|
Régi barátomat, Fagyit idézve:
Jó hangfalat építeni -
szerencse kérdése.
Én azért, mérnök lévén, hiszek a tudományban. :-)
Hol is kezdjem? Próbálok rövid maradni, ezért nem írom le, mik a
Thiele-Small paraméterek, mi is az a keresztváltó, hogyan is működik a
basszreflex hangdoboz. Mindezekről remek olvasnivalók találhatók a neten -
aki elköveti azt a hibát, hogy hangfalépítésre adja a fejét, minimum ezekkel
legyen tisztában. ;-) A legátfogóbb oldal, amit találtam a témában, az az
Elliott Sound Products. Itt megvan minden, pl. aki esetleg kételkedne a lent
emlegetett biampling elméleti előnyeiben, feltétlenül olvassa el az alig 30
oldalas :-) "Bi-Amping - Not quite magic, but close" című cikket. Meggyőző... A
gyakorlati dolgokról átfogó leírást ad a DIY subwoofers oldal. Az aktív
keresztváltókra is találhatók szép példák. Aki a "hangminőség mindenáron"
filozófia szerint akar hifit építeni, nézze meg a nyílt hangfalakra vonatkozó
elméleti és gyakorlati leírásokat Siegfried Linkwitz weboldalán. Ilyen
projektet többet is taálhatunk a neten.
Halk megjegyzés: írtam Rod Elliotnak és Siegfried Linkwitznek is hifivel
kapcsolatban. Mindketten e-mail fordultával válaszoltak. Ezúton is szeretném
megköszönni pozitív hozzáállásukat. |
|
|
Ha mindez megvolt, akkor következő lépésként érdemes letölteni a WinISD
nevű programot, ami villámgyorsan számolja a legtöbb lehetséges paramétert, de
sajnos például a membránkitérést nem. Ehhez érdemes letölteni a DOSBOX nevű
programocskát (némi kutatást igényel a neten), és a WinISD-vel kapott eredményt
ezen ellenőrizni, mielőtt nekiállunk bevásárolni. Kínos meglepetések érhetnek
ugyanis az 5 mm alatti xmax-szal rendelkező, látszólag nagy terhelhetőségű
hangszórók esetében...
A kép a reflexládába épített hangszórók tipikus membránkitérés görbéjét mutatja
a frekvencia függvényében. Jól látható (lokális) maximum van 50 Hz környékén,
arra mindenképp figyelni kell, hogy ez a határérték alatt maradjon. Végül is
éppen ez az a tartomány, ahol a ládának szólni (ütni :-))) kell... |
|
Végül a következő konfiguráció mellett döntöttem:
(1) mélyhangszóró basszreflex dobozban,
(2) középsugárzó zárt dobozban
(3) magassugárzó (mivel ez általában hátul zárt, a doboz mindegy),
(4) aktív negyedrendű Linkwitz-Riley keresztváltó a mély és a közép+magas között,
(5) bi-amping (két erősítő oldalanként).
Pénzügyi okok miatt :-/ az eredetileg tervezett Visaton kombináció helyett egy
három gyártótól összeszedett készlet került a dobozokba: Somogyi AHX-2530
mélyhangszóró, illetve a Conrad kínálatából a Raveland WHX-108, mint közép, és
a Tonsil GTC-11/100, mint dóm.
Hogy miért is? |
|
(1) A basszreflex változatot azért választottam, mert a
karakterisztikája mélyebb frekvenciákig lemegy az átvitel csökkenése nélkül.
Igazából "emberi" körülmények között 20 Hz-es -3dB-s határfrekvenciát elérni
nem lehet (nem is beszélve arról, hogy úgysem lehet hallani...). Akinek ez
mégis sikerül, az
(i) nagyon drága hangszórót vett,
(ii) többszáz literes hangládát épített,
(iii) csalt. :-)
(Ha őszinte vagyok, az is belejátszott a dologba, hogy megláttam egy tekintélyt
parancsoló kinézetű reflexcsövet, és azonnal tudtam: nekem ilyen kell...
:-)
Kicsit leegyszerűsítve a képet, és a teljesség igénye nélkül,
nagyjából a következő fő mélyhangszóró-beépítések lehetségesek (előnyökkel és
hátrányokkal):
-
nyílt (dipólus)
hangfal. Előnyei: a legjobb hangminőség,
dobozrezonanciától teljesen mentes (mivel nincs doboz :-)), az
iránykarakterisztika kevésbé szórt, így a reflexiók kevésbé rontják a
minőséget. Hátrányai: nagy méret, nagy membránfelület és igen nagy
membránkitérés szükséges a kellő hangnyomás eléréséhez.
-
zárt
hangdoboz. Előnyei: jó tranziens viselkedés, kisméretű doboz,
méretezési hibákra kevésbé érzékeny. Hátrányai: magasabb alsó határfrekvencia,
gyengébb basszus.
-
zárt
hangdoboz ELF meghajtással. Az ELF (Extended Low Frequency)
lényege, hogy a hangszórót a szokásos esetben nem használt
frekvenciatartományban, a rezonancia alatt használjuk, és a karakterisztikát
erősítéssel korrigáljuk. Előnyei: kontrollált viselkedés, rezonanciától mentes
basszus, kis méret. Hátrányai: brutális erősítőteljesítményt igényel, és még
így is csak kb. 1 oktávban használható.
-
basszreflex
hangdoboz. Előnyei: erőteljes basszus, a membránkitérés a
normál tartományban visszafogott, a doboz nagy hangnyomást produkál. Hátrányai:
méretezésre érzékeny, nagyobb doboz szükséges, alacsony frekvenciákon
"elszabadulhat" a membrán.
-
bandpass
hangdoboz. Ez az a változat, amikor "a dobozon nem látszik a
hangszóró, csak lyuk" :-). Előnyei: mint a basszreflexnél, de általában kisebb
dobozban. Hátrányai: méretezésre érzékeny, gyengébb a hangminőség.
-
transmission line (TL)
hangdoboz. Előnyei: alacsony alsó
határfrekvencia érhető el. Hátrányai: a karakterisztika fésűs, ezt kompenzálni
kell (belső Helmholtz-rezonátor, csillapítóanyag alkalmas elhelyezése).
-
tölcséres
hangdoboz. Előnyei: nagyon magas hatásfok, egészen más
hangzás. Hátrányai: alacsony alsó határfrekvenciához nagyon nagy tölcsér kell,
felépítés bonyolult, méretezési problémáknál torzításra hajlamos nagy
hangerőn.
|
Elég sok hangszóró paramétereit megnézve szerintem a reálisan
megcélozható -3dB-s határ a 30 Hz, de már 35 Hz alatt vérrel és verejtékkel
kell küzdeni a további hertzekért. Tipikusan a 0.35..0.45 közötti Qts értékkel
rendelkező hangszórók tűnnek jónak (nagyobb Qts-nél túl nagy lesz a láda,
kisebb Qts-nél hiába alacsony a hangszóró sajátfrekvenciája, a dobozé nem lesz
az). Ekkora Qts értéknél egy 36 Hz vagy azalatti fs-sel rendelkező hangszóró
már szóba jöhet. Az ábra mutatja, miért is akartam eredetileg egy mindössze
17 cm-es Visaton mélysugárzót. |
(2) Az, hogy zárt dobozos középsugárzót szeretnék, több dologból
adódik:
(i) Ugyan egy kis mélyközép sugárzó frekvenciamenete laposabb basszreflex
dobozban, mint zártban, viszont a kisméretű basszreflex doboz méretezése és
megépítése sokkal kritikusabb. Itt jön még a doboz kitöltése csillapító
vattával, illetve az ezáltal okozott relatív térfogatnövekedés. Reflexládánál
ez bizony könnyen elhangolhatja az átvitelt, míg a kérdéses Raveland hangszóró
a relatív magas 0.76-os Qts miatt "meg sem érzi" az ebből adódó
térfogatváltozást - a doboz Qtc-je gyakorlatilag változatlan marad (0.82,
audiofilek, lehet fújolni... ;-) de teljesen felesleges, mert a bi-amping miatt
a középsugárzó csak a lineáris tartományban működik, jóval a rezonancia
fölött.)
(ii) Egy zárt hátú középsugárzó rezonanciája leginkább 500-1000 Hz körül
van.
(3) Én viszont az alsó keresztezési frekit - áttanulmányozva az ESP
oldal javaslatait - 300 Hz környékére akartam tenni. A felső keresztezési
frekvenciára egyszerűen nincs optimális megoldás. 2 kHz alá nem nagyon lehet
levinni, mert elég drága lesz az a dóm, ami ezt kibírja... Ilyet hallottam a
Klangbau nevű német cégnél (1800 Hz-en vált 6 dB/oktávval (!!!)), gyönyörűen
szólt.
Egy kónuszos magassugárzó elbírná, de akkor kellene még egy keresztezés 5-6 kHz
körül, ott viszont nehézkes fizikailag elég közel pakolni egymáshoz a két
hangszórót, hogy ne legyen a tengelyből már kis szöggel elmozdulva is
interferencia. A 2..4 kHz ugye a fül érzékeny tartománya, a 4 kHz fölötti
váltást viszont a középsugárzó fogja nyűgösen fogadni.
Végül is - megnézve a tweeter karakterisztikáját, ami szinte gyönyörű :-), úgy
döntöttem, hogy 3 kHz körül váltok, annyira lenyomva a keresztezési frekit,
amennyire csak lehet. Így mindegyik hangszóró kb. egy 1:10
frekvenciatartományt, azaz alig több, mint 3 oktávot fog át. (Bocs a
képminőségért: eredeti copyright Conrad data sheet... :-))) |
|
|
(4) A Linkwitz-Riley keresztváltó előnyeit rengeteg oldal taglalja
az interneten, ezért én meg sem próbálom. Röviden a főbb jellemzők: 24 dB/oktáv
meredekség, a keresztezési frekvencián nincs amplitúdóhiba. És különben is: a
finn fogorvosok is ezt ajánlják. ;-)))
(5) Ha már lúd, legyen kövér. :-) A biampling előnyei: nagyobb
"virtuális" teljesítmény, kézben tartható(bb) frekimenet, a rendszer kevésbé
érzékeny a hangszórók impedanciamenetére, kisebb veszteséggel nagyobb
meredekség és pontosabb váltás érhető el, mint passzív keresztváltónál, nincs
szükség túlméretes induktivitásokra. Cserébe mit kap az ember: kétszer annyi
erősítőt, duplázott hangszóróvédelmet, kábelsalátát az erősítő és a hangfal
között. Valamit valamiért...
50W lesz mélyre és közép + magasra, ami ugye totálban 200W-ot jelent a két
oldalon. Az erősítőkapcsolás egyébként Sass Péter műve. Ezúton is szeretnék
neki köszönetet mondani azért a hihetetlen sok segítségért, amit a témában
nyújtott. |
|
Nos, a hangfalak után másfél évvel elkészült az erősítő és a
keresztváltó is. Let's rock! :-)
A cikk utoljára frissítve: 2006.11.
Hangfalépítés a gyakorlatban (2006.01.)
Diszkléjmer ;-), avagy ne mondd, hogy én nem szóltam: Aki
hifiépítésbe fog, annak a következőkkel tisztában kell lennie:
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|