|
Általában helyből nemet mondok minden olyan kérésre, ami arra
vonatkozik, hogy építsek rendelésre hangdobozt vagy elektronikát. Ez a projekt
a kivétel a szabály alól :-), de ha azt mondom, hogy 2006 decemberében indult
és 2011 áprilisában lett kész az első hangdoboz felújítása, az azért elárul
valamit. De ha lassan őrölnek is a malmok, egyszer csak elkészül a liszt.
:-)
A Hypermax egy hangszórótemető, mint a mellékelt képen az eredeti állapot
mutatja. A felújítás még a legegyszerűbb formában is többe kerül, mint egy új
doboz építése. Jelen esetben azonban a doboz a tulajdonos "szíve csücske", és
a költségek ellenére ragaszkodott hozzá. |
|
|
A felújítást végül sikerült négyutasra lealkudni :-), bár én még ezt is
sokalltam. Végül az a közös döntés született, hogy a magassugárzó marad (ez
a megrendelő explicit kérése volt), a két nagy mélyhangszóró Somogyi lesz
(egészen pontosan SRP-2530), közötte pedig két Visaton: egy MR130 és egy M10.
A mellékelt ábrán látható a "textbook" keresztváltó, vagyis a pusztán a
hangszóróparamétereket figyelembe véve kialakított kapcsolás. |
|
A megépített váltó persze korántsem kisméretű az alkalmazott légmagos
tekerecseknek és MKT kondenzátoroknak köszönhetően. A két mélyhangszóró
ferritmagos tekercset kapott, ha ide is légmagos kerülne, az egyszerűen
megfizethetetlenné tenné a projektet. |
|
|
A két Somogyinak kiemelőgyűrűt is kellett készíteni, mivel az eredeti
kivágás éppen pár milliméterrel kisebb, mint kellene. :-( A dobozt és a váltót
a tetején látható, szintén nem kiskorú ;-) eszközökkel teszteltük és mértük -
volt is tanulsága a mérésnek. |
A képen látható karakterisztika (mielőtt bárki felhördülne, szeretném
hangsúlyozni, ez volt az első mérés eredménye, nem pedig a végleges állapot)
remekül mutatja az egyik tanulságot: a szoba sajátrezonanciái komolyan
befolyásolják a mérést. (Igen, tudom, süketszobában kéne mérni, bocs, éppen
nem volt kéznél...) A kb. 3x3 méteres, 2,1 méter magas szobában az első
félhullámok remekül látszanak a görbén (és hallatszanak is). 340 m/s
hangsebességgel számolva az egyik csúcs 56 Hz, a másik 81 Hz. Kivittük a dobozt
az udvarra, és lám, a két kiemelés eltűnt.
A másik tanulság az volt, hogy egy régi erősítőnek igen komoly gondjai is
lehetnek a magashang átvitellel. Én nem gondoltam volna, de egy erősítőcsere
után megszűnt a fakó hangzás. |
|
|
A felső két hangszóró polaritását meg kellett fordítani, és a váltóból
végül kimaradt ebből két ágból a soros ellenállás, de a dóm még így is halk.
Végül abban maradtunk, hogy a komplett váltó hatásfokának csökkentése vagy a
magassugárzó cseréje helyett elfogadható kompromisszum a Treble gomb jobbra
tekerése. :-) |
A történet nehezebbik része itt végetért: a véglegesnek ítélt váltót
már csak meg kell építeni még egy példányban, faragni két kiemelőgyűrűt, és
kész lesz a második doboz is, megvalósítva ezzel a kedves megrendelő régóta
dédelgetett álmát. :-)
Második fázis
A második fázis végül nehezebbnek bizonyult az elsőnél. Kiderült,
hogy az egyik dóm halott :-(, így azt is cserélni kellett, és persze ha már
cserélünk, akkor párban. A SAL DTF-12 mellett döntöttem, többször volt már
hozzá szerencsém, és sosem volt vele probléma.
Nos, a dómmal nem is, de természetesen méretkompatibilitásról szó sem
volt, legalábbis ami a rögzítőfuratok helyét illeti. Elkerülhetetlen volt egy
kiemelőgyűrű készítése. A gyűrű belülről támaszkodik fel a doboz falára. Ezt
némiképp bonyolítja, hogy az előlapon vannak belül hosszanti merevítő
lécek. Emiatt van a gyűrű két széle egyenesbe vágva. |
|
|
21 mm-es a gyári előlap, legalább ebből nem spórolták ki az anyagot. A
gyűrű szépen bent figyel a helyén. A lyukon keresztül látható az eredeti belső
vezetékezés - a drótok vastagságához inkább no comment...
A hangfalkábel csatlakozó egyébként is az egész doboz leggyengébb
pontja. |
Bekerült az összes hangszóró, beleértve az új dómot. Ez már a
próbaüzem, konkrétan a cikk írásának délutánján. :-) |
|
|
A próbaüzemben - és valószínűleg ez lesz a végleges állapot is - egy régi
Tandberg TR2030 rádióerősítő hajtja a dobozokat, játszi könnyedséggel. A
hangzás - aminek jelen állapotban semmi köze a gyárihoz, hiszen az összes
hangszóró ami szól, az új - nagyon tetszik. Pozitív élmény, hogy a két
középsugárzó nem "gabalyodik össze", minden részlet szépen, tisztán jön. Én is
el tudnám fogadni ezt a felújított Hypermaxot... legalábbis a hangját, de ez a
horrorisztikus dobozméret... :-) |
Persze lehet fanyalogni, hogy na de a hátrafelé nem zárt mélyközepek
egy légtérben vannak a mélyekkel, és hogy ez micsoda csúnyaság, de nem érdekel.
:-) A hangja rendben van, a tulajdonos sorban küldi az SMS-eket, hogy éppen mit
hallgat rajta és hogy mennyire jó. Ez számít, doboztervezésből meg legfeljebb
leülök kettessel. ;-)
Módosítás
Végül csak úgy adódott, hogy a tulajdonos némi hangzásmódosítást
kért a Hypermax dobozokon. A dolog oka meglehetősen speciális: az ő személyes
preferenciája, hogy egyszerre négy hangdoboz szól, a két Hypermax, és két gyári
Jamo. A kérés az volt, hogy hozzam a Hypermaxok hangzását "közelebb" a
Jamo-ékhoz.
A szoba elrendezése meglehetősen sajátos, ahogy a képen látható. Pusztán
az elrendezésből következik már, hogy a Hypermaxok felől érkező magasak
mennyisége kevesebb lesz, mint az irányba állított Jamo dobozokból jövő. Ezt
még nem tekintettem elég oknak ahhoz, hogy a keresztváltóhoz nyúljak. A
következő felismerés az volt, hogy a Hypermax gyári előlap olyan szinten fojtja
le a hangokat, hogy az már bűntény, de ez még mindig nem elég ok a
beavatkozáshoz, hiszen lehet a dobozokat előlap nélkül is hallgatni. A
különbséget a hangzásban én is érzékeltem. |
|
|
Elméleti számítások és további gondolkodás helyett úgy döntöttem,
méricskéljünk. Az ábra mutatja a Hypermax doboz mért akusztikus átviteli
görbéjét (lila), és a magassugárzó ágát kivéve a keresztváltó
feszültség-átviteli karakterisztikáját. Ami elsőre feltűnik, az a kicsit
hangsúlyozott mélytartomány, és a kiemelés 500 Hz körül. |
Megmértem, mit adnak a Jamo-k. 2 kHz fölött egyértelműen hangosabbak, de
mélyben szintén kicsit túlhangsúlyosak, viszont nincs a csúcs 500 Hz
körül. |
|
Egy mérés nem mérés :-), ezért végeztem egy kontroll mérést a szoba
átellenes pontjáról, és az eredmény rendkívül tanulságos.
Látszik, hogy semmi gond a Hypermaxok magasátvitelével abban a pillanatban,
ha szemből hallgatjuk őket és nem oldalról.
|
Nagyon érdekes megnézni a 60-100 Hz tartományt. Mind a Jamo, mind a
Hypermax átvitele ész nélkül ingadozik - ez a szoba geometriájának és a
hallgatási pozíciónak a hatása! 80 Hz körül markáns erősítés illetve
csillapítás figyelhető meg, ami megfordul a kontroll ponton az eredetihez
képest. Ez bizony nem hangdoboz probléma - ezzel sajnos együtt kell
élni. |
Marad a kérdéses 500 Hz-es kiemelés, ami viszont mindkét hallgatási
ponton egyformán megfigyelhető, tehát ez ténylegesen probléma, így ezen a
részen biztosan bele fogok nyúlni a rendszerbe, és visszaveszem az MR-130
erejét.
Hogy hogyan, azt majd következő körben elmesélem. :-)
A cikk utoljára frissítve: 2014.07.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|