot innen vettem, bár jelentős módosításokat eszközöltem, az
alapelv, és a potenciométert szimuláló áramkör egy az egyben át lett véve. Ami
változott az eredetihez képest:
- kihagytam az infravevőt, és így meg tudtam spórolni a második
mikrokontrollert,
- az előlap nem szalagkábellel csatlakozik a fő panelhez, hanem merev, 90°-os
tüskesorokkal,
- a bementi csatornák kiválasztásához nem a rotary encoder (ha ez most kínainak
hangzik, akkor szintén nézd a Linkek rovatot) nyomógombját
használtam, hanem külön nyomógombokat, illetve LED-eket az aktuális csatorna
kijelzésére,
- mivel mindezek után még maradt négy multiplexelhető LED-re kapacitás,
eldöntöttem, hogy hátulról megvilágított forgatógomb lesz. :-)
Az áramkör megtervezése szép feladat :-), a PIC mikrokontroller programja
kevésbé drámai. Elgondolkodtam, hogy ülök ennél a gépnél, és írom a cikket,
egy olyan gépen, amiben 4 GB memória van, és írok egy olyan készülékről, aminek
a vezérlőprogramja 0,0000003 GB memóriát "zabál" fel... :-) minimum vicces a
dolog. :-)
Na de lássuk a részleteket. |
|
Az áramkör megtervezése nem volt triviális, de végül elég esztétikusra
sikeredett. :-) Az alaplapon helyet kapott a hálózati tápegység is. A
vízszintes relésor a hangerőszabályozó rész, a függőleges relésor a
bemenetválasztók - ez utóbbiak kezelőszervei illetve visszajelző LED-jei vannak
az előlap bal oldalán. |
|
|
Természetesen azonnal végigmértem, nagyon érdekelt, mit fogok látni. Az
eredmény annyira szép, hogy engem is meglepett (a skála logaritmikus!) |
A cucc a működés tüneteit mutatja... :-) Természetesen előtte ki kellett
pucolni az előző verziót. Az aktív keresztváltó értelemszerűen maradt, de
technikai okok miatt némiképp át kellett rendezni. |
|
|
A belső kábelezés is lényegesen kulturáltabb lett. A fehér vezeték, ami
a hangerőszabályozótól megy a hátlaphoz, egy engedélyező jel - a továbbiakban
ezzel lehet letiltani a hangszórókat az erősítőben (vagy ha úgy tetszik,
hívhatjuk távvezérlésnek is). |
Előlap
Az előlap ismét a Radványi műhelyben készült, és stílusában igyekszik az
erősítőhöz illeszkedni. Mint látható, lemondtam a mikrokontrolleres készenléti
áramkörről, helyette sima hálózati ki-bekapcsoló került be, a villanyszámla
úgyis egy horror... |
|
|
Egy kis részlet az előlapból. Azért ez a dizájn lényegesen kulturáltabb
külsőt ad a cuccnak, mint az első, fúrt-faragott verzió. Ezzel végre pont
került a "saját építésű otthoni hifi rendszer" történet végére - lehet
előszedni a többi félbemaradt projektet... :-) |
A cikk utoljára frissítve: 2014.03.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|